خبرگزاری کار ایران

مدیرکل انتقال خون کردستان خواستار شد:

یاری بیماران نیازمند به فرآورده‌های خون در ماه مبارک رمضان

asdasd
کد خبر : ۴۹۳۹۱۲

مدیرکل انتقال خون کردستان با بیان اینکه بیماران نیازمند به فرآورده های خون را در ماه مبارک رمضان فراموش نکنیم، گفت: پایگاه انتقال خون سنندج، در دو نوبت صبح و عصر آماده خونگیری از روزه داران است.

به گزارش ایلنا، محمد سعید کریمیان ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان به روزه داران گرامی به ویژه جامعه اهداکنندگان خون استان، اظهار داشت: هر ساله در ماه مبارک رمضان آمار اهدای خون در حدود 30 الی 40 درصد کاهش را نشان می دهد و این کاهش در سال‌هایی که ماه رمضان در فصول گرم سال قرار می گیرد چشمگیرتر است.

وی دلیل این کاهش آمار را طولانی بودن فاصله سحر تا افطار، ترس از اختلال در روند روزه داری و تصور ضعف و بیحالی مفرط برشمرد و گفت : بر اساس فتوای علماء و مراجع اهل سنت و اهل تشیع روزه داران گرامی یقین داشته باشند که اهدای خون در شرایط روزه داری دلیلی بر ابطال روزه آنها نخواهد بود و اهداکنندگان محترم می‌توانند با میل نمودن وعده سحری مناسب و نوشیدن مایعات کافی و همچنین استفاده از خوراک های مناسب و با ارزش غذایی مطلوب در افطار اقدام به اهدای خون به منظور نجات جان بیماران کنند و از اجر معنوی این عمل نیکو نیز بهره مند شوند . 

مدیرکل انتقال خون کردستان با بیان اینکه بیماران نیازمند به فرآورده های خون را در ماه مبارک رمضان فراموش نکنیم گفت: پایگاه انتقال خون سنندج، در دو نوبت صبح و عصر آماده خونگیری از روزه داران است.

کریمیان به زمان استاندارد نگهداری فرآورده های خون نیز اشاره کرد و افزود : قابلیت ذخیره و نگهداری فرآورده های حاصل شده از خون مانند داروهای موجود در داروخانه‌ها نیست و این فرآورده ها بر اساس استانداردهای جهانی و ملی و نوع فرآورده پس از 3 تا 35 روز منقضی می گردند و بر این اساس استمرار اهدای خون و دعوت همیشگی از اهداکنندگان اجتناب ناپذیر است.

وی تاکید کرد: تمهیدات لازم در استان کردستان برای ورود به ماه رمضان با حفظ ذخایر مناسب خون پیش بینی شده اما مردم مطلع باشند که عمر فرآورده پلاکتی مشتق از خون که عمدتاً به مصرف بیماران مبتلا به ترومبوسیتوپنی ناشی از سرطان، خونریزی و یا جراحی است تنها سه روز است و فقط با مشارکت انسان دوستانه اهداکنندگان خون است می توان این بیماران را همچون گذشته نجات داد . 

مدیرکل انتقال خون کردستان همچنین از عموم اهداکنندگان خون استان خواست که اهدای خون را به روزهایی خاص از سال مانند اهدای خون در شب های قدر موکول نکنند و در این باره توضیح داد: 16 مرکز درمانی مصرف کننده خون در استان کردستان وجود دارد که این مراکز میانگین مصرف ثابتی بر اساس تخت های فعال بیمارستانی خود دارند و حال اگر حجم خون زیادی توسط اهداکنندگان در روزهایی خاص اهدا شود که بیش از این میزان میانگین مصرف باشد عمده فراورده های آن در یک تاریخ مشخص منقضی می شوند و از دیگر سو اهداکننده خون نیزحداقل تا سه ماه بعد از چرخه اهدای خون خارج شده است و اجازه اهدای خون مجدد را ندارد . 

کریمیان حضور یکباره اهداکنندگان خون در ایام خاص نظیر شب های قدر را موجب آزرده خاطر شدن ایشان از خدمات انتقال خون برشمرد و گفت : هر فرآیند اهدای خون به صورت استاندارد حداقل 45 دقیقه زمان نیاز دارد و بنابراین ازدحام عزیزان اهداکننده خون موجب معطلی و صرف زمان بیشتری می شود چرا که تعداد منابع انسانی و تخت های خونگیری و همچنین تجهیزات فرآوری خون ثابت است. 

کریمیان همچنین به وجود شبکه خونرسان در کشور اشاره کرد و بیان داشت: فرآورده های خون دربرخی استان ها به میزان بیشتری مصرف می شود و بعضی از استانها نیز بستر بیشتری برای پذیرش اهداکنندگان خون را دارا هستند و از این روز شبکه خونرسان کشور همواره درتلاش است تا هیچ استانی با کمبود خون مواجه نشود که کردستان نیز استثنا نیست و در صورت نیاز به استانهای دیگر کمک خواهد کرد و در شرایط ضرورت نیز از دیگر استان‌ها فرآورده های لازم را دریافت می نماید .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز