خبرگزاری کار ایران

محسن جاوری خبر داد:

کشف گور تدفینی مرده‌سوزی عصر آهن در کاشان

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان از کشف گور تدفینی مرده‌سوزی عصر آهن در کاشان خبر داد.

 به گزارش خبرنگار  ایلنا در کاشان، محسن جاوری در جمع خبرنگاران گفت: این کاوش از 27 مهرماه امسال تا اوایل آذرماه با هزینه‌ای معادل 400 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی انجام شد.

وی افزود: این عملیات کاوش با هدف ساماندهی و نجات‌بخشی محوطه باستانی جوشقان و استرک، تشکیل پرونده ثبت در فهرست آثار ملی و کسب اطلاعات در زمینه وضعیت تاریخی و باستان شناختی این منطقه انجام شد.

به گفته وی، گور تدفین‌های چندگانه و چندگانه در این عملیات کاوش با داده‌های بیش از 15 مورد از بقایای جسد انسانی با تدفین عادی و مرده‌سوزی کشف شد که فقط دو مورد از این تدفین‌ها عادی و بقیه تدفین مرده‌سوزی مربوط به عصر آهن 2 است.

رییس اداره میراث فرهنگی کاشان اظهارداشت: علاوه بر این بقایای انسانی داده‌های محدودی مثل ظروف سفالی و مهره‌های سنگی به عنوان هدایا در گور کشف شده است.

جاوری با اشاره معماری ساده این گورها گفت: شکل گورها نیم مدور نزدیکه چهارگوش با یک پی‌چینی با سنگ‌های لاشه و ملات گل است.

به گفته وی، محل گور بدون سقف بوده که در دوره‌های مختلف حدود 200 مکرر به عنوان محل تدفین استفاده شده که در محدوده کاشان ناشناخته است.

جاوری، تصریح کرد: اطلاعات به‌دست آمده درباره محوطه باستانی جوشقان و استرک علاوه بر  چاپ کتابی با عنوان محوطه تدفین جوشقان و استرک منتشر می‌شود و ابزار بدست آمده از این کاوش در قالب نمایشگاه نشان داده می‌شود.

وی با اشاره به سرپرستی خود در این تیم کاوش گفت: دو استاد باستان‌شناس از دانشگاه کاشان، یک نفر متخصص فیزیولوژی انسانی(انسان‌شناسی فیزیولوژی) دکتر آرکادیوش سولتسیاک از دانشگاه ورشو این تیم کاوش را به‌عهده دارد

به گفته وی، وسعت این محوطه باستانی از منتهی الیه روستای جوشقان تا منتهی الیه روستای استرک است که فصل اول کاوش در یک هکتار از این محوطه انجام شد.

جاوری،  از آغاز فصل دوم کاوش این محوطه در صورت تامین اعتبارات استانی خبر داد و گفت: برای این فصل حدود یک میلیون و 200 هزار ریال اعتبار پیش بینی می‌شود.

وی در ادامه از تمامی کسانی که تیم کاوش را همراهی و مساعدت کردند به‌ویژه دهداران و اعضای شورای اسلامی روستاهای جوشقان و استرک و دانشجویان رشته باستان شناسی دانشگاه کاشان تقدیر کرد.

شایان ذکر است، روستای جوشقان با جمعیت بیش از 2 هزار و 67 نفر در 22 کیلومتری و روستای استرک با جمعیت 1300 نفر در 17 کیلومتری کاشان واقع شده از توابع بخش مرکزی این شهرستان واقع شده است.

گور تدفینی

 گور تدفینی

گور تدفینی

کد خبر : ۴۳۹۵۷۳