خبرگزاری کار ایران

مسعود گرگیج خبرداد:

صادرات هشتصد و چهارده تن خرمای پیارم از هرمزگان

asdasd
کد خبر : ۴۸۵۳۲۴

پیارم هرمزگان به امارات، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، استرالیا، روسیه، ارمنستان، تاجکستان و آسیای‌مرکزی صادر می‌شود.

به گزارش ایلنا، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: صادارت از ابتدای فصل برداشت ، از مهر ماه پارسال تاکنون آغاز شده است.

مسعود گرگیج افزود: بازاریابی مناسب و کیفیت بسته‌بندی علت افزایش صادرات خرمای پیارم است . این میزان ده درصد از کل محصول برداشت شده است.

هرمزگان دو هزار هکتار نخلستان پیارم ، با تولید سالانه هشت هزار تن محصول دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: خرمای پیارم که به استان‌های دیگر کشور فرستاده می‌شود نیز ، علاوه بر مصرف داخلی، بسته‌بندی و به خارج از کشور صادر می‌شود. شهرستان حاجی‌آباد در شمال هرمزگان با داشتن آب و هوای گرم و خشک ، تنها منطقه کشت پیارم در ایران و هرمزگان است .

خرمای پیارم که به خرمای شکلاتی معروف است به علت خشک بودن و قابلیت نگهداری طولانی ، مرغوب‌ترین خرمای جهان است که طرفداران زیادی در بازارهای داخلی و خارجی دارد .

این خرما دارای ویتامین ب یک، ب دو ، مواد معدنی ، فسفات ، پتاسیم ، کلسیم و منیزیم است و هر صد گرم آن دارای پنج میلی گرم آهن است . هر کیلو خرمای درجه یک پیارم در بازار بین بیست تا بیست و پنج هزار تومان به فروش می‌رسد .

در هرمزگان پنجاه رقم خرما تولید می‌شود که ده نوع مُرداسنگ، زرد، مُضافتی، کَریته، خَنیزی، آل مهتری، زَرک، خاصویی، هَلیلی و پیارم آن صادراتی است . این استان با تولید سالانه صد و پنجاه هزار تن خرما از سی و هشت هزار هکتار، مقام چهارم تولید و مقام سوم سطح زیر کشت را دارد .

برداشت خرما در هرمزگان با خرمای آل مهتری از اول خرداد آغاز می‌شود و با برداشت پیارم در آبانماه پایان می‌یابد . سرانه مصرف خرما در کشور دوازده کیلوگرم ، در هرمزگان چهارده و در جهان ده کیلوگرم است .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز