خبرگزاری کار ایران

ایلنا از چهارمحال و بختیاری گزارش می دهد؛

پخت سمنو؛ سنت دیرینه مردم شهرستان کیان در ایام فاطمیه

هر ساله به مناسبت دهه فاطمیه در شهرستان کیان در استان چهار محال و بختیاری مراسم پخت سمنو برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سَمَنو یا سمنک خوردنی چسبنده و شیرینی است که از جوانه گندم و آرد تهیه می شود. سمنو را معمولاً کمی پیش از نوروز درست می‌کنند و یکی از اجزای سفره هفت سین است.

سمنو به دلیل دارا بودن کلسیم و پتاسیم٬ مصرف متعادل آن به افراد سالمند و کسانی که دچار پوکی استخوان هستند، توصیه می‌شود. فسفر آن قابل توجه بوده و برای رشد مغزی کودکان و زنان شیرده مفید است.

سمنو در گذشته‌های دور و در ایران باستان، از جوانه‌های تازه رسیده گندم که تقدسی به وسعت تاریخ بشر دارد، تهیه می‌شده است و آن را نماد زایش و باروری گیاهان می‌دانستند.

هر ساله در استان چهارمحال وبختیاری به مناسبت ایام فاطمیه مردم شهرکیان اقدام به پخت سمنو می‌کنند. 14 اجاق برپا کرده و دیگ‌های مسی رابرروی آن می گذارند و از شب تا صبح برپای دیگ‌ها در سوگ بانوی دو عالم فاطمه زهرا(ص) مرثینه خوانی می‌کنند و سمنوها را به هم می زنند.

مسئول هیات خیمه گاه شهرکیان درگفت وگو باخبر نگار ایلنا گفت: نذر پخت سمنو ویژه حضرت «فاطمه زهرا» است و شیرینی سمنو از اثر انگشت او پنداشته می‌شود نه از شیرینی شیره جوانه گندم.

سمنو1

عبدالرسول حامدی اظهار کرد: امسال حدود 400 کیلو گندم برای سمنو آماده شد که نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافته است.

وی بابیان اینکه هدف از پخت سمنو آشنایی بیشتر جوانان با بانوی دو عالم فاطمه (ص)است افزود: بیش از 70 نفر در این امر بزرگ ما را یاری کردند که بیشتر قشر جوان شهر کیان هستند.

حامدی از جوانان شهر خواست که هر سال در این مراسم شرکت کنند تا بتوانیم دهه فاطمیه را آن طور که درمقام خانم فاطمه زهرا(ص)است بر پا کنیم.

کد خبر : ۴۶۵۴۹۷