خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

بهبود اوضاع تالاب هامون نسبت به گذشته/ نقش موثر مردم در احیای تالاب

asdasd
کد خبر : ۴۷۷۳۵۷

مدیر ملی حفاظت از تالاب های ایران با اشاره به بارندگی های اخیر و تاثیر مثبت آن بر آبگیری تالاب هامون، گفت: قسمتی از تالاب هامون که در اطراف کوه خواجه قرار دارد آبگیری مطلوبی صورت گرفته و هم اکنون حدود ۱۵۰ سانتی متر از عمق دریاچه آبگیری شده و اوضاع تالاب هامون نسبت به گذشته بهبود یافته است.

ابوالفضل آبشت در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص آخرین وضعیت تالاب هامون و اقدامات صورت گرفته در خصوص احیای تالاب ،اظهار داشت: برنامه مدیریت جامع حوزه آبریز تالاب هامون تهیه شده و به تصویب شورای برنامه ریزی استان سیستان و بلوچستان رسیده است.

وی افزود: برنامه مدیریت جامع حوزه آبریز تالاب هامون در شورای عالی آب مطرح شده و جلسات متعددی برگزار شده و همواره در تلاشیم تا برنامه مدیریت جامع با اخذ مصوبه از شورای عالی آب، حمایت و اجرایی شود.

مدیر ملی حمایت از تالاب های ایران خاطر نشان کرد: این برنامه تمامی دستگاه های ذیربط اعم از دولتی ،غیر دولتی ،سازمان های مردم نهاد، مردم وبخش خصوصی را برای حفاظت از تالاب در کنار یکدیگر قرار می دهد.

آبشت با تاکید بر اینکه تالاب ها آینه تمام نمای رفتار انسان ها هستند، اذعان داشت: در برنامه مدیریت جامع تالاب هامون همواره بر نقش موثر تمامی مردم در احیای تالاب هامون تاکید شده است .

وی با بیان اینکه این برنامه به عنوان سند بالادستی است که استاندار منطقه ریاست بخش استانی آن را برعهده دارد و در صورت اخذ مصوبه در شورای عالی آب یکی از مقامات مهم کشوری ریاست ستادی آن را برعهده می گیرد ، اظهار داشت: طبق بررسی های صورت گرفته از طریق تصاویر ماهواره از دریاچه هامون، به دلیل بارش های اخیر ، هامون صابری پر آب شده و آب بسیار خوبی از فراه رود وارد تالاب شده است.

مدیر ملی حفاظت از تالاب های ایران با اشاره به اینکه هامون صابری که شمالی ترین بخش تالاب هامون است وضعیت مطلوبی دارد، تصریح کرد: بخشی از تالاب هامون که در کشور ایران است آب کمتری نسبت به بخش دیگر آن در افغانستان دارد و به دلیل وجود دایک ها حدود ۵۰ درصد از بخش تالاب در ایران آبگیری شده است.

 آبشت اذعان داشت: طبق رصد های صورت گرفته آبی که وارد کشور می شود در مراحل ابتدایی چاه نیمه ها را پرکرده و پس از آن در چند شاخه به رودخانه هیرمند و هامون وارد می شود.

وی با بیان اینکه رودخانه هیرمند بخش اصلی تالاب هامون در ایران را شامل می شود،افزود:  قسمتی از تالاب هامون که در اطراف کوه خواجه قرار دارد آبگیری مطلوبی صورت گرفته و هم اکنون حدود ۱۵۰ سانتی متر از عمق دریاچه آبگیری شده و اوضاع تالاب هامون بهبود یافته است.

وی گام بعدی احیای تالاب هامون را اجرایی کردن برنامه مدیریت جامع تالاب هامون دانست و اظهار داشت: برای عملیاتی شدن این گام منتظر ارائه گزارش از سوی دستگاه های مختلف به استاندار منطقه هستیم .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز