خبرگزاری کار ایران

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس دهم:

خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش باید با دقت اجرا شود

asdasd
کد خبر : ۴۵۷۰۳۳

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس دهم گفت: بحث کوچک شدن دولت و خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش به دلیل جایگاه خاص این نهاد، باید با نهایت دقت اجراشود.

به گزارش‌ایلنا، نماینده اراک، خنداب وکمیجان، در جلسه هم‌اندیشی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس دهم با اشاره به این مطلب که  هویت فرهنگی وجه تمایز انقلاب اسلامی با انقلاب‌های دیگر بوده است، گفت: اگرآموزش و پرورش بخواهد با صلابت و اقتدار وظایفش را انجام دهد، از نگاه صرف حاکمیتی به آن باید پرهیز شود؛ از این منظر نباید نگاه سیاسی و حزبی و یا جناحی به این نهاد داشت.

علی اکبر کریمی با انتقاد از طرح برخی دیدگاه ها که آموزش و پرورش را یک نهاد مصرف کننده می دانند، گفت: این بینش صحیحی نیست،سرمایه گذاری در این نهاد بازگشت سرمایه خواهد داشت و اینده کشور را تضمین می کند.

کریمی تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را از اقدام های سازنده برای پیشبرد اهداف این نهاد فرهنگی عنوان کرد و گفت: تدوین این سند از تشتت برنامه ها در این حوزه جلوگیری کرده و موجب می شود این نهاد بتواند در مسیر اصلی خود حرکت کند.

وی طرح رتبه بندی معلمان در آموزش و پرورش را از جمله برنامه های سند تحول آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: اجرای این مهم یکی از خواسته ها و دغدغه های مهم معلمان است.

وی با اشاره به لزوم ایمن سازی مدارس گفت: افزایش ایمنی و مقاوم سازی مدارس از دیگر نکات مهم در سند تحول است، در این راستا 30 میلیارد دلار در طول اجرای برنامه، از حساب ذخیره ارزی با اولویت پروزه های نیمه تمام اختصاص می یابد.

کریمی افزود: هوشمندسازی مدارس و امکان دست یابی الکترونیک به کتب درسی، منابع کمک آموزشی، مشاوره تحصیلی ، استعداد سنجی و آموزش مهارت های حرفه ای از مهم ترین امور است،  درهمین راستا وزیر ارتباطات موظف شد با همکاری آموزش و پرورش این موارد را به صورت رایگان برای شهرها و روستاهایی که زیر 20هزار نفر جمعیت دارند، فراهم کند. .

وی وجود هوش و استعداد را یکی از مزیت های قابل توجه در استان مرکزی عنوان کرد و گفت: با توجه به وجود مشاهیر و ظرفیت هایی که در این حوزه در استان وجود دارد، پیشنهاد ثبت استان به عنوان استان مشاهیر کشورارائه شده است..

 کریمی  با اشاره به اهمیت مقوله جذب نیرو در آموزش و پرورش گفت: به هیچ وجه نباید در آموزش و پرورش و یا هر نهاد دیگری، فشارهای مختلف باعث شود تصمیمات احساسی و یا نابجا در جذب نیرو صورت گیرد، جذب نیرو در آموزش و پرورش می بایست با آزمون و در شرایط رقابتی و فضای آرام و مناسب انجام شود،تا شاهد حضورافراد کیفی باشیم.

مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز مهارت آموزی را از مهم ترین وظایف آموزش وپرورش دانست وگفت: که این مهم را در هنرستان ها و در مدارس ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم نظری پیگیری کرده و پیش از مهارت  آموزی به بحث استعداد یابی توجه داریم.

شهریار فولادوند افزود: ازجمله طرح های مهارت آموزی، طرح های شهاب، کاشف و خوداتکایی است،طرح کاشف، برای نخستین باردر سال 96 در مقطع متوسطه اول اجرا می شود.

 وی با اشاره لزوم حمایت بیشتر از آموزش و پرورش ، گفت: در مقام حرف و سخن از آموزش و پروش  حمایت می شود، اما این نهاد در مقام عمل تقریبا تنها می ماند، هیچ گونه حمایتی از آن صورت نمی گیرد و حتی گاهی درمقابلش موضع گیری می شود، نتیجه چنین وضعیتی این می شود که از برخی برنامه های خود نظیر مهارت آموزی در هنرستان ها کمی کوتاه بیاییم.،گر در این مقام ضعفی  وجود دارد، از این مساله ناشی می شود. حوزه مهارت آموزی و تجهیز مدارس نیازمند توجه ویژه ای است و همه باید کمک کنند.

معاون پژوهش نیروی انسانی آموزش و پرورش استان مرکزی نیز با بیان این مطلب که  22درصد از نیروی فعال در استان، نیروهای حق التدریس  هستند، گفت: در حال حاضر سه هزار نیروی حق التدریس در آموزش و پرورش استان وجود دارد و با این شیب بازنشستگی، تا سه سال آینده این رقم به 4هزار نفر می رسد، در سه سال آینده آموزش و پرورش با یک بحران روبرومی شود..

 حسین آبادی افزود: در حال حاضر تمامی عوامل اعم از مدیر و معلم در حال تدریس هستند تا ضعف کمبود نیرو نشات گرفته از بازنشسته شدن نیروهای قدیمی جبران شود، این مساله نیازهایی که ما در حوزه تربیت داریم را تامین نمی کند.

معاون متوسطه سازمان آموزش و پرورش استان مرکزی نیز با اشاره به لزوم تجهیز هنرستان ها گفت: علی رغم تاکیدی که بر توجه به هنرستان ها و تامین تجهیزات آنها می شود، هنرستان های استان از کمترین تجهیزات ممکن برخوردار هستند، این مساله در بحث بودجه و تامین اعتبار برای تجهیزکردن هنرستان های استان، توجه ویژه ای را می طلبد.

 حیدری افزود: مدارس به تنهایی پاسخگوی نیازهای آموزشی دانش آموزان نیستند و نیاز به فعالیت های تکمیلی  امری اجتناب ناپذیر است،خانه ریاضیات،پارک های فن آموزی،موزه علوم از جمله نهادهایی هستند که فعالیت های تکمیلی را انجام می دهند،این نهادها در استان هایی نظیر اصفهان تشکیل شده اند اما در استان مرکزی در حوزه مراکز فوق برنامه این چنینی یک خلا جدی وجود دارد.

معاون متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: اراک هنوز خانه ریاضیات و فن آموز ندارد، البته توسط مدیرکل آموزش و پرورش استان،کارهای ابتدایی انجام شده اما عملا هیچ اقدامی صورت نگرفته است .شهردار نیز در این زمینه قول مساعدت دادند اما در عمل اقدامی انجام نشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز