خبرگزاری کار ایران

خباز تاکید کرد:

برخورد قانونی با متخلفان حفر و بهره‌برداری از آب‌های زیر زمینی و سطحی در سمنان

استاندار سمنان با بیان این‌که این استان با کمبود آب مواجه است، تاکید کرد : باید با همکاری دستگاه های اجرایی از بهره برداری نامتعارف منابع آبی در این استان اقدام شود.

به گزارش ایلنا، محمدرضا خباز در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان سمنان در سالن غدیر افزود: به‌دلیل وضعیت نامطلوب منابع آبی این استان، شرکت آب منطقه‌ای و سایر دستگاه‌های اجرایی مربوط با متخلفان حفر و بهره‌برداری از آب‌های زیر زمینی و سطحی برخورد قانونی کند.

وی اظهار داشت: دستگاه قضایی شهرستان میامی سال 95 برای بیش از 70 پرونده بهره‌برداری غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی حکم صادر کرده که باید شرکت آب منطقه‌ای استان نسبت به اجرای این احکام اقدام کند.

خباز خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی مربوط موظف‌اند با برنامه‌ریزی هدفمند از هم‌اکنون به‌فکر کمبود آب در روزهای گرم سال باشند و باید برنامه‌های اشتغال‌زایی دولت در زمینه کشاورزی بدون وقفه ادامه یابد.

استاندار سمنان اضافه کرد: چند تن از مراجع عظام تقلید نسبت به برداشت غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی و سطحی فتواهایی را صادر کرده‌اند که در آن استفاده از این آب‌ها را جایز ندانستند.

خباز ادامه داد: مردم متدین استان سمنان باید نسبت به شرعیات در بحث آب حساس باشند و نباید با استفاده از آب حرام، در کشاورزی بدون منت و خالصه آنها خدشه‌ای وارد شود.

استاندار سمنان تصریح کرد: بهره‌برداری غیر مجاز از آب‌های زیر زمینی در مناطق شرق استان زیاد است که لازم است دستگاه‌های مربوط با اقدامات قانونی در برای مهار حفر و بهره‌برداری غیرمجاز اقدام کنند.

وی بیان داش: برای ادامه برنامه‌های کشاورزی و صنعتی در استان سمنان لازم است برنامه‌های هدفمند در راستای صرفه‌جویی و مصرف بهینه در مصرف آب تدوین شود.

وی گفت: همه دستگاه‌های اجرایی نسبت به برنامه‌های اقتصاد مقاومتی تعهد دارند و آب بخش جدایی‌ناپذیر بخش کشاورزی و تولیدات انبوه در این زمینه است.

استاندار سمنان در پایان متذکر شد: برنامه های کوتاه مدت و میان مدت برای تامین آب بخش کشاورزی و صنعتی استان سمنان تدارک دیده شده که با تخصیص اعتبارات این برنامه‌ها عملیاتی خواهند شد.

کد خبر : ۴۴۱۶۳۶