خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

هشدار درباره بافت‌های فرسوده در کرج/ نباید منتظر حادثه بمانیم

asdasd
کد خبر : ۴۸۹۷۸۲

یک استاد دانشگاه با انتقاد از وضعیت بافت فرسوده در استان البرز گفت: حدود ۳۰ درصد شهر کرج را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد و به دلیل بی‌توجهی مسئولان سرنوشت پلاسکو در انتظار این بافت های فرسوده است.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا، محمدرضا انواری با بیان این مطلب گفت: عمده این مناطق فرسوده در حسین‌آباد مهرشهر، آق‌تپه، حصارک‌جنوبی و شمالی، حیدرآباد، جوادآباد،حاجی‌آباد، ده حسن‌آباد، بیلقان، خلج‌آباد و حصار واقع شده است.

وی افزود : شهر کرج مرکز استان البرز که به واسطه مهاجرت‌ها روز به روز بر گستره شهری آن افزوده می‌شود، کلانشهری است که به قول کارشناسان بر روی گسل‌های بزرگ زلزله قرار دارد؛ گسل‌هایی که در صورت فعال شدن با تکانه های شدید همراه خواهد بود.

این کاندیدای شورای شهر کرج خاطرنشان کرد:‌ با این حال اگرچه عذر و تقصیر مدیریت شهری و دیگر دستگاه ها را در بی نظارتی این پدیده نامیمون شهری نباید نادیده بگیریم لیکن این خود مردم هستند که باید به توصیه‌های تکراری کارشناسان در خصوص توجه به ساخت خانه های ایمن را در اولویت قرار دهند.

وی افزود : این درحالی است که در دهه ۸۰ موج شدید ساخت وسازهای غیرمجاز وغیر مقاوم ، وصله های ناجورتری بر تنه بیمارشهر کرج زدند؛ ساختمان هایی با ارتفاع بلند ، قامتی نحیف و لرزان با استفاده از مصالحی غیراستاندارد سر از میان درختان و تپه‌ها بیرون آورند تا سکونت‌گاهایی برای محرومان مهاجر باشند.

دکتر انواری تاکید کرد: پرداخت تسهیلات و انجام کارهای کارشناسی و مطالعاتی در زمینه ساماندهی بافت های فرسوده شهری مهمترین موضوعاتی است که نبایدآنها را نادیده گرفت.

وی یادآور شد: نباید منتظر ماند تا حادثه‌ای رخ دهد سپس به فکر راه چاره شد، بلکه باید برای حل این مشکل راهکارهای اساسی در دستور کار قرار گیرد.

این استاد دانشگاه اظهارداشت: بافت های فرسوده استان البرز و به خصوص شهر کرج دارای شاخصه ناپایداری و نفوذ ناپذیری هستند که به تازگی بحث زیست محیطی و معضلات اجتماعی و اقتصادی نیز به این شاخصه‌ها افزوده شده است و مشاورانی که طرح بافت های فرسوده را تهیه می کنند می بایست این شاخص ها را مد نظرداشته باشند.

وی تصریح کرد: کلانشهر کرج دارای ۷۸۵ هکتار بافت فرسوده است که این فضا بدون درنظر گرفتن معابر است و با احتساب معابر و راه‌های دسترسی در بافت‌های فرسوده، مساحت این مناطق به بیش از هزار و ۲۰۰ هکتار در کرج می‌رسد که در سال‌های گذشته هیچ فعالیتی در راستای بازسازی و احیای آن صورت نگرفته است.

دکتر انواری تاکید کرد: یکی از دلایل عدم استقبال از طرح تجمیع بافت فرسوده و احیای آن، عدم فرهنگ‌سازی آن است چرا که فرهنگ افراد ساکن در این بافت‌ها با فرهنگ آپارتمان نشینی کاملا متفاوت است و ابتدا باید کار فرهنگی با نتیجه مثبت انجام و سپس این طرح اجرایی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز