خبرگزاری کار ایران

استاندار سیستان و بلوچستان مطرح کرد:

سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت مناسب کشاورزی برای همکاری با عمان

استاندار سیستان و بلوچستان در جلسه کمیسیون روابط خارجی استان با موضوع روابط اقتصادی سیستان و بلوچستان و عمان گفت: استان سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت مناسب کشاورزی برای عمان است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، علی اوسط هاشمی با بیان اینکه کشور عمان می‌تواند شریکی پایدار بر موضع منافع دو کشور و ملت باشد، افزود: جنس روابط کشور عمان با ایران متفاوت از سایر کشورهای عربی است و به توسعه روابط می‌اندیشد.

به گفته وی با وجود قرابت مواضع سیاسی دو کشور با هم در سطح منطقه اما روابط اقتصادی آن‌گونه که شایسته هست از سطح بالایی برخوردار نیست وی ادامه داد : اولویت استان‌های همجوار با عمان به نمایندگی از دولت ایران باید تمرکز بخش بزرگی از نیازهای کشور در بنادر عمان باشد و منطبق با نیاز بازار ۲ کشور روابط را توسعه ببخشیم.

اوسط هاشمی با اشاره به سهم اندک ۲ درصدی بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی عمان گفت: وجود 10میلیون هکتار اراضی منابع طبیعی در سیستان و بلوچستان ظرفیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری عمان در این بخش در استان است.

وی افزود: در بحث پرواربندی شتر می‌توان برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشیم.

اوسط هاشمی با اشاره به اقلیم متنوع سیستان و بلوچستان و حدود یک دوم مساحت کشور عمان اظهار داشت: عمان می‌تواند نیاز غذایی خود را در بخش های کشاورزی و دامی بدون طی مسیر طولانی و حداکثر با سه ساعت و نیم زمان از طریق بندر چابهار تامین کند.

وی تاسیس مرکز پژوهش و مطالعات کشاورزی را با مشارکت عمان مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: تنوع کشت با انتقال آب از دریا عمان را می‌توان مبنای کار هم قرار بدهیم.

نماینده عالی دولت در سیستان وبلوچستان اعتقاد دارد در بخش صنعت وجود ۲ منطقه ویژه اقتصادی "رامشار و میرجاوه" مزیت استثنایی برای دسترسی عمان به بازار کشورهای آسیای میانه است که می‌توان با اعمال معافیت‌های قانونی مالیاتی و گمرگی فضای جدیدی برای سرمایه‌گذاری مشترک خلق کرد.

کد خبر : ۴۴۵۸۶۰