خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

غارهای باستانی‌کوهدشت در خطر تخریب هستند/ حفظ غارها نیاز به مراقب‌های ویژه دارد

رئیس میراث فرهنگی کوهدشت گفت:‌ غارهای کوهدشت به لحاظ قدمت باستانی دارای ارزش بسیاری هستند و نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند.

صمد حائری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در این خصوص اظهار داشت: غارهای باستانی شهرستان کوهدشت که قدمت برخی از آنها به 12 هزار سال نیز می‌رسد مانند میرملاس که نقاشی‌های موجود در این غار در ردیف آثار غارهای کرکس و لاسکو فرانسه قرار دارد و یکی از کهن‌ترین غارهای کشور محسوب می شود و نیاز به مراقب های ویژه دارد تا شرایط طبیعی خود را  حفظ کند.

حائری افزود: متاسفانه نقوش درون این غارهای باستانی بر اثر بی توجهی و عوامل انسانی طبیعی تا حدودی از بین رفته است.

وی تصریح کرد: غارهای باستانی شهرستان کوهدشت که در 15 کیلومتری این شهرستان قرار دارند، متاسفانه در حال تخریب هستند و به دلیل بارندگی‌های شدید آب باران باعث نفوذ در داخل این غارها شده و تا حدودی تخریب شده‌اند.

رئیس میراث فرهنگی کوهدشت بیان کرد: این غارها را برای محفوظ ماندن بیشتر از عوامل انسانی نرده گذاری کرده ایم که گاهی با نوشتن یادگاری باعث از بین رفتن این آثار می‌شوند و نزولات باران ، رطوبت، دود ماشین‌ها و ریزگردهایی که اخیرا وارد منطقه شدند باعث تخریب این آثار باستانی شده است.

حائری گفت: چندین بار برای اقدامات محافظتی از این غارها اقدام کرده‌ایم ولی متاسفانه گفته شده که بودجه‌ای وجود ندارد.

حائری در پایان گفت:‌ به دلیل آلودگی هوا، ریزگردها و عوامل انسانی و طبیعی باید این غارها مسقف شوند تا آنها را از لطمات عوامل طبیعی محفوظ بمانند. نمونه چنین اقدامی را در لاسکو فرانسه انجام شده است. همچنین برای بازدید عمومی می توان از ماکت سازی در پایین دست غار استفاده کرد.

کد خبر : ۴۶۳۸۸۰