خبرگزاری کار ایران

اجاقی خبر داد:

"خمره‌بازی" میهمان جشنواره بین‌المللی اقوام در کرمانشاه

نمایش آیینی سنتی "خمره بازی" کاری از گروه هنری "بازی بازی نمایش" اصفهان به نویسندگی و کارگردانی «امید اجاقی» در اولین جشنواره بین‎‌المللی اقوام در کرمانشاه به نمایش در می‌آید.

امید اجاقی نویسنده و کارگردان این نمایش اظهار کرد: نمایش "خمره بازی" از قصه های کهن است و حکایت از آنجائی شروع می‌شود که علی آقا معرکه گیر جعبه‌ای باارزش در اختیار داشته و همواره از آن به عنوان گنج زندگی خود یاد می‌کند.

داستان این نمایش از این قرار است که «علی‌آقا شبی برای استراحت به مسافرخانه‌ای می‌رود و همان شب با مسافری هم‌اتاق می‌شود و مرد ناشناس در نبود علی‌آقا فضولی کرده و دست درون جعبه می‌برد و ناگهان صدای فریادش به آسمان بلند می‌شود و مابقی ماجرا...».

گروه هنری بازی بازی نمایش اصفهان در راستای فعالیت‌های هنری خود درصدد است نگاهی به نمایش‌های آیینی و سنتی داشته باشد و در این راستا امسال با نمایش سنتی "خمره بازی" در اولین جشنواره بین‌الملی اقوام در کرمانشاه حضور دارد و هدف شناساندن اینگونه نمایش‌ها به مخاطب است.

نمایش خمره بازی از متن اقشار مختلف اجتماع برخواسته و همواره کارکردهای مختلفی از جمله اصلاح رفتارهای اجتماعی داشته و در همین راستا اجراهای عمومی می‌تواند برای نمایش خمره بازی دوباره تولدی نو بیافریند و حتی این انگیزه رابه هنرمندان بدهد تا باقدرت بیشتری در عرصه نمایش خمره بازی ظاهر شوند.

امید اجاقی ادامه داد: در این نمایش آیینی، نادر روشنی در نقش اوستا پای خمره، داوود امین‌نژاد در نقش الاغ سوار و محمدخواجه علی اشتری در نقش مرشد بازی می‌کنند.

همچنین زهرا شیرعلیزاده، فاطمه قاسمی و مجید بیژنی در این نمایش به عنوان بازی دهنده و صداپیشه عروسک‌ها، حبیب الله شفیعی به عنوان طراح و عروسک‌ساز و مرتضی ریحانی به عنوان همراه و همیار کارگردان فعالیت دارند و کار موسیقی نمایش نیز بر عهده پیروزان گلابگیر و الیاس سبزواری است.

اولین جشنواره بین‌المللی اقوام 30 دی تا 3 بهمن‌ماه به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در کرمانشاه برگزاری می‌شود.

مجری برگزاری این مراسم موسسه فرهنگی هنری "شکوه انقلاب" است و بازدید از بخش‌های مختلف این جشنواره برای عموم و علاقه‌مندان به صورت رایگان خواهد بود.

کد خبر : ۴۴۸۶۳۸