خبرگزاری کار ایران

با همت و پشتکار استاندار کرمان؛

"پارک ملی خبر" بافت نگین گردشگری ایران می‌شود

بزرگ‌ترین پروژه گردشگری و اکوتوریسم خاورمیانه در بخش خبر شهرستان بافت بالاخره پس از پیگیری‌های 2.5 ساله استاندار کرمان در آینده‌ای نه چندان دور به نگین گردشگری ایران تبدیل می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استاندار کرمان، پنجشنبه 6 بهمن ماه 95 روز مهم و ماندگاری برای مردم بخش خبر از توابع شهرستان بافت بود، چرا که رزم حسینی استاندار کرمان پس از گذشت دو و نیم سال از انعقاد تفاهمنامه اجرای بزرگ‌ترین پروژه گردشگری و اکوتوریسم خاورمیانه در خبر بافت با بخش خصوصی توانست مجوزهای لازم را برای اجرای این پروژه کسب کند و پروژه گردشگری و اکوتوریست خبر با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با سرمایه‌گذاری 300 میلیارد تومانی بخش خصوصی کلید خورد.
 
از پارک ملی خبر چه می دانید؟
پارک ملی خبر یکی از مناطق حفاظت شده در شهرستان بافت استان کرمان است که ۱۴۹ هزار و ۹۸۳ هکتار وسعت دارد، این پارک بدلیل دارا بودن تنوع زیستی ناشی از وجود ارتفاعات، دشت‌های متعدد، حوزه‌های آبخیز متنوع در استان و کشور کم نظیر است.

پارک ملی خبر یازدهمین منطقه‌ای است که در ایران عنوان پارک ملی را به خود اختصاص داده است و در سال ۱۳۵۰با عنوان منطقه حفاظت شده و در سال ۱۳۵۴ تحت عنوان پناهگاه حیات وحش خبر و روچون مورد حفاظت قرار گرفت و در نهایت در سال ۱۳۷۰ به عنوان منطقه گردشگری فرهنگی در سازمان فرهنگی یونسکو به ثبت رسید و در سال ۱۳۷۸ قسمت عمده این منطقه به پارک ملی ارتقاء یافت.
پارک ملی خبر زیستگاه جانورانی از جمله پلنگ، گربه، کل و بز، شاه روباه، قوچ و میش، شغال، کفتار، گراز، کارآکال، گرگ، آهو، خرگوش، عقاب طلایی، عقاب دو برادر، عقاب مارخور، دلیجه کوچک، هما، کرکس، شاهین، آهو بره، کبک، تیهو، پری شاخ، قمری معمولی، باقرقره، سینه سیاه و پرنده جیرفتی است.

حدود ۴۷۰ گونه گیاهی در پارک ملی خبر شناسایی شده است و این پارک بدلیل دارا بودن تنوع زیستی ناشی از وجود ارتفاعات، دشت‌های متعدد، حوزه‌های آبخیز متنوع، اختلاف شرایط اقلیمی و سه نوع آب و هوای سردسیری، معتدل و گرمسیری در کشور کم‌ نظیر است.
 
قدردانی معاون رئیس جمهوری از پیگیری های استاندار کرمان
اما معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور همراه با دبیری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، مقدسی قائم مقام سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، رحمانی معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به استان کرمان سفر کرد تا در آیین کلنگ زنی بزرگترین پروژه گردشگری و اکوتوریسم خاورمیانه در خبر بافت شرکت کند.

ابتکار معاون رئیس جمهوری همراه با استاندار کرمان در ابتدای ورود به منطقه خبر در آیین کلنگ زنی پروژه گازرسانی به روستاهای خبر شرکت کرد و سپس به پارک ملی خبر رفت و منطقه را از نزدیک مورد بازدید قرار داد.

در همین حال ابتکار در آیین آغاز عملیات اجرایی بزرگ‌ترین پروژه گردشگری و اکوتروریسم خاورمیانه در بخش خبر شهرستان بافت حضور یافت.

وی در سخنانی با قدردانی از پیگیری‌های علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان و سایر مسئولان برای اجرای پروژه گردشگری و اکوتروریسم پارک ملی خبر شهرستان بافت ابراز داشت: این پروژه برای ارتقای وضعیت کشور در ابعاد مختلف زیست محیطی و اقتصادی صورت می‌گیرد.

ابتکار تصریح کرد: پروژه پارک ملی خبر می‌تواند الگویی برای طبیعت گردی پایدار، اجرای طرح‌های مدیریت  با مشارکت جوامع محلی و مشارکت بسیار خوب بر اساس مطالعات انجام شده و تجربه ملی و بین المللی باشد.
 
