خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

آغاز اجرای طرح تنظیم بازار نوروزی در خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۴۷۰۲۹۶

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از آغاز اجرای طرح تنظیم بازار نوروزی در استان خبر داد و این طرح را اقدام خوبی از سوی دولت برای حمایت اقشار ضعیف دانست.

به گزارش ایلنا، مجتبی مزروعی، در نشست خبری طرح تنظیم بازار ایام عید، اظهار کرد: طرح تنظیم بازار عید را می‌توان اقدام خوبی از جانب دولت برای حمایت از اقشار ضعیف و متوسط جامعه دانست، همچنین انتظار می‌رود با توزیع گسترده اقلام تنظیم بازار شاهد افت قیمت در سایر واحدهای صنفی باشیم.

وی افزود: در سال جاری ستاد تنظیم بازار برای ایام عید اقلامی از جمله مرغ، تخم‌مرغ، گوشت قرمز، برنج، شکر، سیب و پرتقال را تدارک دیده است.

مزروعی با اشاره به اینکه در طرح تنظیم بازار فقط اقلام سیب و پرتقال در نظر گرفته شده، در خصوص قیمت عرضه سیب و پرتقال در طرح تنظیم بازار گفت: هر کیلو پرتقال شمال 2500 تومان، پرتقال جنوب 3900 تومان و سیب زرد و قرمز 3500 تومان در مراکز تنظیم بازار عرضه خواهد شد.

وی ادامه داد: اختلاف قیمت این اقلام در مراکز تنظیم بازار با مراکز عرضه زیاد بوده و این پرتقال‌ها در بازار تا سقف 9000 تومان عرضه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به توزیع 4500 تن میوه برای شب عید، عنوان کرد: توزیع این اقلام از 24 اسفند آغاز و تاکنون در حدود 38 نقطه از میادین میوه و تره‌بار و بازارهای شهرداری عرضه می‌شود.

مزروعی تصریح کرد: اگر تقاضا بیشتر از برآوردها باشد، 100 واحد صنفی نیز برای این کار در نظر گرفته خواهد شد که از این تعداد 50 نقطه در اماکنی که از نظر تردد مشکل نداشته باشند، به صورت خاص مد نظر است. همچنین پنج نقطه نیز در ورودی‌های شهر به صورت سیار برای توزیع میوه شب عید در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص توزیع گوشت قرمز اظهار کرد: گوشت قرمز به صورت بسته‌بندی شده هر کیلو گوشت ران به قیمت 33 هزار و 500، ماهیچه و گردن به قیمت 32 هزار تومان و قلوه‌گاه به قیمت 17 هزار تومان عرضه خواهد شد. همچنین مرغ منجمد در مشهد هر کیلو 5700 و در شهرستان‌ها 5900  عرضه می‌شود. برای توزیع این اقلام در مشهد 39 نقطه از شهر و 20 فروشگاه شهر ما در نظر گرفته شده است.

وی افزود: تاکنون در مرحله اول اجرای طرح تنظیم بازار 61.3 تن و در مرحله دوم نیز 25.7تن گوشت قرمز توزیع شده است. به طور میانگین روزانه 2 تا 3000 لاشه کشتار صورت می‌گیرد که این میزان در هر روز بسته به شرایط متفاوت است. گوشت مرغ نیز بین 300 تا 350 تن روزانه در استان به مصرف می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در طرح تنظیم بازار تنها برنج خارجی توزیع می‌شود، برنج هندی ممتاز به صورت عمده‌فروشی هر کیلو 3500 و به صورت خرده‌فروشی 3800 تومان به فروش می‌رسد.برنج سفید نیز هر کیلو 2400 به صورت عمده فروشی و 2700 به صورت خرده‌فروشی توزیع می‌شود. هر کیلو شکر نیز به قیمت 2855 تومان عرضه می‌شود و تاکنون حدود 474 تن برنج هندی و 400 تن برنج سفید توزیع شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص آمار خسارت وارده به بخش کشاورزی در پاییز و زمستان امسال، عنوان کرد: طبق آخرین آمار اعلام شده خسارت وارد به بخش کشاورزی بیش از 1800 میلیارد تومان بوده است. این خسارت که ناشی از سرما و بارندگی‌ها بوده در آذر ماه امسال بیشترین ضرر را به کشاورزان وارد کرده است که این میزان 833 میلیارد تومان برآورده شده است.

وی اضافه کرد: عمده خسارت مربوط به محصول زعفران بوده و همچنین حدود 20 درصد به مزارع گندم نیز آسیب وارد شده است. سعی بر این است تا خسارت ناشی از سرما را با مدیریت بهتر از جمله تامین نهاده‌ها جبران شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص برخی مشکلات بخش کشاورزی استان اظهار کرد: علی‌رغم توافقاتی که در جلسات مختلف صورت گرفته است، سازمان آب منطقه‌ای همچنان سلیقه‌ای عمل می‌کند که این اقدام باعث شده تا بعضی از کشاورزها با وجود اهمیتی که محصولات آن‌ها دارد از کشت پاییزه صرف نظر کنند.

مزروعی در خصوص اضافه برداشت‌ها عنوان کرد: میزان اضافه برداشت‌های 10 هزار و 500 چاه در استان بررسی شده که از این تعداد تنها 4000 چاه اضافه برداشت داشته است و همچنین مشخص شده که چه مشترکانی باید چه میزان مصرف خود را کاهش دهند.

وی ادامه داد: تنها مقداری که توسط سازمان آب اعلام شده قانونی است و کاهش برداشت بیشتر از آن اجحاف در حق کشاورزان خواهد بود. متاسفانه آب منطقه‌ای برنامه مشخصی برای کاهش برداشت ندارد و در خراسان بدون هماهنگی اقداماتی انجام می‌دهد که این نوع اقدامات با سیاست‌های دولت تدبیر و امید هماهنگی ندارد و خدمات خوب دولت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

مزروعی در خصوص علل اختلاف قیمت محصولات کشاورزی و دامی از محل تولید تا بازار، گفت: علت آن را می‌توان در گرانی و تضعیف توان خرید مصرف‌کننده‌ها دانست که برای بهبود این وضعیت باید توان خرید آنان را افزایش داده و یا قیمت‌ها را کاهش دهیم.

وی از برگزاری یک نمایشگاه دائمی برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در مشهد در سال 96 خبر داد و گفت: سعی می‌شود در سه ماهه اول سال 96 این نمایشگاه برگزار شود تا به وسیله آن از ضررهای احتمالی مصرف‌کننده و تولیدکننده جلوگیری شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: اصلاح ساختار عرضه محصولات کشاورزی یکی از مهمترین مسائلی است که جهاد کشاورزی بر آن متمرکز شده است. یکی از مهم‌ترین پارامترها در این مساله شرکت‌های تعاونی و تشکل‌ها هستند که باید از نظر بنیه مالی تقویت شوند.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از این شرکت‌ها در دهه اخیر تعطیل شده است، با ایجاد بازارهای مستقیم و ورود تشکل‌ها به این کار تا حدی از این مشکل جلوگیری می‌شود. با توجه به بافت بازرگانی و شهری مشهد این کار باید به گونه‌ای ترویجی انجام شود تا مغازه‌های خرد نابود نشوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز