خبرگزاری کار ایران

یک فعال اصلاح طلب در گفتگو با ایلنا:

نقش برجام در شکست ایران هراسی قابل انکار نیست/ آینده از آن امید و عقلانیت است

asdasd
کد خبر : ۴۳۸۴۵۷

ایلنا : فعال اصلاح طلب سیستان وبلوچستان گفت : در حوزه ی داخلی, برجام از ابتدا هم متزلزل بود چون عده ای قربتاً الی ا... با آن مخالف بودند، بدون توجه به نتایج مثبت و موفقیت ها و نظرات رهبری، بار خودشان را می بردند و کاسه ی داغ تر از آش بوده اند، اما در حوزه ی نخبگان بدیهی است که برجام جایگاه مثبت خود را دارد و نقش برجام در شکست ایران هراسی بر کسی پوشیده نیست و قدر توسعه ی روابط بین المللی را می فهمند.

به گزارش ایلنا از زاهدان ،متن گفت و گوی ایلنا با محمد تقی رخشانی از فعالان اصلاح طلب سیستان وبلوچستان در ادامه می آید:

با انتخاب ترامپ موقعیت برجام به زعم عده ای بسیار متزلزل شده است نظرتان در این مورد چیست؟

علی رغم آنکه ماهیت دو حزب سیاسی در امریکا یکی است و هر دو حزب استراتژی و برنامه های کلان امریکا را در جهان پیش می برند اما همیشه منافع حزبی و شخصی هم وجود داشته و دارد که به تبع آن برخی سیاست ها و رفتارها متفاوت می شود. به تعبیر خود ما همیشه حزب محافظه کار چاله میدونی بوده و عربده می کشیده است. آنچه امروز هم در امریکا اتفاق می افتد همین عربده کشیدن هاست که ما کم ندیده ایم، قبل از ترامپ، ریگان و بوش پدر و پسر هم بوده اند. البته یک نکته هست و آنهم این است که از گاوی که شاخ دارد و عقل ندارد باید پرهیز کرد و ما باید با درایت عمل کنیم، اگر ما عقلایی عمل کنیم حتی اگر برجام را هم ترامپ نپذیرد برای ما آسیب چندانی ندارد چرا که اروپا و روسیه و چین در کنار ما مقابل آمریکا خواهند بود و در واقع ترامپ منزوی می شود.

اما در حوزه ی داخلی برجام از ابتدا هم متزلزل بود چون عده ای قربتاً الی ا... با آن مخالف بودند، بدون توجه به نتایج مثبت و موفقیت ها و نظرات رهبری، بار خودشان را می بردند و کاسه ی داغ تر از آش بوده اند، اما در حوزه ی نخبگان بدیهی است که برجام جایگاه مثبت خود را دارد و نقش برجام در شکست ایران هراسی بر کسی پوشیده نیست و قدر توسعه ی روابط بین المللی را می فهمند. اگر امروز ما از موضع ضعف در اوپک به قدرت تصمیم ساز در اوپک تبدیل شده ایم محصول برجام و ایستادگی وزارت نفت به پشتوانه ی برجام است. دیگران هم بودند که ماه به ماه تولید و فروش نفت ما کم می شد و تا حالا اگر همان سیاست ها و رفتارها بود به طور کامل تولید و فروش نفت قطع می شد.

مهم نیست که برجام بماند یا نماند، مهم این است که ملت ایران می ماند و آینده از آن امید و ایستادگی و عقلانیت است.

در گفتگوی قبلی صحبت از این بود که کاندیدای اصلاح طلبان آقای روحانی خواهد بود آیا هنوز بر همین باور هستید و معتقدید که اصلاح طلبان با همین گزینه وارد انتخابات 96 می شوند؟

در این که گزینه ی نهایی اصلاح طلبان به همان دلایلی که قبلاً گفته شده آقای روحانی خواهد بود که تغییری به وجود نیامده است اما نکات دیگر وارد این معادله شده که مهم است از جمله این نکته که احتمال دارد خود آقای روحانی داوطلب حضور در انتخابات نباشد. اگر در شرایط عادی چنین اتفاقی می افتاد قاعدتاً به معنای خودکشی سیاسی برای آقای روحانی بود اما در این شرایط که موفقیت های بین المللی در داخل به خیانت تعبیر می شود و در حوزه ی داخلی هم توپ مخالفان پر است کار کردن در این شرایط به واقع عبور از میدان مین محسوب می شود اگر ایشان اعلام انصراف بکنند خیلی مورد نکوهش و شماتت قرار نمی گیرند. چرا که نمی شود هم با هزار جان کندن تلاش کرد و هم بار هزار منت و تخریب و توهین را هم تحمل کرد. بنابراین به نظرم اصلاح طلبان باید دوراندیشی کنند و حداقل آقایان عارف و ظریف را هم در زمره ی کاندیداهای خود داشته باشند تا بتوانند با دست پر به عرصه ی انتخابات وارد شوند. فضای جامعه نشان می دهد که چه آقای عارف و چه آقای ظریف به صحنه بیایند با حمایت بزرگان اصلاحات می توانند برنده ی انتخابات شوند. اصلاح طلبان باید برای شرایط بدون روحانی هم آماده باشند.

نظرتان در مورد جلوگیری از سخنرانی برخی شخصیت ها و از جمله دکتر علی مطهری چیست؟

جمهوری اسلامی با آرمان های بزرگی که انقلاب اسلامی داشت شکل گرفت و یکی از مهمترین این آرمان ها آزادی بیان بوده و هست. به خاطر داشته باشیم که نویسندگان قانون اساسی آزادی بیان را برای شخصیت های نظام تصویب نکردند چرا که در تصور آنان نبوده که این افراد مانعی برای سخن گفتن داشته باشند، تصویب آزادی بیان برای مخالفان و منتقدان نظام بود در آرمان های انقلاب اسلامی این افراد هستند که نباید برای سخن گفتن لکنت داشته باشند و قانون باید حامی آنها باشد. این که شرایط به گونه ای پیش رفته که از سخنرانی نایب رییس مجلس هم احساس خطر برای جمهوری اسلامی می شود دیگر نوبرانه است. اگر سخنرانی قانونی است و عده ای مخالف این سخنرانی هستند اولاً مخالفت حق آنان است و باید از راه های قانونی مطرح شود و اگر این مخالفان از راه های غیرقانونی و از جمله ایجاد تنش قصد مطرح کردن این مخالفت ها را دارند پس مسئولین نظم و امنیت برای چه هستند باید مسئله را حل کرد نمی توان صورت مسئله را پاک کرد.

در ارتباط با دکتر محمود صادقی نماینده مجلس هم مباحثی پیش آمد در این مورد نظرتان چیست؟

نماینده طبق قانون اساسی دارای مصونیت است و دارای اختیار نسبت به اظهار نظر در زمینه ی همه ی امور کشور، همه می دانیم که شرایط کشور عادی نیست، حقوق های نجومی، رانت های نجومی، اختلاس های نجومی، وام های نجومی، زمین های نجومی و غیره فضای کشور را به صورت ویژه در آورده است در این شرایط نماینده اگر نماینده باشد محمود صادقی می شود و باید حساس باشد و باید پرسشگر باشد. اما به اقتضای همین شرایط باید جوانب سخن گفتن را هم رعایت کرد که از آن برداشت بد، تهمت و احیاناً خلاف قانون نشود. آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است. اگر مجلس در رأس امور باشد و مطبوعات آزاد، شاهد تخلف و فساد نخواهیم بود.

شرایط دانشجویان را چگونه ارزیابی می کنید ؟

روز دانشجو برای دانشجویان فرصت و برای جامعه نعمت است چرا که دانشجویان قشر آگاه، پرشور و عدالت خواه جامعه هستند و جنبش دانشجویی نبض جامعه است تا در مقابل ظلم، فساد، استکبار ، استعمار و استحمار زنگ هشدار را به صدا در بیاورد و جامعه را بیدار کند. هفته ی گذشته شاهد سخنرانی ها و مناظره های بسیار در دانشگاه های مختلف کشور توسط سخنرانان هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب بودیم و نکات مهمی از مباحث جامعه در این نشست ها مطرح شد که بسیار ارزشمند بود. سخنرانی آقای رییس جمهور و فرصتی که برای طرح نظرات موافق و مخالف هم پیش آمد یک اتفاق مبارک است. سالهاست که مقام رهبری بر ایجاد کرسی های آزاداندیشی تأکید دارند اگر کاسه های داغتر از آش بگذارند اتفاقات خوبی در این تعامل ها و اظهارنظرها می افتد. این مباحثات نباید به روز دانشجو محدود شود دانشگاه باید همیشه محل تولید و نشر افکار و اندیشه های جدید باشد. کسانی که در افکار قدیمی جا خوش کرده اند از نواندیشی و جدال به احسن خوششان نمی آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز