خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

مرمت عمارت قاجاریه در شهر یزد/ هزینه 400 میلیون ریالی برای بازسازی بنا

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۸۹۹

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد از مرمت عمارت دوره قاجار در بافت مرکزی این شهر خبر داد.

محمدرضا فلاحتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: این عمارت ارزشمند در بافت قدیمی یزد و در محله تل قرار دارد و به سبک خانه‌های سنتی دارای حیاط مرکزی در چهار جبهه است.

فلاحتی افزود: این بنا دارای دو ورودی در ضلع‌ شمال شرقی و ورودی اصلی در ضلع جنوب‌غربی است.

وی عنوان کرد: ضلع غربی حیاط، ایوان است با پوشش مسقف خنچه پوش که فضای داخل آن با کاه‌گل اندود شده و در درون دیوار طاقچه‌های متعددی با پوشش هلالی مشاهده می‌شود طرفین ایوان دو ورودی دارد که یکی از آنها به راهرو کنار ایوان و دیگری به اتاقی متصل است و در حیاط تزئینات گلبری بسیار زیبایی مشاهد می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد تصریح کرد: از ویژگی‌هایی این بنا تزئینات گلبری و سقف زیر زمین ضلع غربی آن است.

فلاحتی در ادامه افزود: تاکنون برای مرمت این بنا 400 میلیون ریال هزینه شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری مرمت آن به پایان برسد.

وی در خصوص مرمت بنا اظهار داشت: مرمت و حفاظت بنا از موریانه و کنترل آن در برنامه‌های اداره کل قرار گرفته و اقداماتی از جمله آواربردرای، پی‌چینی، دیوار چینی، اجرای سقف و تویزه، نماچینی با آجر سنتی، کونوشکنی و شیب‌بندی پشت بام توسط مالک با مشارکت این اداره کل در دست انجام است.

فلاحتی در پایان افزود: این بنا مربوط به دوره قاجار است و به شماره 31358 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز