خبرگزاری کار ایران

با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت؛

عملیات اجرایی معدن طلای «هرد» نهبندان آغاز شد

همزمان با سفر محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به خراسان جنوبی، عملیات اجرایی معدن طلای « هرد » شهرستان مرزی نهبندان از توابع این استان آغاز شد.

به گزارش ایلنا، ذخیره این معدن بیش از پنج میلیون تن و عیار آن 92 صدم گرم در هر تن است که با سرمایه‌گذاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، وابسته به ایمیدرو عملیات اجرایی آن انجام می‌شود.

سرمایه گذاری اولیه در این معدن 200 میلیارد ریال اعلام شده است.

همچنین علاوه بر نهبندان در معدن مس قلعه زری شهرستان خوسف که رگه اصلی معدن دو هزار متر طول دارد و ضخامت آن سه تا پنج متر است طلا وجود دارد.

کانسنگ در حال بهره‌برداری آن در عمق ۳۰۰ متری زمین دارای 2 درصد مس و حدود نیم گرم در تن طلا است .کنسانتره ۲۴درصد مس این کانسار دارای ۱۷ گرم در هذ تن طلا است

نعمت زاده امروز در سفر به نهبندان از معادن سنگ گرانیت چاه وک، « ده مرغ» و شاهکوه یک بازدید کرد.

وی را در این سفر استاندار خراسان جنوبی، چند تن از معاونان و مشاوران وزارتخانه و تعدادی از مدیران زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان همراهی کردند.

در حال حاضر 33 درصد از معادن خراسان جنوبی در نهبندان یعنی 65 معدن فعال و نیمه فعال از نوع سنگ‌های معدنی گرانیت، منیزیت، کرومیت، گچ، ولاستونیت، سیلیس ، سنگ چینی، مرمریت، گارنت، فلورین، آهن، مس و روی قرار دارد که این مهم سبب شده تا نهبندان به عنوان یک شهرستان معدنی در استان و کشور به حساب آید.

میزان ذخیره معادن نهبندان بیش از 59 میلیون تن برآورده شده و میزان ذخیره قطعی مکشوفه هشت میلیون و 642 هزار تن است.

این شهرستان با 140 کیلومتر مرز با افغانستان در جنوبی‌ترین نقطه خراسان جنوبی در ناحیه بیابانی، تقریبا خشک و کم آب استان قرار دارد.

نهبندان به دلیل وجود راه‌های اصلی و درجه یک و قرار داشتن در مجاورت استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

همچنین نزدیکی به پاکستان و افغانستان و بنادر جنوبی ایران به ویژه چابهار و قرار گرفتن بر سر راه‌های مهم بازرگانی شرق ایران اهمیت زیادی دارد.

شهرستان نهبندان با بیش از 59 هزار نفر جمعیت و 26 هزار کیلومترمربع مساحت از شمال و غرب به شهرستان بیرجند، از جنوب به استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان و از شرق به افغانستان و شهر زابل محدود می‌شود.

شهر نهبندان در 200 کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.

کد خبر : ۴۴۱۱۵۹