خبرگزاری کار ایران

شوکت در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

افزایش ۱۰۰ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت تدبیر و امید

رئیس کانون کارگران ساختمانی با بیان اینکه کارگران تورم بالا در سال‌های ۹۰ و ۹۱ را فراموش نکرده‌اند، گفت: ابتدای دولت تدبیر و امید حداقل حقوق ۶۵۰ هزار تومان بود اما این حداقل، افزایشی ۱۰۰ درصدی داشت، در حالیکه تورم هم کنترل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، اکبر شوکت عصر امروز در نشست‌خبری آغاز هفته کارگر که در محل سالن اجتماعات خانه کارگر قم برگزار شد، با تأکید بر اینکه در یک‌سال اخیر حرکت‌های خوبی در بحث افزایش دستمزدها انجام شده، گفت: اگر تحریم‌های ظالمانه ادامه می‌یافت باید هزینه‌های بیشتری می‌پرداختیم که بار اصلی آن روی دوش قشر ضعیف جامعه سنگینی می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: امسال اولین سالی است که پس از سال اول انقلاب، تورم کشور به ۶ درصد رسید و حقوق کارگران با این وجود قریب به ۱۴ درصد افزایش داشت.

رئیس کانون کارگران ساختمانی کشور ادامه داد: بحث سبد معیشتی کارگران اولین بار است که در شورای‌عالی کار مطرح می‌شود و ما اصرار داریم کنار افزایش حقوق، این سبدها وضع شوند.

به گفته شوکت، در سال جاری درآمد یک کارگر با دو فرزند به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده که یک افزایش صددرصدی نسبت به سال‌های گذشته است.

رئیس کانون کارگران ساختمانی کشور با بیان اینکه رونق تولید می‌تواند دوران خوشی برای کارگران فراهم کند، گفت: تورم بالا بیشترین فشار را بر کارگران وارد می‌کرد. خوشبختانه چند سالی است که تشکل‌های کارگری و کارفرمایی استان قم به دلیل وحدت رویه‌ای که پیدا کردند نقش تأثیرگذار و مثبتی در مسائل کارگری و کارفرمایی سراسر کشور دارند و این جایگاه مدیون همدلی است که ایجاد شده کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در قم اگر مشکلی داشته باشند این مشکلات را مانند یک خانواده بین خود حل و فصل می‌کنند، افزود: تأثیرگذاری فعالیت‌های تشکل‌های قم تا حدی است که طی چهار سال اخیر هر همایشی که در هفته کارگر در استان برگزار شد با حضور وزیر، رئیس مجلس، رئیس سازمان تأمین اجتماعی و معاونین آن‌ها انجام شده است.

عضو هیئت امنای سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: برای سال‌جاری یکی از اهداف اصلی ما این است که از مسئولان وعده ساخت یک بیمارستان دیگر تأمین اجتماعی در کنار بیمارستان امام‌رضا(ع) بگیریم، چراکه تأسیس یک بیمارستان دیگر می‌تواند کمک زیادی به خانواده تحت پوشش تأمین اجتماعی و کارگران کند.

شوکت با انتقاد از بی‌توجهی طی دهه‌های گذشته به قم افزود: با وجود اینکه یکی از خاستگاه‌های اصلی انقلاب شهر قم بود، اما متأسفانه همیشه در ردیف بودجه‌ریزی در رده‌های پایانی بود و در حال حاضر قم یکی از آخرین استان‌هایی است که دارای بیمارستان تأمین اجتماعی شده است.

همچنین به عقیده وی، سازمان تأمین اجتماعی که به حیاط خلوت اقتصادی و بنگاه سیاسی عده‌ای تبدیل شده بود با مدیریت فعلی به شرایط بسیار آرام و با ثباتی رسیده است.

عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی با انتقاد از اجرای ناقص و نادرست طرح تحول نظام سلامت توسط مسئولان اجرایی، افزود: اجرای نامناسب این طرح ضربه بزرگی به بیمه‌ها به‌خصوص صندوق بیمه تأمین اجتماعی وارد کرد. با این وجود اینکه شوکت از فعالیت‌های بخش رفاه وزارت‌کار تقدیر کرد اما انتقادات جدی نسبت به حوزه‌های تعاون و فنی حرفه‌ای وارد دانست.

وی همچنین گفت: تعاونی یعنی توزیع عادلانه حقوق کارگران، این اتفاق در زمینه صنعت و پتروشیمی انجام شده اما در بخش معادن و شهرداری‌ها هنوز پای پیمانکاران در میان است و حقوق کارگران ضایع می‌شود.

عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی در پایان با تأکید بر اینکه در صورت وجود تورم، این تنها اقشار ضعیف اقتصادی مانند کارگران هستند که ضرر می‌کنند، تأکید کرد: خوشبختانه دولت مشکل تورم را مهار کرد اما ما امیدواریم در سال جاری شاهد رونق تولید هم باشیم تا با رونق تولید، دوران خوش کارگران هم فرارسد و قدرت چانه زنی این قشر زحمت‌کش بالا برود.

کد خبر : ۴۸۱۶۶۵