خبرگزاری کار ایران

در نشست کمیته ارتقا سلامت جوانان گیلان مطرح شد؛

حوادث و ترافیک جاده‌ای اولین علت مرگ و میر جوانان در گیلان

asdasd
کد خبر : ۵۰۴۴۷۲

در دومین نشست کمیته اجرایی ارتقای سلامت جوانان گیلان از حوادث و ترافیک جاده ای به عنوان اولین علت مرگ و میر جوانان یاد شد.

به گزارش ایلنا از رشت، معاون بهداشتی دانشگاه‌علوم پزشکی‌گیلان در ابتدای این نشست ضمن تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر، یکی از شاخص‌های سلامت در هر جامعه ای را میزان و دلایل مرگ و میر آن جامعه عنوان کرد.
 
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از علل مرگ و میر جوانان، سوانح ترافیکی و تصادفات است، گفت: طبق آخرین آمار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، اولین علت مرگ و میر جوانان، حوادث و ترافیک جاده ای است.
 
معاون بهداشتی دانشگاه با تاکید بر این که یکی از عوامل مهم مرگ و میر در ایران علاوه بر سرطان، بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و بیماری های مُزمن ریوی و حوادث ترافیکی است، تصریح کرد: بیشتر مرگ و میر جوانان بر اثر حوادث جاده‌ای است و به منظور کاهش این حوادث همکاری بیش از پیش همه دستگاه های اجرایی لازم است. 
 
وی با اشاره به سند سلامت جوانان، اظهار کرد: این سند مجموعه ای جامع، یکپارچه و پویا از اهداف، سیاست ها، راهبردها و برنامه ها است که در صورت فراهم شدن بستر اجرایی آن و همکاری گسترده و همه جانبه دستگاه‌ها و نهادهای متولی سلامت کشور، می‌تواند گامی ارزشمند در تأمین، حفظ و ارتقای همه جانبه سلامت جوانان باشد.

وی در پایان گفت: با توجه به این که حوادث ترافیک بیشتر در گروه سنی 18 تا 29 سال رخ می دهد و این گروه سنی مولد کشور محسوب می شوند، امید است این نشست، فتح بابی در راستای حمایت گروه مذکور باشد و با اولویت قرار دادن آنها، کاهش میزان آمار تصادفات را در سطح استان گیلان شاهد باشیم.
 
در ادامه کافیه خلقی - کارشناس مسئول سلامت جوانان معاونت بهداشتی این دانشگاه نیز با اشاره به اهمیت توجه به سلامت جوانان، برنامه ریزی برای سلامت همه افراد جامعه را یکی از مهمترین وظایف دولت دانست و در این خصوص، توجه خاص به نیازمندی های ویژه گروه های سنی جامعه در هر برهه از زمان و مکان، را الزامی دانست.

وی در ادامه یادآور شد: با توجه به این که حدود 22 درصد از کل جمعیت ایران را جوانان گروه سنی 18 تا 29 سال تشکیل می دهند می توان گفت، جوانان، شهروندان، پدران و مادران آینده هر کشور هستند و نقش مهمی در رفاه اقتصادی و اجتماعی هر کشور و جهان ایفا می کنند.

خلقی حوادث ترافیکی را به عنوان هشتمین عامل مرگ و میر در جهان ذکر کرد و افزود: آسیب ترافیکی به عنوان عامل اصلی مرگ و میر در گروه سنی 18 تا 29 سال است.

وی با اشاره به 13 مرداد، آغاز هفته اطلاع‌رسانی و پیشگیری از سوانح و حوادث و 30 آبان، روز جهانی یادواره قربانیان حوادث ترافیکی اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی جهت جلوگیری از مرگ و میر و جراحات جاده ای دهه 2011 تا 2020 را دهه ایمنی جاده نامگذاری کرد. دهه ایمنی جاده ایران از بیست و یکم اردیبهشت ماه سال 90 همزمان با سایر کشورهای دنیا شروع شده است.

وی در پایان سه عامل مهم تصادفات؛ وسیله نقلیه، انسان، جاده و فاکتور انسانی ( رفتاری) را به عنوان عامل اصلی در 95 درصد کل تصادفات عنوان کرد و یادآور شد: آموزش در زمینه اصلاح و یا بهبود فاکتورهای انسانی(رفتاری) مرتبط با رانندگی بالاخص در گروه جوانان امری ضروری است.

در ادامه حاضرین به بیان پیشنهادات و نقطه نظرات خود پرداختند.

گفتنی است، مسئولینی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان، معاونت پیشگیری بهزیستی، پلیس راه رشت- قزوین و صداوسیمای گیلان و جمعی از کارشناسان ستادی این دانشگاه از دیگر حاضرین نشست امروز بودند.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز