خبرگزاری کار ایران

استاندار کرمان مطرح کرد:

مقابله با حاشیه‌نشینی با اجرای طرح نجات در استان کرمان

استاندار کرمان گفت: به منظور مبارزه با پدیده حاشیه‌نشینی طرح محوری و ابتکاری نجات در استان کرمان در حال اجراست.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، علیرضا رزم حسینی پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری که با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونین این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به اقدامات استان کرمان در مبارزه با حاشیه نشینی در استان کرمان، افزود: در پنج مرحله در جلوگیری و گسترش حاشیه نشینی و مبارزه با زمین خواری فعالیت شروع شده است.

وی یادآورشد: مبارزه با زمین‌خواری و تفکیک اراضی دولتی، ساماندهی اماکن غیر رسمی و همچنین انتخاب مشاور و انجام مطالعات در حوزه مناطق حاشیه ای و بافت های ناکارآمد شهری بازنگری در طرح هادی روستایی واقع در حریم شهر بررسی و بازنگری کالبدی طرح های جامع تفصیلی شهر کرمان ساماندهی زمین های تصرفی در محدوده شهر و طرح هادی روستایی و صدور سند رسمی در قبال اخذ حقوق دولتی توسط بنیاد مسکن  و راه و شهرسازی و اجرای طرح محوری و ابتکاری نجات در محلات هدف بوده است.

استاندار کرمان با اشاره به تقویت اقتصاد روستاها با اجرایی شدن ایده اقتصاد مقاومتی از سال ۹۳ در استان، تاکید کرد: در استان کرمان مدیریت توسعه را به بخش غیر دولتی واگذار کردیم و شاهد آثار مثبت و توسعه ای آن هستیم.

رزم حسینی با تاکید براینکه شناخته شده ترین و ناامن ترین نقطه محروم کشور به منطقه ای با بهبود شاخص های امنیت و توسعه تبدیل شده است، خاطرنشان کرد:  16موسسه ملی و خصوصی  از جمله بنیاد مستضعفان، قرارگاه خاتم الانبیا، مس سرچشمه، گل گهر در هشت زون اقتصادی استان مسئولیت توسعه را پذیرفته اند که بعنوان مثال می توان به اجرای طرح های اقتصادی در بخش گلباف با حضور بانک رسالت در راستای مهاجرت معکوس به روستا و افزایش تعداد دانش اموزان و مشاعل خانگی چون مونتاژ کیس کامپیوتر و خیاطی و مشاغل خرد و خانگی کوچک دیگر اشاره کرد.

وی ضمن قدردانی از مجاهدت های رییس بنیاد مستضعفان کشور گفت: در راستای بند ۱۱ سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی یعنی مردمی کردن اقتصاد در استان کرمان اقدامات ارزنده ای صورت گرفته است.

استاندارکرمان با اشاره به اجرای مدل عملیاتی اقتصاد مقاومتی در شهر قلعه گنج و تشویق این مدل از سوی مقام معظم رهبری، گفت: این اقدامات باید روزبروز گسترش یافته و دانش اقتصادی مردم افزایش و توسعه این منطق پیشرفت یابد.
 
حفظ عزت نفس و کرامت انسانها هدف اقدامات بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی

همچنین در این جلسه رئیس بنیاد مستضعفان کشور با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص کار جهادی در مناطق محروم، گفت:  پایمردی رزم حسینی استاندار کرمان و هماهنگی همه ارگانها با مدیریت ایشان و با حضور فرماندار فعال، اقدامات بی نظیری در شهرستان قلعه گنج از دو سال گذشته شروع شده است.

محمد سعیدی کیا هدف بنیاد مستضعفان را  حفظ عزت نفس و کرامت انسان ها دانست و افزود: تفاوت کار بنیاد مستضعفان با کمیته امداد امام خمینی(ره) در این است که بنیاد در راستای رفع محرومیت و در راستای توانمندسازی اجتماعی تا خودکفایی کامل مردمان به محرومین کمک می کند.

وی با توضیح اقدامات صندوق های خرد روستایی در منطقه قلعه گنج، تاکید کرد: تشکیل گروه های خوداشتغالی روستایی یکی از کارهای مثبت در راستای توانمندسازی روستاییان و ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای ایجاد کسب و کارهای روستایی بوده است.
 
آزادسازی دو هزار هکتار از اراضی اطراف کرمان

در ادامه این نشست مدیر کل راه و شهرسازی استان با ارائه گزارش ۱۷ جلسه ستاد بازافرینی استان  کرمان، گفت: تاکنون دوهزار هکتار اراضی اطراف کرمان از چنگ زمین خواران ازاد شده است.

بلوردی در خصوص چالش ها و مشکلات پیش روی ستاد استانی، افزود: خشکسالی مناطقی از استان منجر به مهاجرت به حاشیه کرمان شده و  ازجمله ساز و کار واگذاری زمین به موسسات خیریه فعال در این زمینه هم در استان کرمان به خوبی صورت گرفته است.
 
در ادامه مدیر کل دفتر اجتماعی استانداری به ارائه گزارش و تشریح طرح نجات پرداخت.

کد خبر : ۴۴۲۲۲۹