خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

«شیخ شبان» نگین خاتم‌کاری در ایران است

دهیار روستای شیخ شبان گفت: این روستا نگین‌خاتم کاری در ایران است.

به گزارش ایلنا، هنرهای سنتی ایران، هنرهای اصیل مردمی و نشات گرفته از فطرتی پاک است که از دیر باز در تمامی شئون زندگی مردم رسوخ کرده و به صورت جزئی تفکیک ناپذیر درآمده‌اند.

این هنرها، از گذشته دور تا کنون، بدون تغییرات زیاد باقی مانده‌اند و اگر به آنها توجه نشود رفته رفته به بوته فراموشی سپرده خواهند شد. این هنر از زمان‌های دور در خاور نزدیک شناخته شده است. هنر خاتم‌کاری نوع مخصوصی از هنر دستی است که قدمت زیادی ندارد. قدیمی‌ترین نمونه آن در اروپا تقریبا همزمان با قدیمی‌ترین نوع آن در ایران است .

در ایتالیا نوع خاصی از این هنر دستی به صورت قطعات استخوان، عاج، چوب که گاه رنگ می‌شده و گاه بدون رنگ به کار می‌رفته و بر روی هم طرحی را تشکیل می‌داده است که قدمت آن به سده هشتم هجری قمری( 14 م) می‌رسد.

گویا هنر خاتم سازی به شیوه امروزی قبل از صفویه و در عهد استیلای ایلخانان مغول بر ایران و ایجاد رابطه مستقیم بین ایران و چین از مملکت چین به ایران آمده ولی در خود ایران هم پیش از ظهوراسلام به گونه‌ای خاتم‌سازی رواج داشته است.

مهمترین مرکز خاتم‌سازی جهان امروز، ایران است. هر چند در کشورهای هندوستان، سوریه، عراق و فلسطین نیز هنر خاتم‌کاری وجود دارد، اما به قدمت و ظرافتی که در ایران انجام می‌شود نیست، در حقیقت این هنر ویژه ایران است. خاتم‌های ایران در نمایشگاه‌های جهانی و بین المللی، همواره در رده اول و ممتاز بوده است.

خاتم ترکیبی است از چند ضلعی‌های منظم با تعداد اضلاع متفاوت که با استفاده از مواد اولیه گوناگون در رنگ‌های مختلف تشکیل می‌شود.  خاتم‌کاری  عبارت است از کنده‌کاری یک طرح به وسیله اجزا چوبی و مواد دیگری که بعداً بر زمینه چوبی نصب می‌شود .

شیخ شبان نگین خاتم کاری ایران

دهیار روستای شیخ شبان گفت: هنر خاتم کاری یکی از هنرهای زیبای صنایع دستی ایران است که امروز این هنر درروستای شیخ شبان ازتوابع استان چهارمحال وبختیاری موجب شده است که شیخ شبان نگین خاتم کاری ایران شود.

روح الله کاظمی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در شهرکرد اظهار داشت: سال 1345 این حرفه توسط جواد احمدی یکی از هنرمندان روستای شیخ شبان در این روستا ورود پیدا کرد و سبب شد تا به همت بنیاد علوی ومیراث فرهنگی کارگاه تولید مواد اولیه خاتم در خود روستا راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 300 نفر به این حرفه آشنا هستند، افزود: 40 نفر در منازل و 60  نفر در کارگاه‌های خاتم‌کاری مشغول به کار هستند.

کاظمی خاطرنشان کرد: 8 کارگاه خاتم‌کاری در این روستا وجود دارد که ماهانه چهار هزار گل خاتم را به استان اصفهان میدان امام صادر می‌کنند.

دهیار روستایی شیخ شبان گفت: درصددیم مراحل 0 تا 100 یک کارگاه احداث خوشه خاتم را در خود روستا راه‌اندازی کنیم تا دیگر نیازی به تامین مواد خوشه خاتم از جاهای دیگر نداشته باشیم.

کد خبر : ۴۶۶۸۵۲