خبرگزاری کار ایران

طیبه نظری:

رشد 20 درصدی اختلالات روانی نگران‌کننده است/ افسردگی مهمترین عامل شروع اعتیاد/ خودکشی دومین علت مرگ و میر جوانان

asdasd
کد خبر : ۴۸۲۱۸۷

مسوول بهداشت‌روان مرکز بهداشتی و درمانی بویراحمد از رشد 20 درصدی اختلالات‌روانی در 10 سال گذشته دنیا و کشور اظهار نگرانی کرد.

به گزارش ایلنا از یاسوج، طیبه نظری در همایش تجلیل از سفیران سلامت دانش‌آموزی در مدارس بخش مارگون شهرستان بویراحمد گفت: رشد اختلالات روانی در 10 سال گذشته در دنیا و ایران 20 درصد رشد را نشان می‌دهد که از این میزان رشد، 10 درصد مربوط به افسردگی است.

افسردگی 2 برابری زنان نسبت به مردان

وی با تشریح دلایل رشد اختلالات روانی در دنیا و کشور، اظهارداشت: میزان افسردگی در زنان 2 برابر مردان گزارش شده و بعد از ارتوپدی، بیشترین دلیل از کارافتادگی مربوط به افسردگی و افراد افسرده هستند.

مسوول بهداشت روان مرکز بهداشتی و درمانی بویراحمد افزود: هزینه درمان افسردگی سالیانه در دنیا یک تریلیون دلار بوده که می‌توان با تزریق نشاط به جامعه هم از رشد اختلالات روانی جلوگیری کرد و هم می‌توان از صرف هزینه‌های هنگفت در این ارتباط کاست.

نظری، بی‌توجهی به افسردگی و پنهان شدن آن در لابه لای بیماری‌ها را از مهمترین معضلات پیشگیری از آن عنوان و خاطرنشان کرد: تدابیر ویژه‌ای باید دولت‌مردان و مسوولان ارشد تصمیم‌گیر در کشور و استان برای پیشگیری از روند روبه رشد اختلالات روانی به‌کار گیرند.

مهمترین عامل شروع اعتیاد افسردگی است

وی گفت: براساس تحقیقات علمی به‌عمل آمده، مهمترین عامل شروع اعتیاد افسردگی بوده که متاسفانه آمارهای اعتیاد نیز نشان از روند روبه رشد می‌دهند.

مسوول بهداشت روان مرکز بهداشتی و درمانی بویراحمد با بیان اینکه فرد افسرده بعد از روی آوردن به مواد اعتیاد زا اقدام به خودکشی نیز می‌کند، تصریح کرد: آمار خودکشی‌ها نیز هم‌اکنون براساس مطالعات علمی روبه رشد است.

نظری افزود: افسردگی شایع‌ترین علت خودکشی‌ها در دنیا عنوان شده و خودکشی بین جوانان 15 تا 29 سال دومین دلیل مرگ و میرها است.

خودکشی دومین عامل مرگ و میر جوانان

وی نامناسب بودن وضعیت اقتصادی و نبود نشاط و امید در جامعه را از مهمترین دلایل خودکشی‌ها بر شمرد و یادآورشد: اگر تدابیری برای پیشگیری از موارد ذکر شده اندیشیده نشود در سال‌های نه‌چندان دور شاهد بحران‌های خطرناک‌تری در این حوزه‌ها خواهیم بود.

مسوول بهداشت روان مرکز بهداشتی و درمانی بویراحمد با تشریح راهکارهای کاهش از اختلالات روانی، خودکشی‌ها و اعتیاد در جامعه، وظیفه معلمان و دانش‌آموزان در آگاهی‌بخشی به جامعه را بسیار موثر دانست.

نظری گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی مستمر، برپایی کارگاه‌های متعدد، تخصیص اعتبارات متناسب با پیشگیری از موارد عنوان شده و فرهنگ سازی‌ها می‌تواند از عوامل پیشگیری از این معضلات باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز