خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی اصفهان خبر داد

چهلستون تا پایان سال مرمت می شود / مرمت کامل گنبد مسجد امام (ره) تا 2سال دیگر

asdasd
کد خبر : ۵۰۰۲۸۹

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از مرمت کاخ چهلستون و ایوان ستون دار آن پس از 50 سال انجام خبر داد و گفت: مرمت این دو اثر تاریخی شروع شده و امیدواریم با تلاش همگان تا پایان سال به اتمام برسد.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره‌کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان ناصر طاهری‌ با بیان اینکه در مرمت آثار سعی شده تا اولویت با بناهای تاریخی و مکان‌هایی  باشد که ثبت جهانی شده و از مقاصد مهم گردشگری بین المللی و داخلی باشند افزود : در حال حاضر در شهر اصفهان بناهایی مثل مسجد امام (ره)، عالی قاپو و چهل ستون بیش از سایر بناها نیازمند مرمت هستند و باغ تاریخی فین کاشان نیز در اولویت‌ مرمت است.

به گفته معاون میراث فرهنگی این اداره کل بودجه و اعتبار کامل برای مرمت گنبد مسجد تامین شده است اما همچنان مرمت 9 تَرک از کل گنبد باقی مانده است و برای اتمام کامل مرمت گنبد دو سال دیگر زمان نیاز است.

طاهری در خصوص مرمت کاخ‌های چهل ستون و عالی قاپو گفت: مرمت کاخ چهلستون و ایوان ستون دار آن پس از 50 سال انجام شد و تا پایان سال به اتمام می‌رسد. امروز جزئیات این بنای تاریخی در حال مرمت است و مرمت‌گران در حال مرمت تزئینات سازه چوبی و همچنین دو پوش سازه چوبی در هر دو عمارت چهلستون و عالی‌قاپو هستند.همچنین تلاش شده در مرمت آثار چوبی سیستم‌های اعلام و اطفا حریق به کار گرفته شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در خصوص آخرین وضعیت راه آبه صفوی زیر مسجد امام (ره) افزود: لایروبی این آبراهه به پایان رسیده و متوجه شده‌ایم که این راه آبه به دو سوی غرب و شمال اصفهان کشیده می‌شود، اما به دلیل اینکه در برخی نقاط ارتفاع این آبراه به 30 سانتی متر می‌رسد امکان حرکت و کاوش وجود ندارد.

طاهری در خصوص کاخ هشت بهشت نیز گفت :  طی سه قرارداد مرمت این کاخ انجام خواهد گرفت و تکمیل سازه‌های چوبی طبقه دوم و استحکام بخشی بخش مرکزی و پشت بام را در دستور کار قرار داده‌ایم.آبراهه  پیرامون کاخ نیز احیا شده و اصلاحات حوض روبروی کاخ نیز بر اساس سوابق تاریخی در حال انجام است./

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز