خبرگزاری کار ایران

برگ‌های زرد که در بهار اردیبهشت فرو می‌ریزد؛

شهرداری، آخرین سنگر پایداری

asdasd
کد خبر : ۴۵۱۷۷۱

خبرنگار ایلنا از فهرست اولیه نامزدهای احتمالی اصلاح طلبان و اصولگرایان در انتخابات شورای شهر شیراز که فرماندار شیراز آن را تا هزار ثبت نامی پیش بینی کرده است،گزارشی تهیه کرده که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چهار سال از روزی که حسن روحانی رئیس جمهور ایران شد، به همین سرعت گذشت.

در این مدت هر ولایت، حکایتی جدا داشت. از جمله در شیراز که نتیجه انتخابات سال ۹۲ حسرت به دل اصلاح‌طلبان گذاشت.

همان روزها که پنجاه و چند درصد رای مردم شیراز به حساب حسن روحانی بود و اصولگرایان شیراز با بحران اختلافات دست و پنجه نرم می‌کردند. همان روز که حسن روحانی در ناامیدی بسی «امید» دید و در عرض چند روز به اندازه صدها روز فعالیت و تبلیغات قالیباف و جلیلی و حداد عادل رای به دست آورد، اصلاح‌طلبان شیرازی کنار گود نشستند و رقابت لیست‌های مختلف اصولگرا را در انتخابات شوراها تفسیر و تماشا کردند.

در انتخابات شورای سال ۹۲ اصولگرایان چند دسته شدند. گروهی به نام جبهه متحد اصولگرایان که لیست اصلی بودند و از بیست و یک نفر معرفی شده نوزده نفر به عنوان عضو اصلی یا علی‌البدل وارد شورای شهر شیراز شدند. گروهی دیگر به نام ائتلاف خورشید که نفر اول انتخابات از آن لیست بود و لیست‌های فرعی دیگر مثل حامیان ولایت و گام و .... که سهمی از شهر نبردند.

اصلاح‌طلبان اما چنانکه گفته شد انگیزه‌ای برای حضور در انتخابات نداشتند. تنها احمد تنوری از فعالان سیاسی نزدیک به احمد حکیمی‌پور بود که با سایر اعضای اراده ملت لیستی چهارنفره در شیراز منتشر کردند و آن را با عکس عارف و خاتمی آراستند. اما فرصت کوتاه بود اینان نیز پشت دیوارهای شورای شهر شیراز باقی ماندند.

شهرداری از همان روز بنای ناسازگاری با دولت را داشت. گویی شهردار تهران الگویی برای همه شهرها بود که چوب لای چرخ حرکت دولت قرار دهند. از یک طرف بنای ناسازگاری با دولت داشت و از طرف دیگر سعی داشت برای اصولگرایانی که از دولت کنار می‌روند کاری در مجموعه‌ شهرداری بیابد. مثلا مدیر کل فرهنگ و ارشاد دولت قبل شد معاون فرهنگی و هنری شهرداری یا قائم مقام میراث فرهنگی دولت قبل شد مدیر کل حراست شهرداری. البته در شباهت پاک فطرت و قالیباف صفحه‌ها می توان نوشت چنانچه او نیز در معرفی سوابق خود پیش از شهرداری تنها تصاویری از حضور خود در جبهه قرار داده است یا نهادهای عمومی مثل پارک‌ها را به گروه‌های مذهبی سیاسی واگذار می‌کرد؛ نهادهایی برای تقویت بدنه جریان اصولگرایی.

در میان چهره‌های مستقل اما پزشکی بود که حالا روی صندلی سخنگویی اصلاح‌طلبان مجلس نشسته است. بهرام پارسایی که نفر آخر انتخابات شوراها بود در لیست اصلاح‌طلبان قرار گرفت و در هفت اسفند در کنار سه اصلاح‌طلب دیگر(یکی در دور دوم) وارد خانه ملت شد آن هم در شرایطی که فریدون عباسی به شیراز رفته بود تا دست اصولگرایان شهر را بگیرد. به این ترتیب در شهری که اکثر کرسی‌های شورای شهر توسط اصولگرایان اشغال شده بود، نمایندگان مجلس رنگی دیگر داشتند.

بعد از انتخابات البته امید به تغییر در شیراز شعله‌ورتر شد. دانشگاه‌های شیراز که روزی مطهری نیز اجازه سخنرانی در آنها را پیدا نمی‌کرد میزبان نمایندگانی بودند که صحبت‌های تازه‌ای در شهر مطرح می‌کردند. نسیم امید در شهر می‌وزید و جان تازه به کالبد اصلاح‌طلبان می‌داد. حالا از گوشه و کنار اسم‌هایی شنیده می‌شوند تا در لیست‌ها قرار بگیرند. پیروزی یک لیست در دور اول و دوم انتخابات مجلس اصلاح‌طلبان را به تکاپو انداخته است تا لیستی قدرتمندتر برای انتخابات شوراها تهیه کنند.

مهندس احمدرضا دستغیب نماینده دوره هشتم مجلس از شیراز مسئول شورای اصلاح‌طلبان شده است و برگزاری مراسم ترحیم آیت‌الله هاشمی با حضور فعالان سیاسی از طیف‌های مختلف  با سخنرانی موسوی لاری نشان از وحدت بعد از رحلت می‌دهد.

حالا اصولگرایان با مشکلات زیادی رو به رو هستند. برخی از اعضای بازمانده از مجلس و دولت قصد خدمت در شورا را دارند و تعداد نمایندگان شورا نیز از ظرفیت لیست بالاتر است.

شنیده می‌شود جعفر قادری نماینده سابق و چند تن از مدیران کل که از قطار دولت پیاده شده‌اند مثل مشفقیان مدیر برق منطقه‌ای فارس. چوبینه دبیر حزب موتلفه فارس و سیروش سجادیان فرمانده سابق نیروی انتظامی از جمله افرادی هستند که به دنبال لیست و ائتلاف و حضور موثر در انتخابات هستند.

چهار ماه زمان باقی مانده است و شاید کم‌تر و شاید بیشتر اضافه می‌شوند تا پیش‌بینی هزار ثبت نامی فرماندار شیراز محقق شود.

در میان نامزدهای اولیه چند نفر از زنان اصلاح‌طلب شیرازی دیده می‌شوند. از جمله جمیله کریمی، زهره عظیمی‌فر، سولماز دهقانی، مهوش علیزاده ، دکتر مریم شفعی ، دکتر نازیلا شهبازی ، دکتر حلیمه عنایت  و ..... در میان اهل قلم نیز صحبت از حضور سعید نظری و رضا عسگری است.

در میان فعالان سیاسی نیزاحتمالا احمد تنوری نیز بار دیگر بیرق اراده ملت را در شیراز بلند کند و شاید محمد جواد کشاورزی وارد عرصه شود.

صحبت از حضور عبدالحمید معافیان رییس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان و رئیس سازمان برنامه و بودجه دوره خاتمی و سید جمال الدین صمدانی فرماندار مرودشت در زمان اصلاحات نیز به عنوان چهره‌های محوری لیست نیز شده است. سعید نجفپور شاعر نیز از جمله گزینه‌های اولیه اصلاح‌طلبان است.

اصلاح‌طلبان شیرازی نسبت به سایر شهرها یک امید اضافه هم دارند و آن حضور پارسایی در هیئت نظارت بر انتخابات است. هم او و هم رجبی، سابقه کار در شهرداری را دارند و با زیر و بم ماجرا آشنا هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز