خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان:

تحقق 34 درصدی ضریب جینی در برنامه ششم توسعه/ محوریت اقتصاد مقاومتی مهم‌ترین ویژگی‌ برنامه ششم

asdasd
کد خبر : ۴۵۰۵۰۰

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان بیان کرد: برنامه ششم توسعه نخستین برنامه‌ریزی پس از انقلاب است که با تلفیقی از محورها و موضوعاتی خاص و راهبردی تدوین شده است .

به گزارش ایلنا از رشت، رئیس‌سازمان برنامه و بودجه استان گیلان با حضور در برنامه"در مسیر توسعه" سیمای باران پاسخگوی سئوالات مطروحه در خصوص برنامه ششم توسعه و بودجه 96 گیلان بود.

در این برنامه اسدالله عباسی‌رئیس مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به تحقق برخی از اهداف در برنامه‌های نخست تا پنجم کشور گفت: امسال برنامه پنجم توسعه کشور تمدید شد و در این برنامه 40 درصد از اهداف پیش‌بینی شده تحقق پیدا کرده است.

عباسی به دقت نظر ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی برنامه ششم توسعه کشور اشاره کرد و افزود: لایحه برنامه ششم توسعه کشور در مجلس نهم تقدیم مجلس شد و نمایندگان آن را بررسی کردند اما مجلس دهم آن را نپذیرفت و رئیس مجلس شورای اسلامی نامه‌ای به مقام معظم رهبری ارسال کرد و ایشان فرمودند بررسی برنامه در اختیار دولت و مجلس است و با همدیگر به تعامل برسند تا این برنامه بیشتر عملیاتی و کاربردی باشد.

وی با تأکید بر اینکه برنامه توسعه کشور باید اولویت‌هایی را داشته باشد که مورد نیاز جامعه است، بیان کرد: براساس برنامه بلندمدتی که در افق 1404 باید به آن برسیم، بودجه سالانه باید براساس این برنامه تنظیم شود.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی به شرایط اقتصادی، تحریم و ... در کشور اشاره کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی باید برنامه‌ای را تدوین می‌کرد تا با واقعیت‌های جامعه و منابعی که وجود دارد و همچنین مصارف و هزینه‌های دولت همخوانی داشته باشد و بتواند با توجه به امکانات موجود برنامه‌ریزی کند.

عباسی با اشاره به برنامه‌ریزی میان مدت در برنامه‌های توسعه‌ای‌کشور، تصریح‌کرد: مجلس باید برنامه‌ای را به تصویب برساند که دولت‌ها نگویند این قانون قابلیت اجرایی ندارد و آن را انجام ندهند و این امر در گذشته اتفاق افتاده است و براین اساس اولویت‌هایی را در نظر گرفتند و برنامه ششم توسعه کشور هدفمند شده است.

وی، رشد اقتصادی کشور در برنامه ششم توسعه را 8 درصد دانست و خاطرنشان کرد: ضریب جینی 34 درصدی باید در پایان برنامه تحقق پیدا کند ضمن اینکه اولویت‌های مکان‌محور مناطق مکران در سواحل جنوب و توجه ویژه به حاشیه شهرها، محیط زیست و آب در برنامه ششم توسعه کشور مد نظر است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، تهدیدهای موجود را از اولویت‌های برنامه ششم توسعه کشور خواند و یادآور شد: با توجه به مشکلاتی که در زمینه محیط زیست در استان داریم، اولویت‌ها را برای دولت در برنامه مذکور بیشتر کردیم.

عباسی با بیان اینکه به بخش‌های کشاورزی و صنعت به‌ویژه ظرفیت‌های معدنی گیلان در برنامه ششم توسعه کشور توجه شده است، اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی، سلامت، بیمه و مسائل مربوط به انرژی، بهبود فضای کسب و کار و همچنین اشتغال از اولویت‌ها برنامه است.

وی به 20 اولویت برنامه ششم توسعه کشور اشاره کرد و افزود: اولویت‌های برنامه بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود و یکی از نکته‌های بسیار مهم نظارت بر بانک‌ها است تا شفاف‌سازی کنند و اتفاق‌هایی که در سال‌های گذشته افتاده و موجب نگرانی مردم شده، دیگر اتفاق نیفتد.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به برنامه‌ها و پروژه‌های دولت مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: تمام مصوبات در زمینه مذکور را به اقتصاد مقاومتی ربط دادیم ضمن اینکه دولت الکترونیک از راهکارهایی است که می‌توانیم جلوی مفاسد را بگیریم و این امر در شفاف‌سازی کمک بسیاری می‌کند.

عباسی از مشخص کردن تفاوت در حقوق و مزایا در برنامه ششم توسعه کشور خبر داد و تصریح کرد: برنامه ششم توسعه کشور با توجه به افق 1404، اسناد بالادستی و واقعیت‌های جامعه با توافق دولت و مجلس به تصویب رسیده است.

وی به بررسی برنامه ششم توسعه کشور در شورای نگهبان اشاره کرد و متذکر شد: تا دهم بهمن‌ماه جاری شورای نگهبان نظر خود را در مورد برنامه ششم توسعه کشور اعلام می‌کند و اگر ایرادی داشته باشد باید آن را اصلاح کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان در خصوص مفهوم برنامه و مسیر آن در کشور گفت: برنامه یک سند مکتوب و قانونی و دارای اهداف، راهبردها، روش‌ها، سیاست‌ها و ابزارهایی است که ما را برای رسیدن و حصول به یک هدف کمک می‌کند.

کیوان محمّدی با اشاره به اینکه تدوین اولین برنامه توسعه در سال 1327 بود و تا قبل از پیروزی انقلاب 5 برنامه در کشور داشتیم ادامه داد: پس از جنگ تحمیلی اولین برنامه توسعه پس از انقلاب در سال 1368 تدوین  شد. تا امروز 5 برنامه را پشت سر گذاشتیم و  سال آینده آغاز برنامه ششم توسعه خواهد بود.

وی با بیان اینکه برنامه برنامه سوم توسعه به دلیل آنکه عمدتاً جلوتر از شاخص‌های مدنظر بودیم بهترین و موفق‌ترین برنامه توسعه پس از انقلاب بوده است افزود:  به عنوان نمونه پیش‌بینی رشد اقتصادی از 6 درصد به 6.1 درصد،  رشد سرمایه‌گذاری از 10.1 درصد به  10.7 درصد، کاهش نرخ بیکاری از 12.6 به 12.3 درصد و تورم 15.9 درصد ، 14.1 رسید.

محمّدی محوریت اقتصاد مقاومتی را مهم‌ترین ویژگی‌ برنامه ششم توسعه برشمرد و افزود: این برنامه در قالب اقتصاد مقاومتی به سمت عملیاتی شدن در حرکت است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان با بیان اینکه برنامه ششم توسعه نخستین برنامه‌ریزی پس از انقلاب است که با تلفیقی از محورها و موضوعاتی خاص و راهبردی تدوین شده است تصریح کرد: آب و محیط‌زیست نه تنها در سطح استان بلکه در سطح ملّی، موضوعات مکان محور مانند مکران و اروند، موضوعات بخشی مانند معدن، کشاورزی، موضوعات فرابخشی در قالب اقتصاد مقاومتی مانند تقویت اقتصاد دانش بنیان و توسعه آمادگی دفاعی کشور محورهای اساسی برنامه ششم توسعه هستند. چراکه همه کارها را نمی‌توان در یک مقطع زمانی انجام داد بلکه باید الویت‌بندی‌‌هایی صورت گیرد.

محمّدی در تشریح بودجه پیشنهادی 96 گیلان گفت: 95درصد بودجه در سطح ملّی تصمیم‌گیری می‌شود و کمتر از 5 درصد به استان‌ها اختصاص می‌یابد. بودجه استانی نسبت به سال گذشته  در بخش هزینه‌ای 16.2 درصد و بخش عمرانی حدود 14 درصد افزایش یافته است.

وی با تأکید براینکه توسعه گیلان با بودجه کمتر از 5 درصد محقق نمی‌شود ادامه داد:  از نمایندگان محترم و مدیران عالی دستگاههای دولتی تقاضا داریم سهم بودجه استانی افزایش یابد. هرچقدر میزان جذب اعتبارات استانی از 95درصد ملّی افزایش یابد سرعت توسعه استان نیز افزایش خواهد یافت.

محمّدی  تاکید کرد: برخی پروژه‌ها مانند راه‌آهن می‌توانند به توسعه گیلان ابعاد جهانی بدهند. راه‌آهن قزوین به رشت – انزلی و آستارا صرفاً  متعلق به گیلان و ایران نیست بلکه پروژه جهانی است و تاکید رئیس جمهور محترم هم همین دلیل است. علاوه براین  روسای جمهور روسیه، آذربایجان و سایر کشورها علاقه‌مند هستند این پروژه هرچه سریعتر به بهره‌برداری برسد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان در خصوص برش استانی برنامه ششم گفت: به طور کلی برنامه‌های توسعه راهبردها و برنامه‌ها را در سطح کلان مشخص می‌کند. بر اساس فصل سوم نظام‌نامه تهیه و تنظیم برنامه‌ششم توسعه که مصوب شورای اقتصاد کشور و ابلاغیه معاون محترم رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه به استان‌ها  در سال 94 مقرر شد برش استانی را هم در نظر داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: برهمین اساس در نخستین جلسات شورای برنامه‌ریزی در سال گذشته به ریاست استاندار محترم، برای نخستین بار ساختاری را در کشور در نظر گرفتیم که به جای آنکه تعدادی از کارشناسان مسئولیت تنظیم برنامه را برعهده داشته باشند جمعی بالغ بر 450 نفر از دانشگاهیان، نخبگان، نیروهای سیاسی، بازنشستگان واقشار مختلف در قالب 35 کمیته به طور ویژه و تخصصی موضوعات را برای تدوین برنامه ششم توسعه در برش استانی بررسی نمایند.

محمّدی ادامه داد: تاکنون 30 سند برای امور مختلف بالغ بر 250 جلسه برابر با حدود 1000 ساعت کار تنظیم شده. در فاز دوم به دنبال عملیاتی کردن این برنامه‌ها هستیم.

وی بار دیگر تاکید کرد: در خصوص توزیع 95 درصد اعتبارات ملّی علاقه‌مندیم طی جلسه‌ای با مسئولان ملّی و نمایندگان محترم این موضوع بررسی شود. اینکه بودجه کمی بیشتر یا کمتر باشد مشکلی را حل نخواهد کرد. برای نمونه برای تکمیل پروژه راه آهن، 500 میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه اسلامی توزیع شد. در حالی که کل بودجه عمرانی استان در سال 96؛ 247 میلیارد تومان است. لذا باید در پی جذب سهم بیشتری از  95 درصد اعتبارات بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان در خصوص مقایسه بودجه هزینه‌ای استان با برخی استان‌های دیگر گفت: جذب سال‌های 91 و 92 طی سال‌های 93 و 94 در گیلان انجام شده به همین دلیل ظاهراً رشد بودجه‌ای چندانی نداشتیم ولی در برخی استان‌ها از نیمه دوم سال 95 این اتفاق رخ داده است. اگر بودجه هزینه‌ای این استان‌ها شدیداً افزایش یافته به دلیل آن است که جذب استخدامی‌های سال‌های 92 و 93 را در سال‌های 95 و 96 انجام می‌دهد. چنین رویدادی باعث افزایش میانگین ملّی شده و حس می‌شود بودجه گیلان کمی کاهش داشته.  در حالی که چنین چیزی نیست.

محمّدی با اشاره به ساختار برنامه‌های توسعه گفت: یکی از معضلات آن است که برنامه‌های توسعه 5 ساله اما دولت‌ها 4 ساله هستند. دولت‌ها 4 سال برای اجرای یک برنامه 5 ساله زمان دارد و مشخص نیست دولت بعدی موافق آن برنامه در سال آخر اجرا باشد یا خیر.

وی در خصوص وضعیت شهرداری‌ها در برنامه ششم توسعه گفت: شهرداری‌ها می‌بایست خودکفا می‌شدند. طی سال‌های گذشته کمک‌هایی یه شهرداری‌ها از بودجه استانی شده است و تا زمانی که به خود کفایی نرسند ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان با بیان اینکه کوچک‌سازی دولت یک فرآیند پیچیده در سطح ملّی است افزود:  در گذشته از هر 3 نفر بازنشسته 1 نفر استخدام دولت شود اما بنا بر اعلام دکتر نوبخت طی برنامه ششم مقرر شده از هر 5 نفر 1 نفر جذب شود تا دولت چابک‌تر باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به پیگیری‌های نمایندگان و تاکید استاندار محترم و در رأس آنها جناب دکتر نوبخت مردم مطمئن باشند تلاش خواهیم کرد سهم اعتبارات استانی در سطح هر چه گسترده محقق شود چرا که توسعه گیلان توسعه ایران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز