خبرگزاری کار ایران

اداره کل دامپزشکی خراسان‌رضوی تاکید کرد؛

هشدار نسبت به تهیه فرآورده‌های دامی از مراکز نامعتبر/ توصیه به زائران‌رضوی برای رعایت نکات‌ بهداشتی

asdasd
کد خبر : ۵۰۵۳۲۷

همزمان با شروع فصل گرما، اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نسبت به تهیه فرآورده‌های خام دامی از مراکز نامعتبر و کشتار غیرمجاز هشدار داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط‌عمومی دامپزشکی خراسان‌رضوی، اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌رضوی با صدور اطلاعیه‌ای، از کلیه شهروندان خواست تا با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و امکان افزایش شیوع انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از قبیل تب مالت(بروسلوز)، کیست هیداتید، و بخصوص تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو(CCHF) و ... از مصرف فرآورده های خام دامی تهیه شده از مراکز بدون هویت و کشتار غیرمجاز دام اجتناب کرده و نیز با توجه به حضور زائرین حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) در شهر مقدس مشهد، نکات بهداشتی را رعایت کنند.

در این اطلاعیه آمده است: «کشتار غیر مجاز دام، به ویژه در معابر عمومی و حاشیه جاده‌ها ، عرضه گوشت فاقد مهر دامپزشکی و خارج از یخچال، عرضه گوشت از پیش چرخ شده و عرضه مرغ و قطعات و اندرونه خوراکی آن شامل؛ جگر و دل و سنگدان به صورت فله‌ای اکیداَ ممنوع بوده و لازم است مرغ و آلایش آن به صورت بسته بندی و دارای مشخصات کامل و با هویت عرضه شود.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این زمینه از شهروندان خواست تا برای جلوگیری از ابتلای به تب مالت(بروسلوز) فرآورده های لبنی مورد نیاز را ترجیحا از مراکز مجاز و به صورت بسته بندی تهیه کرده و در هنگام مصرف فرآورده‌های بسته‌بندی شده به تاریخ تولید و انقضاء محصول توجه نمایند.

دکتر جعفر عطارباشی خاطرنشان ساخت، هنگام خرید ماهی تازه دقت گردد تا گواهی بهداشتی حمل صادره توسط دامپزشکی مبنی بر تازگی و بلامانع بودن عرضه آن در محل مناسب و قابل رویت در فروشگاه ها نصب شده و ماهی تازه بصورت یخ پوشانی عرضه گردد و پس از خرید گوشت و مرغ و سایر فرآورده های خام دامی بلافاصله آنها را در یخچال نگهداری کنند تا بر اثر گرمای هوا منجر به فساد نشود.

وی اظهار داشت: با توجه به نقش سلامت فرآورده‌های خام دامی در سلامت و بهداشت عمومی جامعه، گروه‌های ویژه نظارتی این اداره کل همزمان با فصل گرما،عملیات بازدید از تمامی‌مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های فوق اعم از مراکز بسته‌بندی‌گوشت و آلایش دامی، رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها، کلیه اماکن عرضه گوشت سفید و قرمز در سطح استان را شدت بخشیده و در این راستا و با عنایت به سهم عمده گزارشات مردمی در جهت اجرای بهتر طرح یاد شده، از کلیه زائرین و مجاورین درخواست می‌شود در صورت مشاهده تخلف‌ها در حوزه مرتبط با فرآورده‌های خام دامی مراتب را با ادارات دامپزشکی محل سکونت خود در میان گذاشته و یا به شماره پیام کوتاه 300001512 منعکس نمایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز