خبرگزاری کار ایران

گیلان در سالی که گذشت/

قطار گیلان پرشتاب در ریل اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی/ از کسب رتبه ممتاز در بهبود فضای کسب و کار تا رشد 18 درصدی صادرات

asdasd
کد خبر : ۴۷۲۹۶۷

سال 95 برای استان گیلان با پیشرفت های چشمگیر در زمینه های مختلف اقتصادی و عمرانی همراه بود که موجب موفقیت این استان در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از رشت، استان گیلان سال 95 را همراه با پیشرفت های چشمگیری در اکثر حوزه های اقتصادی و عمرانی پشت سر گذاشت. شاخص ها و آماررسمی بیانگر رشد اقتصادی، افزایش طرح های عمرانی، کاهش نرخ بیکاری و کسب رتبه ممتاز این استان در بخش بانکی و پرداخت تسهیلات است.

در بهمن ماه سال گذشته 2 هزار و 120واحد مسکن مهر در استان گیلان با حضور قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اعتباری بالغ بر 137 میلیارد تومان به بهره برداری رسید.در مجموع بیش از 60  هزار واحد مسکن مهر و در حدود 60 درصد کل آن طی دولت یازدهم در گیلان افتتاح و به بهره برداری رسیده است.

این تفاوت فاحش در کل کشور هم به وضوح مشهود است چرا که در 7 ساله دولت نهم و دهم جمعاً 690 هزار واحد مسکن مهر به بهره برداری رسید اما در حدود 43 ماه از دولت یازدهم بیش از 840 هزار واحد مسکن مهر به متقاضیان تحویل داده شد.

پروژه راه آهن قزوین - رشت یکی از پروژه های شاخص استان محسوب می شود که در سال  گذشته پیشرفت فیزیکی آن در بخش زیرسازی به 95 درصد و در بخش روسازی به بیش از 30 درصد رسید.

همچنین در سال گذشته 4 سد لاستیکی  استان گیلان افتتاح و علاوه بر 7 سد دیگر از این قبیل دو سد مخزنی پلرود و شفارود به پیشرفت فیزیکی بیش از 40 درصد به صورت میانگین رسیدند.

در بخش شیلات ظرفیت نصب قفس پرورش ماهی در دریا در سال 95 برای استان به حدود 10 هزار تن رسید و همچنین چند سرمایه‌گذار برای پرورش ماهیان خاویاری در خط ساحلی با استفاده از آب دریا برای دریافت 11 میلیارد تومان تسهیلات به بانک عامل معرفی شده‌اند که مقرر شد 2.5 درصد سود تسهیلات توسط استانداری گیلان پرداخت شود.

تسطیح 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان گیلان با اعتبار اولیه بالغ بر 500 میلیارد ریال از جمله دیگر طرح های انجام شده در سال گذشته است.

ظرفیت کارخانه کمپوست گیلان از 300 تن در روز طی سال 95 به 700 تن در روز رسید و با افتتاح کارخانه های کمپوست تالش و لنگرود این آمار به 2000تن در روز خواهد رسید.

بخش وسیعی از پروژه های عمرانی و عام المنفعه در ایران طی دهه فجر و هفته دولت به بهره برداری می رسد.در استان گیلان و طی دهه فجر سال 95 بالغ بر 800 پروژه با اعتباری بیش از 3 هزار و 422 میلیارد تومان به بهره برداری رسید که مجموع پروژه های افتتاحی نسبت به سال گذشته رشد 192 درصدی را نشان می دهد.

در بخش اشتغال تا اواسط اسفند سال گذشته بیش از 20 هزار شغل جدید در سامانه رصد اشتغال استان گیلان به ثبت رسیده است که جمع آن با آمار شغل هایی که بعد از آن به ثبت رسیده و یا هنوز ثبت نشده است به بیش از 40 هزار شغل می رسد.

نرخ بیکاری استان گیلان پیش از دولت یازدهم  16.5 بود که در سال 95 به 11.1 کاهش پیدا کرد و مطابق آمار رسمی، گیلان بیست و یکمین استان بیکار در کشور محسوب می شود.

کارگروه رفع موانع تولید گیلان تا کنون 485 مصوبه را تصویب کرده است که بیش 42 درصد آن اجرایی و 507 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید از طریق این کارگروه پرداخت شده است.که همین امر موجب شد استان گیلان در سال 95  رتبه دوم  را از نظر تعداد واحد های دریافت کننده تسهیلات و رتبه سوم کشوری را به لحاظ جذب آن به خود اختصاص دهد.طبق اعلام مرکز پژوهش های مجلس و با  احتساب میانگین دو شاخص مذکور استان گیلان رتبه اول رونق فضای کسب و کار را کسب کرد.

همچنین گیلان موفق شد در سال 95 کل سهم صندوق کارآفرینی امید استان را جذب کند که 568 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزا، ازدواج و...از طریق این صندوق به بیش از 3هزار و 300 نفر  پرداخت شده  است.از سوی دیگر 537 طرح مشاغل خانگی از سوی میراث فرهنگی،جهاد کشاورزی و اداره فرهنگ و ارشاد به بانک معرفی شده اند که اعتبار این طرح ها در حدود 2.7 میلیارد تومان برآورد شده است.

طی نه ماه نخست سال گذشته 406 هزار و 689 تن کالای غیر نفتی به ارزش 233 میلیون و 46 هزار و 760 دلار از گمرکات استان صادر شده است.

در همین مدت  776 میلیارد و 300 میلیون تومان از گمرکات استان گیلان درآمد کسب شده است که بیانگر رشد 95 درصدی درآمد گمرکات استان است. که این آمار در مجموع  رشد بیش از 18 درصدی صادرات استان را در سال 95 را نشان می دهد.

مجموع این آمار و شاخص ها نشان از بهبود فضای کسب و کار،رونق تولید و افزایش پروژه های عام المنفعه به صورت عقلانی و به دور از سیاست های پوپولیستی و عوام فریبانه ای دارد که در گذشته شاهد آن بودیم.

پیشرفت های گیلان در سال گذشته از مسکن و قطار و آزاد راه گرفته تا رونق تولید و افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی و توسعه تجارت خارجی و صادرات و... بیانگر این است که قطار گیلان در ریل اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی با شتاب در حال حرکت است.

گزارش از : الیاس بشری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز