خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

نقض اصول فنی برای تعجیل در افتتاح مترو اصفهان

asdasd
کد خبر : ۵۰۲۵۳۰

در حالی که انجام امور مربوط به ایستگاه های مترو به عهده پیمانکاران سازمان قطار شهری است معاونت عمرانی شهرداری تصمیم دارد برای اجرای پروژه ساماندهی پیاده‌روها و فضاهای شهری دو ایستگاه مترو شریعتی و سی و سه پل وارد عمل شود.

به گزارش ایلنا در حالی که مشاور عالی شهردار اصفهان در اوایل خرداد ماه اعلام کرده بود، اولویت در ساخت ایستگاه‌ها و تکمیل نازک‌کاری سه ایستگاه باقیمانده مترو اصفهان، انجام کار با بالاترین کیفیت است و قرار نیست به هر قیمت کار انجام شود اما مشاهدات میدانی خبرنگار ایلنا و برخی اخبار رسیده حکایت از وضعیت دیگری دارد.

داستان پیچیده مترو اصفهان پایان ندارد؛ این پروژه شهری که اجرای آن برای ایجاد آسایش مردم اصفهان از سال 1380 رسماً آغاز شد در طول مدت پروژه با ایرادات مختلف از نظر احتمال ایجاد خطر برای میراث تاریخی اصفهان، انحراف از مسیر حفاری در نزدیکی سی و سه پل و برخی حواشی اجرایی روبرو شده است  آسایش را از دوستداران اصفهان گرفته است.

ورود معاونت عمران ممنوع

ساخت ایستگاه های مترو و تکمیل نهایی تا مرحله نازک کاری همواره توسط پیمانکاران سازمان قطار شهری صورت می گرفت ولی در هفته های گذشته، ماموریتی برای ورود به بحث نازک کاری دو ایستگاه سی و سه پل و شریعتی به معاونت عمران شهرداری اصفهان واگذار شده است. ورود این معاونت به بحث نازک کاری این دو ایستگاه در نشست خبری ایرج مظفر معاون عمرانی شهردار اصفهان با خبرنگاران نیز مطرح شده و از سوی وی تائید شد، هرچند او گفته سازمان عمران زودتر از این ها به پروژه تکمیل ایستگاه های مترو اصفهان ورود کرده است.

یک منبع آگاه در این زمینه به خبرنگار ایلنا گفت: برای اجرای پروژه ساماندهی پیاده روها و فضاهای شهری دو ایستگاه مترو شریعتی و سی و سه پل و همچنین جابجایی آکس پله های فرار در این دو ایستگاه، معاونت عمرانی ماموریت فعالیت یافته و این در حالی است که انجام امور مربوط به ایستگاه های مترو به عهده پیمانکاران سازمان قطار شهری است.

نقض اصول فنی برای تعجیل در افتتاح

وی به مهلت تعیین شده برای پایان این نازک کاری اشاره کرد و گفت: معاونت عمران ماموریت یافته، نازک کاری این دو ایستگاه و جابجایی آکس پله های فرار را تا پایان خرداد ماه نهایی کرده و تحویل دهد و انجام این امور در این مدت کم(حدوداً بیست روز از آغاز پروژه)، با رعایت اصول فنی زیرسازی و بسترسازی اصولی مسیر و همچنین رعایت تقدم و تاخر  امکان پذیر نیست و  ممکن است در صورت اجرا در کوتاه مدت، شاهد مشکلات فنی در این سازه باشیم.

این منبع آگاه به اهمیت ایزوله شدن صحیح هنگام پیاده رو سازی اشاره کرد و گفت: در صورتی که در اثر تعجیل در انجام پروژه، ایزوله شدن و عایق بندی به خوبی صورت نگیرد، ممکن است خطراتی مانند  نفوذ آب ایجاد شود که در صورت وقوع، برای قطار شهری بسیار خطرناک بوده و می تواند خسارت های غیرقابل جبرانی به بار آورد.

وی به دیگر خطرات تعجیل در پروژه اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد در این فرصت کم، امکان برگزاری مناقصه یا استعلام جهت شناسایی پیمانکار ذی صلاح عملاً وجود نداشته که طبعاً پروژه را به سمت ترک تشریفات برده که می تواند افزایش بار مالی و کاهش کیفیت اجرا را همراه داشته باشد.

حذف برای تعجیل در تکمیل

وید شیشه ای، بخشی از معماری ایستگاه سی و سه پل اصفهان است که می تواند یکی از نمونه های موفق طراحی معماری شهری محسوب شود ولی با توجه به محدودیت زمانی برای اجرا که از محدودیت زمانی برای افتتاح پروژه تاثیر می گیرد، امکان اجرای آن ناممکن شده و با این شیوه اجرا، عملاً حذف می شود.

عملیات عمرانی که به زودی تکرار می شود

عبور یکی از اصلیترین کابل های برق شهری اصفهان از این منطقه و پروژه ای که شرکت توزیع نیروی برق برای تعویض این کابل طی سال های گذشته در دست انجام دارد، یکی دیگر از نکات قابل اهمیت پروژه است.

مدیران شهری اصفهان از این پروژه تعویض که بخش هایی از آن در خیابان چهارباغ بالا به پیش رفته آگاه هستند و با این آگاهی تصمیم به پیاده رو سازی در ایستگاه هایی گرفته اند که در زمانی بسیار نزدیک، مجدداٌ برای تعویض کابل های برق تخریب می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز