خبرگزاری کار ایران

با ایجاد سد خرم رود همدان رخ می‌دهد؛

هشدار نسبت به تبدیل‌شدن دشت کنگاور کرمانشاه به بیابان

asdasd
کد خبر : ۵۰۰۳۱۱

در صورتیکه سد خرم‌رود تویسرکان در استان همدان احداث و آبگیری شود دشت کنگاور در استان کرمانشاه به بیابان تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با احداث این سد فرو نشست‌های زمین و بیابان‌زایی در دشت کنگاور دور از انتظار نیست و با وجود خشکسالی‌های پیاپی، کاهش حجم آب و فصلی‌شدن رودخانه خرم‌رود این رودخانه توان خود را در تغذیه آبخوان دشت کنگاور، که بخشی از حوضه آبریز این رودخانه است را از دست خواهد داد.

حدودا سالی دو ماه آب به این دشت می‌رسد، این در حالی است که آبخوان در شمال و شمال شرق شهرستان کنگاور تنها از خرم‌رود تغذیه می‌کند و تغذیه منابع آب زیرزمینی در این دشت کمتر از پتانسیل تجدیدپذیر بوده به گونه‌ای که موجب افت سطح آب زیرزمینی در این دشت شده و به طور طبیعی امکان بازگشت به سطح تعادل وجود ندارد.

حتی در شهر گودین با استفاده از گودال‌های کوره‌های آجرپزی و آب خرم‌رود اقدام به تغذیه مصنوعی آبخوان در این منطقه می‌کنند بنابراین ایجاد سد در سر شاخه رود تغذیه کننده این دشت خلاف ضوابط ایجاد تعادل بین منابع و مصارف آب است.

با وجود دست و پنجه نرم کردن قسمت‌هایی از کشور با بحران ریزگردها، فرو نشست‌های سفره و بیابان‌زایی، اصرار دوباره برای احداث سد توجیه منطقی ندارد اما باز شاهد این هستیم که در سر شاخه‌های رودخانه کرخه هر روز خبر تلخی از هزینه‌های زیاد در احداث سدهای مخربی را می‌شنویم مانند سد‌های غرب کشور از سد گرین نهاوند ، سد آناهیتا در کنگاور ، سد سرابی تویسرکان، سد نعمت آباد در اسدآباد تا همین سد خرم‌رود تویسرکان که چیت‌چیان چهارم خرداد ماه سال 96 کلنگ آن را زد.

در واقع این سدها ابزار ما برای نابودسازی رودخانه گاماسیاب دومین زیرحوضه وسیع کرخه و دشت‌های پایین دست این سدها است، که زمین‌های آنها را از رسوبات با ارزش و آبخوان آنها را از آب محروم می‌کند.

با احداث سد در این منطقه باغات با کیفیت گردوی تویسرکان که محصولش شهره خاص و عام است و زمین‌های با کیفیت را زیر آب می‌بریم به طمع آب‌رسانی به زمین‌هایی که توان کشاورزی را ندارند و یا آب‌رسانی به روستاهایی که نیاز به آب ندارند و حاصل این خواهد شد که ممکن است در اثر بالا آمدن آب در بالا دست سد ، املاح  به سطح سرایت کنند و یا در اثر تبخیر آب پشت سد و افزایش غلظت نمک‌های موجود درآب، آب شور شود که با آبیاری با آن زمین‌های کشاورزی شور  و در پایین دست آب آنقدر کاهش پیدا کند که باعث سفره فرو نشست زمین شود.

این‌که در این سدها آیا احتمال ایجاد زلزله القایی در اثر بار آب بر کف دریاچه سد بعد آبگیری یا پتانسیل زمین لغزه در اثر نفوذ آب بررسی‌شده یا نه جای بحث دارد و یا اینکه تاکنون آیا سدی باعث رونق کشاورزی شده است یا خیر ، اما محتمل‌ترین حالت این است که کشاورزان و روستاییانی که خانه و زمین‌های‌شان را به سد سازان فروخته‌اند دست از کشاورزی کشیده و شهرنشین می‌شوند.

در نهایت از اثرات مخرب محیط زیستی، بهداشتی بگذریم با توجه به توضیحات گفته شده این پروژه بر خلاف  سیاست‌های کلی نظام در بند ایجاد نظام جامع مدیریت در کل چرخه آب بر اساس اصول توسعه پایدار و آمایش سرزمین در حوضه‌های آبریز کشور است .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز