خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان مطرح کرد:

سیاست‌های دولت، نویدبخش آینده بسیارخوبی برای بندرانزلی است

asdasd
کد خبر : ۴۸۲۲۸۹

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان با تأکید بر اینکه سیاست‌هایی که دولت درمنطقه بندر انزلی دنبال می‌کند، نویدبخش آینده بسیار خوبی برای بندرانزلی است.

به گزارش ایلنا، فرماندار بندرانزلی در سخنانی ضمن تشکر از اعضای کمیته برنامه‌ریزی شهرستان به بازدیدهای انجام شده از پروژه‌های عمرانی توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان و هیئت همراه اشاره کرد و گفت: با صحبتها و مباحثی که حین بازدیدها انجام شد، امیدواریم با حمایت وپشتیبانی ایشان و تلاش دستگاههای اجرایی، این پروژه‌ها  به بهره برداری برسد تا هم خدمات خوبی به مردم شریف ارائه شود و هم شاهد تحول در حوزه توسعه زیرساختها و زیربناها و خدمات عمومی باشیم.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان در سخنانی با تشکر از فرماندار بابت فراهم نمودن مقدمات بازدیدها و اقدامات صورت گرفته، از ویژگی‌های خاص بندرانزلی سخن گفت و افزود: از انزلی صحبت کردن بسیار سخت است چراکه یکی از دو مبدأ ورود تمدن جدید این شهرستان می‌باشد.

کیوان محمّدی با بیان اینکه اکثر موضوعات را که در ایران (از تئاتر و عکاسی گرفته تا  گمرک و شیلات) بررسی می‌کنیم در میابیم یک بخش عمده از جریان مدرن در بندرانزلی بوده است.

وی ادامه داد: این امر موجب شده که سطح دانایی و فهم وسواد مردم این منطقه، حتی اگر به مدرسه هم نرفته باشند از میانگین ملی بالاتر باشد و این یک ظرفیت بالقوه برای شهری است که شاید امروز بسیار مظلوم واقع شده است. چراکه وقتی آمار بیکاری این شهرستان را مشاهده میکنم متأسفانه از وضعیت خیلی خوبی برخوردار نیست. این نشان‌ می‌دهد که ما مدیران باید تلاش بیشتری انجام دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان با تأکید براینکه قطعاً همه شما می‌پذیرید که رفع مشکل بیکاری بدون سرمایه‌گذاری امکانپذیر نیست اظهار داشت: اگر نتوانیم شرایطی و آرامشی بوجود بیاوریم که سرمایه‌گذار این منطقه را برای سرمایه‌گذاری مطلوب تشخیص دهد، امکان حل معضل بیکاری وجود نخواهد داشت.

وی به ظرفیت‌های بالای ورزشی استان گیلان و شهرستان بندرانزلی اشاره کرد و گفت: جوانان گیلانی با کمترین امکانات و نهایت تعصب وغیرت، بالاترین نتایج را رقم می‌زنند.  آمار نشان می‌دهد که سهم ما در کسب مدالهای ورزشی کشور به نسبت جمعیت و تخصیص منابع،  سهم بسیار شایسته و مناسبی است.

محمّدی با تأکید بر اینکه سیاست‌هایی که دولت در این منطقه دنبال می‌کند، نوید بخش آینده بسیارخوبی برای بندرانزلی است اضافه کرد: راه‌آهن قزوین-رشت-انزلی- آستارا ظرفیتی برای این منطقه ایجاد می‌کند تا بهره‌برداری اقتصادی انزلی به نقشی که در قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی در ارتباط با دنیا داشت بازگردد چراکه از زمانی که انقلاب اکتبر رخ داد و مرزها بسته شد انزلی هم دچار رکود شد و اقتصادش عمدتا بر بحث گردشگری تکیه کرد.

وی با اظهار امیدواری که انزلی مجدداً به مهمترین بندر شمال کشور تبدیل شود خاطرنشان کرد: ممکن است در مبادلات تجاری دریای خزر، رقبای داخلی در استانهای همجوار وجود داشته باشد، اما پیشینه و قدمت موثر بندرانزلی امتیازاتی را برای این بندر فراهم می‌کند که مسئولین ملّی نمی‌توانند به راحتی از بندرگاه انزلی چشم‌پوشی نمایند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان به شرایط مناسب بندرانزلی در بخش‌های مختلف اشاره کرد و ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که بندرانزلی در بخش گازرسانی به روستاها، نرخ باسوادی، روستاهای طرح هادی، کارگاههای فعال به ازای هر صد هزار نفر رتبه اول را در استان دارا می‌باشد. همچنین رتبه دوم در تعداد پزشکان به ازای ۱۰ هزار نفر جمعیت و رتبه سوم در شبکه آب آشامیدنی سالم از مزایایی است که این شهرستان از آنها برخوردار است و لازم است مدیران تلاش کنند این جایگاه برای انزلی حفظ شود.

وی با بیان اینکه در برخی از فضاها نیز نیاز به بهبود اوضاع احساس می‌شود، اضافه کرد: سرانه خانه بهداشت روستایی در این شهرستان مناسب نیست، کلاسهای غیر استاندارد درسی نیز یکی از نکات منفی در این شهرستان محسوب می‌شود. علاوه براین مهمترین مسئله نسبت به جمعیت شهرستان بیکاری است.

محمّدی با تاکید براینکه برای حل مشکلات باید درست فکر کنیم و درست اقدام کنیم به انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره کرد و ادامه داد: ما در آستانه انتخابات هستیم. باید تصمیم بگیریم که تولید را می خواهیم یا واسطه گری را؟ آیا میخواهیم میزان کشت چای و برنج و زیتون را افزایش دهیم یا آنکه آنها را از کشورهایی مانند هند وارد کنیم؟ ما میتوانیم چای و برنج را تعطیل کرده و فقط وارد کنیم. در نهایت سود و ضرر این کار به چه کسی می رسد؟ اگر بخواهیم تجارت و واسطه‌گری کنیم سودش برای کسانی است که تعداد اندکی هستند ولی سود سرشاری می‌برند.

وی تصریح کرد: باید کسانی که تولید‌کننده را حمایت و کسانی که واسطه‌گران را انتخاب می‌کنند را شناخته و انتخاب کنیم. باید تصمیم گیری کنیم آیا دنبال تنش‌زدایی و ایجاد احترام هستیم یا آنکه تنش ایجاد کنیم و بی‌احترامی ببینیم. ما باید تصمیم بگیریم که می‌خواهیم احیای اقتصاد و کنترل تورم را داشته باشیم و در وهله بعد به سمت رونق برویم و یا که حرف ما این است که با دنیا با یکدندگی برخورد کنیم؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان ادامه داد: همیشه به ارتباط سالم با دنیا و استفاده از تکنولوژی‌های جدید نیازمندیم، به طور مثال درکارخانه کمپوست انزلی صحبت از ۳۰ درصد ریجکت است که با شرایط فعلی مناسب به نظر می‌رسد، اما در دنیا درصد ریجکت بالاتر است.

وی بر برنامه‌ریزی پیش از بودجه‌ریزی تأکید کرد و گفت: مدیرانی مسائل را بیان نمودند اکثراً مربوط به مسائل مالی بود ولی اگر برنامه نداشته باشیم بودجه به تنهایی هیچ کاری نمی‌کند. علاوه بر برنامه نیاز به ساختارسازی نیروی انسانی داریم. کشورهایی دیگر مانند کره جنوبی، سنگاپور، تایلند و...  به واسطه داشتن برنامه و ساماندهی و آموزش منابع انسانی با هزینه مالی به مراتب کمتر از ما به سطح توسعه بیشتر رسیده‌اند.

 محمّدی  گفت: در این راستا از شما انتظار می‌رود که در سالجاری برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مبتنی بر اقتصاد مقاومتی تولید واشتغال، از ابتدا  با برنامه‌ریزی و ساماندهی نیروها و شناخت دقیق ظرفیت‌ها امور را پیش ببرید. به این شیوه میتوان بودجه را طوری تنظیم کرد که با حداقل امکانات حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم.

وی  گفت: فرماندار  فهرست مطالبات تا پایان سال 95 را به تفکیک شرکت‌ها  و مقدار به سازمان برنامه و بودجه استان گیلان ارائه نمایند تا سال 96 مسئله مطالبات را سامان بخشیم. علاوه براین خواستاریم همه مدیران ارتباط بیش از پیشی با کارشناسان سازمان برنامه و بودجه به منظور پیگیری و حل راحت‌تر مشکلات داشته باشند.

محمّدی اظهار داشت: دولت توانست طی چهار سال گذشته با تلاش و جدیت  بخشی از ازشاخص فلاکت را کاهش دهد و تورم را نیز کنترل نماید.  اگر با همین شیب ملایم آرام به سمت جلو برویم انشالله با رونق اقتصادی نرخ بیکاری را هم کاهش خواهیم داد. این کار را  ما مدیران استانی و شهرستانی که خط مقدم برخورد با مسائل و مشکلات مردم هستیم باید انجام دهیم. اگر بتوانیم بر مسائل و مشکلات فائق شویم، می‌توانیم زندگی راحت و آرامش و رفاه را برای مردم فراهم کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز