خبرگزاری کار ایران

احمد فاضلیان:

فساد در نظام اداری ما ریشه کرده و آسان از بین نمی‌رود

مدیرکل دادگستری استان‌البرز گفت: فساد در نظام اداری ما ریشه کرده و نمی‌توان به آسانی آن را از بین برد.

به گزارش ایلنا، احمد فاضلیان در مراسم روز سند رسمی و مقام و منزلت جایگاه صاحب منصبان دفاتر اسناد رسمی اظهار کرد: واحدهای ثبتی و زیر مجموعه آن نقش عمده‌ای در قضازدایی، پیشگیری از جرم، توسعه فراگیر و پایدار کشور و امنیت و بهداشت روانی جامعه بر عهده دارند.

وی ادامه داد: نشانه یک جامعه پویا وجود یک نظام ثبتی فراگیر، مدرن و تاثیر گذار است که در کشور ما سال‌های اخیر شاهد تحولات مثبت و بزرگی در این رابطه وجود داشته و دولت الکترونیک در این مجموعه با قدرت شکل گرفته است.

فاضلیان گفت: برای رفاه حال مردم و جلوگیری از مفاسد گذشته در این نظام گام موثری برداشته شده چراکه اخلال در نظام ثبتی موجب اخلال در نظام قضایی و امنیتی کشور می‌شود و اگر ایرادی در این ساختار وجود داشته باشد پرونده‌های قضایی افزایش پیدا می‌کند. با توجه به سند چشم انداز 20 ساله توسعه دستگاه قضایی کشور اعتماد مردم به نهادهای حاکمیتی و مدنی باید تضمین شود.

مدیر کل دادگستری البرز با اشاره به اینکه نظام سردفتری نقش بسیار خطیری دارد خاطرنشان کرد: در قانون از اسناد رسمی حمایت‌های بسیاری صورت می‌گیرد و از بعد استحکام فنی و علمی تمامی کسانی که سند را تنظیم و تدوین می‌کنند افراد گزینش شده و امین هستند. در بعد امنیت اقتصادی نیز اسناد رسمی اطمینان خاطر را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند.

فاضلیان افزود: چندی پیش پرونده کلاهبرداری هزار میلیاردی در استان مورد بررسی قرار گرفت که به دلیل نبود اسناد رسمی و انجام معملات با سند عادی زمینه بروز جرم فراهم شده بود.

مدیرکل دادگستری البرز عنوان کرد: زمانی که سند رسمی وجود داشته باشد بسیاری از ابهامات برطرف خواهد شد و حلقه اتصال بین حاکمیت و مردم ایجاد می شود، دفاتر یک نهاد غیر دولتی است که به نمایندگی از دولت بسیاری از امور مردم را در چارچوبی امن انجام می دهند.

وی با اشاره به لزوم توجه مردم به ضرورت ثبت رسمی معاملات، افزود: همچنان سندهای عادی در کشور رواج دارد که باید زمینه های این پدیده ناگوار که منشا بسیاری از گرفتاری‌های اجتماعی است از بین برود.

فاضلیان خاطرنشان کرد: زمین‌خواران مجرمان یقه سفید هستند که بسیار سازمان یافته عمل می‌کنند و برای اقدامات خلاف با استفاده از ضعف‌های موجود در قوانین امور خود را پیش می‌برند. فساد در نظام اداری ما ریشه کرده و نمی‌توان به آسانی آن را از بین برد چراکه زمین‌خواران در بسیاری از دستگاه و ادارات کشور عوامل خود را داشته و از این طریق اقدام می‌کنند.

مدیر کل دادگستری البرز افزود: تنظیم سند مالکیت خودرو وظیفه قطعی و حتمی دفاتر اسناد رسمی است و در این قانون مردم نوعی بلاتکلیفی دارند که باید حل شود و باید ضمانت اجرایی در این رابطه گذاشته شود ولی در عمل به این موضوع اهمیتی داده نمی شود.

وی عنوان کرد: پیش‌فروش ساختمان در مورد ساخت و سازهای مجاز قانونی است و یک مشکل بزرگی که در استان وجود دارد تعداد ساخت و ساز های غیرقانونی در بخش‌هایی از کرج از موارد قانونی پیشی گرفته و پیش فروش نیز در معامله آنها صورت می‌گیرد.

فاضلیان گفت: در این بخش فساد در نظام اداری مشهود است و باید رسیدگی لازم در این رابطه صورت گیرد چراکه عواملی منجر به چشم پوشی از ساخت و سازهای غیر مجاز می شود.

وی افزود: گاهی برخی دستگاه ها بستر وقوع جرم را مهیا می کنند باید سیاست ها تغییر کند و به سمت متخلفان اصلی و جلوگیری از فعالیت آنها رفت.

این مسئول ادامه داد: برای از بین بردن راه های جعل اسناد باید ثبت امضای الکترونیک در کشور برای هر فرد در اسرع وقت اجرایی شود.

کد خبر : ۴۴۱۶۵۱