پارک ملی خبر تخریب نمی‌شود
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور تاکید کرد: پارک ملی خبر حفاظت می‌شود و واگذاری و تخریب اتفاق نمی‌افتد و قرار است فعالیت گردشگری پایدار بر اساس اصول ملی، چارچوب‌ها و جزئیات کامل اجرایی شود تا شاهد ارتقای شاخص‌های حفاظتی، افزایش گونه‌های متنوع و کم نظیر جانوری و حفاظت از مناظر زیبای پارک خبر باشیم و از آلودگی و تخریب جلوگیری شود.

ابتکار یادآور شد: مدیریت زیست محیطی در روستاهای بخش خبر بافت صورت می‌گیرد تا پسماندهای روستایی وارد مناطق طبیعی نشود و چشمه‌ها و رودها حفاظت شود و طبیعت گردی را در تمام سطوح محلی، ملی و بین اللملی در منطقه داشته باشیم و مشارکت مردم را شاهد باشیم.
 
 تاکید استاندار کرمان بر لزوم همکاری مردم برای اجرای پروژه گردشگری خبر

همچنین استاندار کرمان در سخنانی اظهار داشت: پارک ملی خبر با حفظ محیط زیست و رعایت قوانین مرتبط با گردشگران به مرکز جذب گردشگران تبدیل می‌شود.

علیرضا رزم‌حسینی ابراز داشت: موافقتنامه بزرگ‌ترین پروژه گردشگری و اکوتروریسم خاورمیانه در بخش خبر شهرستان بافت در سال 93 بین استانداری کرمان و سرمایه‌گذار بخش خصوصی امضا شد مبنی بر اینکه کار جدیدی در حفظ محیط زیست و جذب گردشگری در منطقه کم نظیر پارک ملی خبر صورت گیرد.

وی بیان داشت: پروژه گردشگری و اکوتروریسم پارک ملی خبر شهرستان بافت پس از دو سال و نیم پیگیری و هماهنگی بین دستگاه‌های متولی به ثمر نشست.

استاندار کرمان ادامه داد: پروژه گردشگری و اکوتروریسم پارک ملی خبر شهرستان بافت کار بسیار مهم و یکی از دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به استان کرمان به شمار می‌رود زیرا مقدمات اجرای این طرح در سفر هیئت دولت فراهم شد.
رزم حسینی با اشاره به اینکه سطح فرهنگی مردم منطقه خبر بالاست، عنوان کرد: مردم منطقه خبر زمینه را برای جذب گردشگران بیشتر به منطقه فراهم کنند تا منطقه آباد شود و توسعه یابد.
 
 پارک ملی خبر بزرگترین پروژه طبیعت گردی ایران است
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور نیز در این آیین گفت: پروژه پارک ملی خبر بزرگ‌ترین پروژه طبیعت گردی در داخل کشور است.
دبیری خاطرنشان کرد: با حضور سرمایه‌گذار داخلی برای اجرای پروژه پارک ملی خبر می‌توان امیدوار باشیم چنین اقدامات بکری الگویی برای برنامه‌های بعدی در کشور باشد.
 
 اوضاع اقتصادی کرمان با حضور رزم حسینی بهتر شده است
در عین حال نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین ابراز داشت: رزم حسینی استاندار کرمان مانند دوران دفاع مقدس با دست خالی اما با پشتکار و با شنیدن بحث‌ها و مشکلات در میدان اقتصادی حرکت کرده است.

بختیاری تصریح کرد: اوضاع اقتصادی استان کرمان با حضور رزم حسینی و تیم همراه وی در استانداری بهتر شده است و با وجود کمبودها اما طرح‌های اقتصادی یکی پس از دیگری به منصه ظهور رسیده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استاندار کرمان با مشی اعتدالی خود تمام گروه‌ها و افراد سیاسی را همراه کرده است و قبل از آنکه اقتصاد مقاومتی مطرح شود، در این زمینه اقداماتی در استان صورت گرفت  و استان کرمان در اقتصاد مقاومتی جلوتر از سایر استان‌هاست.

بختیاری تاکید کرد: اگر بنا باشد مشکل بیکاری را رفع کنیم نیاز به پروژه‌هایی مانند پروژه گردشگری پارک ملی خبر داریم.
 
پروژه پارک ملی خبر الگوی توسعه پایدار گردشگری است
همچنین رحمانی معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از پروژه پارک ملی خبر به عنوان الگوی توسعه پایدار گردشگری نام برد و بیان داشت: پروژه پارک ملی خبر یکی از الگوها و خواسته‌های جامعه محلی مبتنی بر نگاه مسئولانه حفاظتی و هدفمند و بهره‌برداری از دارایی‌ها و سرمایه‌های خدادادی است.

کد خبر : ۴۵۲۹۳۷