خبرگزاری کار ایران

استاندار همدان مطرح کرد:

ضعف نظارتی بر ساخت و سازهای حاشیه شهرها قابل اغماض نیست

استاندار همدان گفت: ضعف نظارتی و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در نقاط حاشیه شهرهای استان قابل اغماض نیست.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری همدان، محمدناصر نیکخت اظهار کرد: حفاظت و کنترل اراضی حاشیه شهر باید بیشتر شود و سهل‌انگاری دستگاه‌های نظارتی پیرامون حتی یک مورد ساخت و ساز را نمی‌بخشیم.

وی اضافه کرد: همدان تاریخی‌ترین شهر جهان و به عنوان شهر گردشگری مطرح است و از علائم شهر گردشگری نیز پاکی و زیبایی‌های منحصر است که متاسفانه در حاشیه شهر مورد توجه قرار نگرفت.

نیکبخت اظهار کرد: سال 83 همزمان با سفر پربرکت مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی و مصوبات خوبی برای توانمندسازی حاشیه شهر اجرایی شد و 570 میلیارد ریال نیز بابت سفر ایشان هزینه شد اما در این هفت سال گذشته بازهم شاهد رشد قارچ‌گونه ساخت و سازهای غیرمجاز و حاشیه‌نشینی هستیم.

وی با تاکید بر حفظ و صیانت از زمین‌های کشاورزی، منابع طبیعی و دولتی حاشیه شهر گفت: برای اجرای مطلوب این اقدام اعتبار مورد نیاز در اختیار شهرداری، راه و شهرسازی ، امور اراضی، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز حاشیه شهر از این پس پذیرفتنی نیست، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم که این وضعیت تداوم پیدا نکند و در صورت سهل انگاری حتی به برادر تنی خودم نیز اغماض نمی‌کنم.

وی افزود: حتی برای روستاهای داخل شهر و چسبیده به شهر نیز باید ضوابط شهرنشینی و طرح تفکیکی پیش‌بینی شود تا در آینده دچار مشکل نشویم.

وی در ادامه گفت: مهاجران عامل اصلی در ساخت و سازی غیرمجاز حاشیه شهر هستند و تغییر کاربری اراضی را شاهد هستیم و حتی زمین‌های دولتی نیز تحت تصرف قرار گرفته است.

وی بیان کرد: از این پس باید اجازه ساخت و سازهای غیرمجاز داده نشود و با متخلفان نیز طبق قانون برخورد شود.

وی از فرمانداران شهرستان‌ها خواست تا نسبت به پی‌گیری و نظارت دقیق دستگاه‌های اجرایی مربوطه با ساماندهی حاشیه شهرها بویژه در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز اقدام لازم را داشته باشند.
 
 برخورد با بنگاه‌های فاقد مجوز
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان نیز در این نشست گفت: بنگاه‌های مشاوره املاک فاقد مجوز از عوامل مهم در ساخت و سازهای غیر مجاز هستند.

سعید گلستانی افزود: بنگاه‌های غیرمجاز باید برخورد و جمع آوری شوند تا کنترل لازم در ساخت و سازهای غیرمجاز انجام بگیرد.
وی بیان کرد: اتحادیه املاک باید نسبت به تعطیلی بنگاه‌های مشاور املاک غیرمجاز اقدام کند چرا که این بنگاه‌ها مقصر هستند.

وی اضافه کرد: همچنین نباید اجازه دهیم حاشیه نشین‌ها به بی قانونی عادت کنند و باید برنامه‌ریزی لازم از سوی دستگاه‌های اجرایی انجام شود.

گلستانی با تاکید اینکه باید برنامه 5 ساله موقت و 10 ساله زمان‌بندی شده برای ساماندهی و حل ریشه‌ای مشکلات حاشیه شهر تدوین و اجرایی شود گفت: تثبیت شرایط موجود و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز از این پس باید به اجرا گذاشته شود.

وی خواستار ایجاد کارگروه تخصصی در این زمینه شد و افزود: در حوزه ساخت و ساز برنامه مدون وجود ندارد و حتی برای مهاجران به شهرهای استان نیز برنامه‌ریزی لازم نداشته‌ایم.

کد خبر : ۴۴۱۱۲۲