خبرگزاری کار ایران

استاندار مرکزی تاکید کرد:

کنترل آنفلوآنزای فوق حادپرندگان و کاهش آلام تولیدکنندگان در استان مرکزی

استاندار مرکزی گفت: کنترل آنفلوآنزای فوق حادپرندگان و کاهش آلام تولیدکنندگان اولویت کاری در استان مرکزی است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری مرکزی، زمانی قمی استاندار مرکزی در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان که در محل استانداری برگزار شد، گفت: کنترل آنفلوآنزای فوق حادپرندگان و کاهش آلام تولیدکنندگان اولویت کاری استان است. 

استاندار مرکزی اظهار کرد: استانداری به همراه دستگاه‌های فعال در حوزه کنترل و مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت، وسایل و نیروهای به خوبی توانسته‌اند این بیماری را کنترل و از انتقال آن به سایر نقاط استان جلوگیری کنند.

زمانی قمی تصریح کرد: هر چه در کنترل این بیماری تلاش  موفق‌تر عمل شود به نفع جامعه، مردم و تولید کنندگانی است که بدون چشم داشت به کار تولیدی پرداخته و اشتغالزائی کرده اند، لذا باید با بسیج همگانی در این راستا تلاش‌ کنیم.                   

وی، حضور به موقع مردم و مسئولان همراه و همگام با یکدیگر در صحنه‌های مختلف انقلاب را از خصوصیات انقلاب اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: مردم و جوانان کشور همواره در همه صحنه‌های انقلاب همراه و همگام با مسئولان در صحنه‌های مختلف انقلاب برای دفاع از کشور حضور داشته و با تمام وجود از دستاوردهای انقلاب اسلامی تلاش کرده‌اند و در بحران آنفلوآنزای پرندگان نیز همکاری مسئولان استانی توانست موفقیت آمیز باشد.

زمانی قمی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری ذخیره‌سازی گوشت سفید و میوه برای سال نو در سردخانه‌های استان مرکزی گفت: جهاد کشاورزی باید در این زمینه از هم اکنون اقدامات لازم را بعمل آورد.

وی افزود: امسال نیز همچون سال گذشته برای ایجاد فرصت در بازار استان مرکزی نمایشگاه عرضه کالای شب عید برگزار نمی‌شود.
 
فرمانده نیروی انتظامی استان مرکزی در این نشست گفت: با آغاز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان 20 گروه انتظامی در شهرستان‌های خمین، اراک، شازند، خنداب و ساوه تشکیل شد و در کنار دامپزشکی و سایر دستگاه‌های فعال در این حوزه به مقابله و کنترل این بیماری مشغول هستند.
 
سردار کیومرث عزیزی افزود: در این مدت 71 دستگاه حامل طیور از استان‌های دیگر که قصد عبور از استان مرکزی را داشتند توسط ماموران انتظامی این استان مورد کنترل قرار گرفتند که هفت دستگاه آن فاقد مجوز بود و برای رسیدگی به دستگاه‌های ذیربط معرفی شدند.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در این نشست گفت: این سازمان در تمامی نقاط استان علیه بیماری انفلوانزا پرندگان در آماده باش کامل است وهمکاری کامل را با قرارگاه آنفلوانزای استان دارد و با ارسال پیامک و نصب دست نوشته در مناطق مختلف تولیدکنندگان را با خطرات این بیماری آشنا کرده است.            
 
علی بابایی افزود: پنج گروه از جهاد کشاورزی استان مرکزی در این مدت برای پیگیری و اعلام وضعیت مرغداری در شهرستان اراک فعال بوده است و به صورت دوره‌ای مرغداری‌های این شهرستان را مورد پایش قرار داده اند.
 
وی ادامه داد: سه هزار و 200 تن مرغ برای عرضه در آستانه سال نو توسط اداره پشتیبانی دام جهاد کشاورزی استان مرکزی خریداری و در سردخانه‌های این استان ذخیره‌سازی شده است و برای تامین این محصول در آغاز سال جدید هیچ گونه مشکلی در استان وجود ندارد.
 
وی  با یادآوری خسارت سرمازدگی در باغ‌های این استان گفت: پیگیری‌های لازم برای جبران این خسارت‌ها توسط استانداری و جهاد کشاورزی این استان انجام شده است.
 
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: 50 کشور جهان و 9 استان کشور از جمله استان‌های مرکزی، گلستان، مازندارن، البرز، تهران، قزوین ، آذربایجان غربی، کرمانشاه و قم با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان درگیر هستند و از بیشتر استان ها گزارشی در خصوص موارد جدید این بیماری ارائه شده است.
 
شانقی افزود: 10 واحد مرغداری صنعتی و 2 روستا در حاشیه تالاب میقان اراک به عنوان کانون‌های بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شناسایی و اقدام‌های معدوم سازی، پاکسازی و ضدعفونی در این کانون ها انجام شده است.
 
وی ادامه داد: 280 هزار قطعه طیور نیز در این مدت در کانون‌های این بیماری معدوم سازی شده است.
 
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: برای مقابله و جلوگیری از انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان 894 واحد مرغداری صنعتی و روستا در مدت یک ماه گذشته مورد پایش قرار گرفته و از 233 واحد نمونه‌برداری شده و هشت هزار و 293 آزمایش روی این نمونه‌ها انجام شده است.
 
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: قرنطینه ثابت و سیار، معدوم سازی، برقراری شعاع پایش در سطح استان، تلاش برای کاهش طیور در اراک نیز از جمله اقدام های کنترلی و بهداشتی این اداره کل در این مدت بوده است.
 
شانقی خاطر نشان کرد: 10 سری آزمایش که روز گذشته در مناطق آلوده انجام شده است که همه آن ها منفی بود و این مهم نشان از کنترل بیماری در این استان دارد.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز در این نشست گفت: یک هزار و 448 قطعه انواع پرندگان مهاجر در این مدت در سطح تالاب میقان اراک جمع آوری شده که یک هزار و 300 قطعه از گونه غاز بوده است.
 
حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: روند بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در روزهای نخست و تا یک هفته گذشته در سطح تالاب میقان اراک به صورت سینوسی بود که این روند از دو سه روز گذشته به صورت نزولی در آمده است.
 
وی ادامه داد: در دو سه روز گذشته لاشه تازه در این تالاب دیده نشده که این مهم نشان از بهبود وضعیت این بیماری در بین پرندگان مهاجر دارد.

کد خبر : ۴۴۳۵۶۵