خبرگزاری کار ایران

به دنبال حوادث اخیر در بازار اراک صورت گرفت؛

هشدار مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی در خصوص وضعیت بازار اراک

asdasd
کد خبر : ۴۵۸۸۲۵

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی در خصوص وضعیت بازار اراک هشدار داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، مدیر کل در جلسه اضطراری ساماندهی بازار اراک گفت: متاسفانه در روزهای گذشته با تداوم بارندگی ها سقف یکی از مغازهای سرای نوذری فروریخت که خوشبختانه تلفاتی در پی نداشت اما این مسئله ضامن این نیست که دفعات آتی در صورت بروز حادثه، سلامت شهروندان حفظ شود.

سید محمد حسینی افزود: بیش از 2 سال از تهیه طرح جامع ساماندهی بازار تاریخی اراک می‌گذرد اما متاسفانه به غیر از سازمان میراث فرهنگی و تا حدودی شهرداری اراک، هیچ یک از دستگاه ها وظایف مشخص شده در طرح را اجرا نکرده و یا اساسا از اجرای آن شانه خالی کرده اند؛ این درحالیست که اکنون 10 نقطه در بازار شناسایی شده که نیاز فوری به رسیدگی و احیا دارند زیرا امکان تخریب این نقاط وجود دارد.

وی در این جلسه که به درخواست اداره کل میراث فرهنگی استان تشکیل شده بود، اظهار داشت: یکی از تهدید های جدی بازار، جرز تراشی هایی است که در دوره های مختلف صورت گرفته بدین گونه که جرزها به عنوان پایه های باربر بازار، تراشیده شده اند و به جای آنها شبه مغازه هایی غیر قانونی احداث شده است. متاسفانه تعدادی از این جرزها با مجوز در حال ادامه فعالیت هستند و حتی تعدادی از آنها عوارض پرداخت می کنند. این اقدام بر خلاف برنامه ساماندهی بازار است. متاسفانه به علت همین اقدام غیر فنی، اکنون سقف بازار در قسمت های مشخصی، بر روی هوا قرار گرفته که این امر سلامت بازار و شهروندان را تهدید می کند.

حسینی با اشاره به وضعیت نامطلوب اعتبارات گفت: با اینکه وضعیت تخصیص بودجه چندان مطلوب نیست اما اعلام میکنم که سازمان میراث فرهنگی آمادگی دارد تا مبلغ یک  میلیارد تومان را برای مرمت فوری قسمت های خطرآفرین بازار هزینه کند اما این مبلغ در راستای دفع خطر اندک است از همین رو تمام دستگاه های ذیربط بایستی وارد میدان شده و وظایف خود را طبق طرح مصوب انجام دهند.

وی با تاکید بر سلامت شهروندان گفت: امروز هشدار می دهم که در صورت بروز هر نوع حادثه ای در بازار، تمام دستگاه های مسوول باید پاسخگو باشند زیرا امروز این اداره به عنوان کارشناس و ناظر بازار اراک، اخطار لازم را داده است.

معاون عمرانی استاندار نیز در این جلسه با تاکید بر عزم دولت در احیا و مرمت بازار تاریخی اراک گفت: تمام دستگاه های مشخص شده در طرح ساماندهی بازار، میبایست وظایف خود را انجام داده و سلامت شهروندان و بازار را تضمین کنند، از همین رو شهرداری و هیات امنا بازار میبایست سراهای بازار را بیمه کنند زیرا پیش از این اداره کل میراث فرهنگی استان، راسته اصلی را بیمه کرده است. در ضمن برای اطلاع از وضعیت جاری این مجموعه میبایست، تمام دستگاه های ذیربط به طور مدون بازدید های میدانی را از نقاط مختلف بازار داشته ن. اداره راه و شهرسازی نیز میبایست برای در نظر گرفتن پیمانکار صاحب صلاحیت با تاییدیه اداره کل میراث اقدام عاجل نماید.

عزیز فیلی افزود: هر دستگاه مشخص شده در طرح، میبایست طی فوریتی 48 ساعته برنامه ریزی ها برای اختصاص مبلغ 1 میلیارد تومان را داشته باشد تا با قید فوریت اقدامات نگهداری از نقاط حادثه خیر بازار انجام شود. همچنین دفتر فنی استانداری موظف است هر هفته بازدید و نظارتی را از انجام مراحل پیشرفت کار داشته باشد.

وی افزود: سازمان آتش نشانی نیز باید طرح جامع ایمنی بازار را ارائه دهد تا اقدامات اجرایی آن انجام شود.

فیلی در پایان گفت: متاسفانه امروز بازار اراک به لحاظ حفظ یک اثر تاریخی و همینطور تضمین سلامت شهروندان به یک خطر بالقوه تبدیل شده که رفع این مسئله به همکاری و عزم دستگاه های دخیل در بازار از جمله اداره کل میراث فرهنگی، راه و شهرسازی، شهرداری ، اوقاف، فرمانداری و اصناف دارد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز