خبرگزاری کار ایران

مدیرکل محیط‌ زیست کردستان:

موتور سیکلت 4 برابر خودروهای شخصی سبب آلودگی هوا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۴۸۹۸۱

مدیرکل محیط‌ زیست کردستان‌گفت: موتورسیکلت 4 برابر خودروهای شخصی سبب آلودگی هوا می شود؛ این در حالی است که استفاده از اتوبوس 5 برابر کمتر از خودروهای شخصی آلودگی ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالوحید ریاضی فر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه داشتن هوای پاک دغدغه ی تمامی مسئولان و مردم است، افزود: آلودگی هوا در کلان شهرها و  فصول سرد سال بیشتر خودنمایی می کند و نیاز به تدبیر و ارائه راه حل های مناسبی دارد و در این قضیه نوک اتهام به سازمان محیط زیست نشانه می رود در حالی که این سازمان به عنوان متولی و نظارت امورات را پیگیری می کند و دیگر دستگاه ها نیز نقش و وظایف مسمر ثمری را ایفا می کنند.

وی عامل اصلی آلودگی‌هوا را افزایش گاز گلخانه‌ای خواند و گفت: کشور ایران رتبه 10 را به لحاظ‌انتشار گاز های گلخانه ایی دارد و این امر دلیل اصلی تغییر اقلیم است.

مدیرکل محیط زیست کردستان ابراز داشت: بافت منازل مسکونی سبب افزایش گاز دی‌اکسید کربن شده به طوری که 35 درصد را به خود اختصاص داده و حمل و نقل و نیروگاه نیز در رتبه های دیگر قرار دارند

وی به شعار امسال سازمان محیط زیست اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه شعار امسال " همه بسوی هوای پاک" است لازم است تغییر را از خود شروع کنیم و مردم در کنار اقدامات دولت می توانند کارساز باشند و در این زمینه صدا وسیما نقش بسزایی را ایفا می کند.

ریاضی فر دیگر گاز فزاینده را متان خواند و بیان داشت: حمل و نقل، منازل مسکونی و کشاورزی به ترتیب در جایگاه اول تا سوم افزایش الودگی قرار دارند.

وی خاطر نشان کرد: اکسید های نیتروژن سومین گاز گلخانه‌ای ایی است که منجر به آلودگی هوا می شود و در این راستا حمل و نقل با 81 درصد در رتبه ای اول ،منازل مسکونی و نیروگاه در رتبه های بعدی قرار دارند.

مدیرکل محیط‌زیست کردستان با بیان اینکه اولین گاز گلخانه‌ای ایی با 99 درصد بیشترین تاثیر را در آلودگی هوا داشته است اظهار داشت: طبق آمار 50 درصد کاهش بارندگی به نسبت سال گذشته را شاهد هستیم و تمامی این امر نشان از تغییر اقلیم است.

وی به اصلاح رفتار مردم در خصوص استفاده از حمل و نقل عمومی تاکید کرد و اضافه کرد: طبق آمار بیشترین آلودگی حمل و نقل را موتور سیکلت دارد به طوری که 4 برابر خودروهای شخصی سبب آلودگی می شود ولی استفاده از اتوبوس 5 برابر کمتر از خودروهای شخصی آلودگی ایجاد می کند بنابراین همه باید جهت فرهنگ سازی تلاش کنیم.

ریاضی فر به افزایش ریزگرد ها نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با روی کار آمدن این دولت اقدامات و راهکارهای خوبی ارائه شده و با رفع تحریم ها توافقات بین المللی خوبی در راستای کاهش این امر صورت گرفته است.

مدیرکل محیط‌زیست کردستان به اقدامات استانی جهت کاهش این امر پرداخت و افزود: بحث فضای سبز  و کمبود آن در استان مورد تایید تمامی مسئولان است و باید کاستی های این امر رفع شود چرا که گسترش این پدیده می تواند گامی در جهت کاهش آلودگی باشد.

وی ایجاد کمربندهای سبز در شهر ها را دیگر اقدام خواند و گفت: این مسئله هم باید در دستور کار قرار گیرد همچنین در حقوق شهروندی هم در 6 ماده به مقوله ی محیط زیست می پردازد و این جای خرسندی دارد.

ریاضی فر ادامه داد: ایجاد لایحه هوای پاک، الزام شهرداری به بازیافت پسماندها، توجه به حفظ جنگل های طبیعی را از دیگر اقدامات و راهکار ها برشمرد.

مدیرکل محیط‌زیست کردستان به لزوم معاینه فنی موتور خانه ها در سازمان های دولتی و منازل مسکونی تاکید کرد و گفت: به جد این امر را مورد پیگیری قرار می دهیم چرا که نقش ویژه ایی را در آلودگی ایفا می کند.

وی بیان داشت: باید خودرو های فرسوده از چرخه حمل و نقل خارج شوند چرا که آلایندگی بالایی دارند و در این جاست که مردم باید به سمت استفاده از خودروهای عمومی پیشگام باشند.

ریاضی فر به برنامه های این هفته اشاره کرد و گفت: آگاه سازی مردم و هماهنگی با آموزش و پرورش برای تغییر افکار عمومی، اهدای گل و گلدان به راننده گان، پاک سازی محیط زیست و معاینه فنی خودروها از جمله برنامه ها ذکر کرد.

وی به کنترل دائم صنایع و شهرک های صنعتی از طریق آزمایشگاه های معتمد اشاره کرد و گفت: در سال 94 توقف موقت صنایع 14 مورد بوده و در سال 95، 7 مورد بوده و در سال های 94 و 95 هر کدام 1 مورد پلمپ داشتند.

ریاضی فر ابراز داشت: یکی از دستاوردهایی برنامه توسعه ارتباطات بین المللی و ایجاد تکنولوژی نوین به طوری که توسعه ی پایدار را سبب شود و بتواند در کنار رشد صنعت طبیعی و محیط زیست را حفظ نموده

مدیرکل محیط‌زیست کردستان به تغییر سوخت نیروگاه ها از مازوت به گاز اشاره کرد و گفت: این امر نیز می تواند در کاهش آلاینده ها مسمر ثمر واقع شود.

وی اذعان کرد: دادن آمار می تواند مردم را هوشیار تر کند و بیشتر مراقب عملکرد خود باشند

 به گفته ریاضی فر از سال 95 تاکنون 62 روز هوای پاک را داشته و 1 روز هوای بسیار خطرناک را تجربه کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز