خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

‌آغاز مرمت مسجد 700 ساله در بسطام سمنان/ تخصیص اعتبار 80 میلیونی برای بازسازی بنا

asdasd
کد خبر : ۴۸۸۸۳۲

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود گفت: کار مرمت مسجد 700 ساله دوره ایلخانیان در شهر بسطام سمنان آغاز شد.

حمیدرضا حسنی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: خارج کردن بندها و آجرهای فرسوده، اصلاح شیب‌بندی ورودی مسجد، انجام کاهگل گنبدهای ضلع شرقی، اجرای بندکشی مجدد و اصلاح ناودان‌ها ازجمله فعالیت‌های در دست انجام برای مرمت این مسجد تاریخی با اعتباری بالغ بر 80 میلیون تومان است.
 
حسنی افزود: این مسجد در جنوب مجموعه تاریخی بایزید بسطامی قرار دارد.
 
وی گفت: این مسجد شامل صحن مستطیلی‌ شکل و دو شبستان عمود بر‌ هم است که شبستان شمالی که به ”شبستان زمستانی" نیز معروف است دارای 10 ستون مربعی‌شکل با زوایای بریده و سقف ساده آجری است.
 
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شاهرود افزود: شبستان شرقی که وسیع‌تر و بزرگ‌تر از شبستان زمستانی است ”شبستان تابستانی" نام دارد.
 
حسنی، با اشاره به اینکه درِ ورودی برج کاشانه کنار محراب این شبستان قرار دارد، گفت: گچ‌بری داخل محراب و ستون‌های آن از ظرافت خاصی برخوردار است و از شاهکارهای زمان خود به‌شمار می‌رود.
 
شهر بسطام در فاصله شش‌کیلومتری شمال شاهرود در استان سمنان واقع شده و در گذشته از شهرهای مهم ایالت قومس بوده است.
 
مجموعه تاریخی بسطام متشکل از 17 بناست که طی قرون متمادی ساخته شده‌اند و در حال حاضر در فهرست میراث جهانی قرار دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز