خبرگزاری کار ایران

معاون عمرانی استانداری البرز خبرداد:

اجرای طرح آماربرداری از منابع و مصارف آب‌های سطحی و زیرزمینی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز از اجرای طرح «آماربرداری از منابع و مصارف آب‌های سطحی و زیرزمینی» در بهمن ماه سال جاری در استان خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری البرز، خسرو ارتقائی با بیان این مطلب در ششمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان که با حضور استاندار برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به سهم عمده منابع آب در توسعه پایدار، آگاهی از کم و کیف آن همواره مدنظر برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران صنعت آب کشور بوده است.

ارتقائی یکی از مهم‌ترین بخش‌های مطالعات منابع آب در استان‌را تعیین میزان تخلیه منابع آب زیرزمینی و حجم مصارف از جریان‌های سطحی برشمرد و گفت: هدف از انجام آمار برداری منابع و مصارف، دستیابی به بخش مهمی از اطلاعات مربوط به بیلان منابع آب در محدوده‌های مطالعاتی و حوضه‌های آبریز استان است که به دلیل حجم قابل توجه آنها، اثر تعیین‌کننده‌ای بر روی برآورد پتانسیل منابع آب دارد.

معاون عمرانی استانداری البرز از دستگاه‌های اجرایی خواست در طرح آماربرداری منابع آبی استان که بهمن ماه سال جاری آغاز می‌شود، با اداره کل امور آب همکاری کنند.

وی گفت: در این راستا  با امضاء استاندار نامه‌ای به همه دستگاه‌های مرتبط ابلاغ که بر اساس آن باید دستگاه‌ها همکاری و همراهی مستمری با شرکت آب منطقه‌ای البرز برای اجرای صحیح و دقیق این آمار برداری داشته باشند.

وی با بیان اینکه آمار برداری از شاخص‌های توسعه استان است، افزود: با این آمار برداری منابع آب و میزان مصارف استان و پتانسیل‌های آب البرز شناسایی می‌شود.

ارتقایی گفت: این آمار برداری در واقع این طرح مبنایی برای برنامه‌ریزی در زمینه مدیریت آب استان است.

وی تصریح کرد: از آنجایی که در ارزیابی منابع آب، تهیه بیلان یکی از پارامترهای تعیین کننده بوده و حجم تخلیه و مصارف از مهم‌ترین بخش‌های بیلان محسوب می‌شود، آگاهی نداشتن از این اطلاعات، مشکلات قابل اعتنایی را پدیده آورده و باعث اختلال در مدیریت صحیح بر منابع آب می شود.

ارتقائی در بخش دیگری از سخنان خود به نصب کنتورهوشمند برای بهره‌برداری بهینه از منابع آبی اشاره کرد و افزود: نصب این کنتورها برای پیشگیری از بحران آب‌های زیر زمینی یک مزیت به شمار می رود.

ارتقایی ادامه داد: با نصب این کنتورهای هوشمند به صورت آنلاین میزان مصرف آب مدیریت خواهد شد.

ارتقایی در ادامه به جلوگیری از آلوده کردن سفره‌های آب زیر زمینی اشاره و بیان داشت: همانگونه که فاضلاب خانگی یک چارچوبی دارد ، تصفیه خانه صنعتی نیز باید دارای چارچوب خاص باشد چرا که در صورت آلودگی منابع زیر زمینی دیگر پاکسازی آن کار سخت و دشواری و در مواردی هم غیر قابل برگشت است.

وی افزود: محیط زیست حتما باید پایش جدی روی خروجی فاضلاب صنایع تک به تک و در مجموع داشته باشد تا هر چه بیشتر جلوی این آلودگی‌ها گرفته شود.

معاون استاندار البرز همچنین با اشاره به نامه وزیر کشور به رئیس جمهوری درخصوص نشست دشت‌ها و ابلاغ آن به همه دستگاه‌ها بیان داشت: در استان البرز فرونشست‌هایی داریم و انتظار ما از مرکز پژوهش‌های زمین شناسی  این است که آخرین وضعیت فرونشست‌ها و اطلاعات و مطالعات را در استان به ما ارایه تا متوجه شویم در چه شرایطی هستیم.

در این نشست ارائه گزارش پیرامون مطالعه و اجرای طرح‌های آبخیرداری  توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ارائه شد و مقرر شد اعتبارات لازم جهت عملیاتی کردن پروژه‌های آبخیرداری تخصیص یابد.

همچنین گزارشی در خصوص استفاده از آب‌های نامتعارف، پساب و همچنین نصب کنتورهای هوشمند چاه‌ها ارائه شد و مقرر شد شرکت شهرک‌های صنعتی در خصوص استفاده از آب‌های نامتعارف و بازچرخانی آب نصب کنتور جهت بهینه از منابع آب زیرمینی و مکلف شدند با تامین اعتبار تا پایان سال تمامی چاه‌های شهرک صنعتی مجهز به کنترل هوشمند آب شوند تا به صورت آنلاین میزان مصرف مدیریت شوند.

کد خبر : ۴۴۴۴۷۹