خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره بهزیستی لامرد:

موسسه‌های خیریه باید دارای سیستم حسابداری استاندارد باشند/ جمع‌آوری کمک‌های مردمی در سطح معابر عمومی ممنوع است

رئیس اداره بهزیستی لامرد گفت: تمام موسسه‌های باید دارای سیستم حسابداری استاندارد باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از لامرد، معصومه کاظم‌زاده در نشست کارگروه ساماندهی و نظارت بر فعالیت موسسه‌های خیریه با اشاره به اینکه 10 موسسه خیریه در این شهرستان فعالیت دارند، گفت: مشارکت مردم لامرد و منطقه جنوب فارس در امر خیر زبان‌زد بوده طوری که این دو ماه اخیر، 15 میلیون تومان کمک‌های نقدی داشته ایم.

وی خواستار تعامل و همکاری بیشتر موسسه‌های خیریه با اداره بهزیستی لامرد شد و اظهار داشت: اعضای هیات‌مدیره موسسه‌های خیریه در شهرستان لامرد از فعالان اجتماعی هستند و این موسسه‌ها باید به جامعه هدف بهزیستی خدمات دهند و مطابق اساسنامه در چارچوب قانون فعالیت کنند.

کاظم‌زاده با بیان اینکه موسسه‌های خیریه جایگاه اجتماعی خوبی میان مردم دارند، اضافه کرد: مدیران موسسه‌های خیریه در شهرستان لامرد  فعالیت‌های خود را مستند کرده و در اختیار اداره بهزیستی قرار دهند و نگاه بهزیستی به تمامی موسسه‌ها یکسان خواهد بود.

وی ادامه داد: خیلی از موسسه‌های خیریه دارای سیستم حسابداری استاندارد نیستند و شفاف‌کردن میزان درآمدها و هزینه‌ها و تعداد مددجویان و نوع خدمات به گروه هدف یکی از اهداف مهم تشکیل کارگروه ساماندهی و نظارت بر فعالیت موسسه‌های خیریه است.

این مسئول اضافه کرد: تمام موسسه‌ها که درباره جمع‌آوری کمک‌های مردمی اقدام می‌کنند می‌بایست دارای سیستم حسابداری استاندارد باشند و درآمدها و هزینه‌ها از طریق واریز و برداشت از حساب بانکی به‌نام موسسه انجام شود. همچنین تعداد مددجویان و نوع خدماتی که به آنها ارائه می‌شود  باید به تفیک هر ماه در دفاتر مخصوص ثبت و به مراجع نظارتی و قانونی ارائه شود و موسسه‌هایی که فعالیت آنها در سطح ملی است، تعیین موسسه حسابرسی مستقل مورد تایید هیات نظارت کشور الزامی است.

رئیس اداره بهزیستی لامرد همچنین با اشاره به مفاد بخشنامه رئیس هیات نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد کشور درباره مقررات جمع‌آوری کمک‌های مردمی توسط موسسه‌های خیریه و عام‌المنفعه، گفت: فروش قبض، نصب صندوق، انتشار تصاویر گروه‌های هدف و اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی در سطح معابر عمومی ممنوع بوده و تخلف از این مصوبه منجر به ارائه تذکر کتبی و تعلیق پروانه فعالیت موسسه خواهد شد.

در پایان این نشست مدیران موسسه‌ها گزارشی از فعالیت‌های خود ارائه دادند و مقرر شد موسسه‌های خیریه این بخشنامه را به اعضای هیات‌مدیره و عوامل اجرایی خود ابلاغ کرده و صورت‌جلسه آن را به بهزیستی شهرستان ارسال کنند.

لازم به‌ذکر است، مطابق مفاد بخشنامه رئیس هیات نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد کشور درباره مقررات جمع‌آوری کمک‌های مردمی توسط موسسه‌های خیریه و عام‌المنفه، هیات‌های نظارت استان و شهرستان موظف هستند با همکاری سایر مراجع صدور مجوز، درباره تشکیل"کارگروه ساماندهی و نظارت بر فعالیت موسسه‌های خیریه" اقدام کرده و فعالیت موسسه‌های مذکور از حیث داشتن سیستم حسابداری استاندارد، شفافیت در امور مالی، میزان درآمدها و محل هزینه کردن آنها، تعداد مددجویان و نوع خدمات به گروه هدف، برگزار مجامع سالیانه، نحوه انتخاب مدیران و سایر تکالیف قانونی و همچنین رعایت مفاد بخشنامه، به‌صورت سالیانه مورد بررسی قرار گرفته و درصورت لزوم هرگونه اقدام لازم برای قانون‌مندی و اصلاح وضعیت این موسس‌ها انجام شود.

موسسه‌های خیریه صرفا می‌توانند در محل دفتر مرکزی و محل شعب و دفاتر نمایندگی موسسه، اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کنند و اعزام کارکنان به سطح شهرها، روستاها و سایر معابر عمومی برای جمع‌آوری کمک ممنوع بوده و در صورت مشاهده به عنوان تخلف ثبت و رسیدگی خواهد شد.

براساس این بخشنامه، جمع‌آوری کمک‌های مردمی با استفاده از روش‌های واریز کمک‌های مردمی به حساب بانکی موسسه، نصب صندوق جمع‌آوری کمک در ادارات دولتی، اماکن عمومی، بیمارستان‌ها و فروشگاه‌ها و... پس از اخذ موافقت مسئولان یا مالکان محل مذکور و همچنین برگزاری بازارچه‌های خیریه و نمایشگاه در راستای موضوع فعالیت و حمایت از گروه‌های هدف با اطلاع کتبی به مرجع صدور پروانه فعالیت بلامانع است.

محدوده قانونی فعالیت موسسه‌های خیریه صرفا در محدوده جغرافیایی مندرج در اساسنامه یا پروانه فعالیت موسسه است و فعالیت موسسه‌ها در خارج از محدوده قانونی ثبت شده در اساسنامه، ممنوع بوده و تخلف محسوب می‌شود.

درباره شعب و دفاتر نمایندگی موسسه‌های خیریه و حمایتی که در زمینه جمع‌آوری کمک‌های مردمی فعالیت دارند، مقررات فوق حاکم بوده و می‌بایست تمام منابع حاصله به حساب بانکی به‌نام شعبه یا دفتر نمایندگی واریز شده و طبق اساسنامه در محل فعالیت شعبه یا دفتر نمایندگی هزینه شود.

با عنایت به اینکه برخورداری از تمکن مالی برای تاسیس شعب و دفتر نمایندگی ضروری است، لذا انتقال هرگونه وجه از شعب و دفاتر نمایندگی به موسسه مرکزی ممنوع بوده و تمام منابع حاصله می‌بایست در محل فعالیت شعبه و دفتر نمایندگی هزینه شود.

لازم به‌ذکر است، پرداخت هرگونه وجه از سوی شعب و دفاتر نمایندگی به موسسه مرکزی، منجر به ابطال مجوز شعبه یا دفتر نمایندگی خواهد شد.

درباره موسساتی که علی‌رغم دریافت تذکر کتبی و تعلیق پروانه فعالیت، اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی در سطح معابر عمومی می‌کنند، مراجع صدور مجوز موظف‌اند اقدامات لازم را برای درخواست ابطال پروانه فعالیت از مراجع قضایی گرفته و با همکاری مراجع انتظامی، از جمع‌آوری کمک توسط موسسه‌های متخلف جلوگیری شود.

جمع‌آوری کمک‌های مردمی در مناسبت‌ها و ایام مذهبی، اعیاد و... مستلزم اخذ مجوز کتبی از مرجع صادرکننده مجوز بوده و این‌گونه مجوزها می‌بایست برای موسسه‌های قانون‌مند و صرفاً برای تاریخ ایام خاص صادر شود.

مفاد این بخشنامه برای تمام موسسه‌های خیریه صرف‌نظر از مرجع صدور مجوز، لازم‌الاجرا بوده و در صورت عدم همکاری هر یک از مراجع ذی‌ربط موضع برحسب وظایف ذاتی وزارت کشور در راستای حفظ امنیت اجتماعی و صیانت از حقوق شهروندی، از طریق طرح در شورای تامین شهرستان پیگیری شده و اقدام قانونی لازم به‌عمل آید.

کد خبر : ۴۳۹۵۴۴