خبرگزاری کار ایران

به دنبال بارندگی های اخیر صورت گرفت؛

احیاء مجدد تالاب جازموریان پس از 20 سال

asdasd
کد خبر : ۴۷۳۸۲۵

تالاب هامون جازموریان پس از بارندگی های اخیر باردیگر احیا شده و آماده میزبانی از گردشگران است.

به گزارش ایلنا، تالاب جازموریان با قرار گرفتن در دل کویر خشکیده، علاوه بر ایجاد جلوه های چشم نواز طبیعی باعث لطافت هوای آن منطقه نیز شده است.

این تالاب که بین استان های کرمان و سیستان و بلوچستان واقع است با  بارندگی های اخیر آبگیری شده است.

آبگیری این تالاب بین المللی که به عنوان یکی از اکوسیستم های بی نظیر ایران شناخته می شود، موجب خوشحالی و شور و نشاط حاشیه نشینان جازموریان  شده است، چرا که بعد از ۲۰ سال تالاب جازموریان آبگیری می شود.

تالاب جازموریان به عنوان یک منبع قابل توجه آب شیرین، در سال‌های اخیر به عنوان کانون بحرانی ریزگردهای جنوب استان سیستان و بلوچستان و استان کرمان مطرح شده بود که خوشبختانه با ورود سیلاب‌های فصلی بخشی از کارکردهای زیست محیطی این تالاب احیا شد.

جازموریان، نامی است که تحت تاثیر گویش محلی جنوب استان در منطقه بلوچستان حاصل آمده و بر گرفته از پوشش گیاهی غالب منطقه است که در بین مردم به آنها جاز گفته می شود و انبوهی و کثرت آن را موریان می‌گویند.

تالاب جازموریان در غرب شهرستان‌های دلگان و ایرانشهر، حد فاصل کوه‌های مکران و شاهسواران بین دو منطقه شکار ممنوع بزمان در استان سیستان و بلوچستان و منطقه حفاظت شده مارز در استان کرمان واقع شده است.

تالاب جازموریان در 70 کیلومتری غرب شهرستان دلگان و 5 کیلومتری روستای چاهکیچی واقع شده است .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز