خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین خبرداد:

ثبت 4 اثر ناملموس معنوی‌ قزوین در فهرست آثار ملی کشور

asdasd
کد خبر : ۴۷۰۴۷۶

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان قزوین از ثبت چهار اثر ناملموس معنوی‌ قزوین در فهرست آثار ملی کشور خبرداد.

‌به گزارش ایلنا به نقل از اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین، «محمدعلی حضرتی» با اعلام این خبر ضمن اشاره به پیشینیه غنی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در قزوین گفت: تولید آثار هنری و محصولات اصیل و بومی صنایع‌دستی از تنوع و تعدد چشمگیری در استان قزوین برخوردار است و هنرمندان و صنعت‌گران توانمندی از دیرباز در این عرصه مشغول فعالیت هستند و ثبت رشته‎های مختلف صنایع دستی در فهرست میراث معنوی کشور می‎تواند تأثیر بسزایی در حفظ و احیای این مهارت‎ها و رشته‎های بومی فراموش شده و در دست فراموشی داشته و زمینه مناسبی را جهت حمایت از هنرمندان و فعالان این عرصه و ایجاد فرصت‎های شغلی در سطح استان فراهم کند.
 
حضرتی در خصوص ثبت چهار مهارت صنایع‌دستی قزوین در فهرست آثار ملی کشور تشریح کرد: در جلسه کمیته تخصصی ثبت میراث معنوی ناملموس کشور که با حضور نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی کشور و جمعی از داوران و اساتید متخصص در حوزه صنایع‌دستی برگزار شد، پرونده ثبتی چهار اثر میراث معنوی ناملموس استان در حوزه صنایع‌دستی شامل مهارت‌های تنورسازی، نمدمالی، نقاشی روی چوب و پولک‌دوزی مورد بررسی قرار گرفت و پس از تائید نهایی توسط کارشناسان، این چهار اثر ارزشمند معنوی استان به‌منظور حفظ و احیای در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
 
وی استفاده از نقوش منحصر به فرد در ساخت این محصولات، قدمت بیش از 150 سال، به‌کارگیری مواد اولیه بومی، معدنی و گیاهی و قرار داشتن در معرض خطر فراموشی را از جمله ویژگی‎های این آثار برای ثبت در فهرست میراث معنوی ناملموس کشور برشمرد.
 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین افزود: علاوه‌بر ویژگی‎های یاد شده، برخی از این رشته‎ها دارای شاخصه‎هایی هستند که اهمیت بسزایی در فرآیند ثبت ملی این آثار داشته به‌عنوان مثال خاستگاه برخی از این رشته‌ها مانند پولک‌دوزی شهر قزوین بوده و مهارت نمد مالی قزوین تأثیرگذاری بسزایی بر روی تولید محصولات این رشته در استان‎های گیلان و مازندران داشته و علیرغم پیشرفت‎های صنعتی دنیای امروز هم‌چنان کارگاه‎های فعالی در این رشته وجود دارد.
 
حضرتی تصریح کرد: رشته نقاشی روی چوب نیز به دلیل کاربرد در هنر معماری به خصوص تزئینات خوانچه پوش‎ها در معماری دوره قاجار از اهمیت زیادی برای ثبت در آثار ملی کشور برخوردار است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین اظهار امیدواری کرد با ثبت مهارت‎های حوزه صنایع‌دستی بتوانیم گام موثری در جهت حفظ و احیای هنرهای اصیل و بومی منطقه و حمایت از صنعت‌گران برداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز