خبرگزاری کار ایران

محمد کیانوش راد:

دانشگاه خانه آزادی است

asdasd
کد خبر : ۴۳۷۶۴۲

مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه آزاد تبریز با حضور کیانوش‌راد و آهنگران برگزار شد

محمد کیانوش‌راد سخنرانی خود در این مراسم را با بحث کیستی دانشجو و وظیفه عمومی دانشجویان آغاز کرد و گفت: دانشجویان فارغ از بحث جنبش دانشجویی و صرف نظر از اینکه تمایل به کدام جناح سیاسی دارند، باید در پی یافتن پاسخ به سوالات اساسی مطرح در جامعه باشند.

وی با بیان اینکه ورود به دانشگاه، ورورد به دوره پرسشگری است، پرسشگری را ویژگی اصلی قشر دانشجو معرفی کرد و افزود: "دانشجوی امروز باید سعی کند به دو سوال اساسی امروز جامعه ایران پاسخ بدهد، اینکه دلایل عقب ماندگی جامعه ایران چیست و جامعه ایران برای جبران این عقب ماندگی ها و مواجهه با دنیای جدید چه باید بکند؟"

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در ادامه به موضوع آزادی در جامعه پرداخت و گفت: " جنبش دانشجویی، راه رسیدن به توسعه را آزادی می داند. دانشگاه خانه آزادی بوده و هست."

وی آزادی و تحدید قدرت را دغدغه اصلی روشنفکران ایرانی از مشروطیت تا به امروز دانسته و اضافه کرد: "قدرت، بدون وجود آزادی در جامعه و نبود قانون، میل به دیکتاتوری خواهد داشت. از این رو تبریز را به خاطر پیشگامی در آزادی خواهی و اندیشه ورزی، تاج سر شهرهای ایران می دانم."

کیانوش راد افزود: " راه پیشرفت و توسعه کشور از وجود آزادی می گذرد. بدون آزادی بیان، آزادی نقد، آزادی رسانه ها، آزادی احزاب مسیر توسعه طی نخواهد شد. اتفاقا در نبود آزادی بخصوص در دوران هشت ساله آقای احمدی نژاد شاهد بودیم که چطور فساد سیستماتیک در جامعه افزایش یافت. دانشگاه حق دارد و باید فریاد بزند که فقر، فحشا، اعتیاد و .. افزایش یافته است. باید بگوید که سیستم ناسالم، افزاد سالم را نیز ناسالم خواهد کرد. دانشجو حق دارد سوال کند که چرا آرمان های انقلاب از بین رفته و یا کمرنگ شده است."

کیانوش راد ادامه داد: "تفکر اصلاح طلبی منحصر به امروز نیست. مصدق و بازرگان و خیلی بزرگان دیگر در طول تاریخ معاصر ایران هم تفکر اصلاح طلبانه داشته اند."

این نماینده مجلس ششم با ورود به موضوع جنبش دانشجویی و رسالت جنبش دانشجویی توضیح داد: " جنبش دانشجویی، جنبشی معطوف به قدرت نیست. جنس جنبش دانشجویی آگاهی بخشی و روشنگری است. جنبش دانشجویی همواره به دنبال اصلاح نابسامانی و عقب ماندگی ها در کشور و همیشه مخالف استبداد بوده است. جنبش دانشجویی همواره با فداکاری راه اصلاح و آزادیخواهی در کشور را گشوده است. اگر حمایت دانشجویان نمی بود مصدق نمی توانست نفت را ملی کند. اگر حمایت دانشجویان نبود، امام خمینی در پیروزی انقلاب به این شکل موفق نمی شد و اگر دانشجویان نبودند خاتمی حماسه دوم خرداد را نمی توانست خلق کند."

کیانوش راد افزود: " وقتی می گویید دانشجو و دانشگاه سیاسی باشد و دانشجو آزاد است تا نقد کند، آن وقت نمی توانید بگویید نقد محدود به این آقا و آن آقا باشد و هر روز خط قرمز جدیدی برای دانشگاه و دانشجو رسم کنید .

این فعال اصلاح طلب با انتقاد از شعارهای یکی از شرکت کنندگان علیه سید محمد خاتمی، گفت: "طبق قانون اساسی آزاد هستیم که از هر فردی سوال کنیم و هر فردی را به نقد بکشیم، ولی باید توجه کرد که توهین یا افترا نیز طبق همین قانون جرم است. نقد و پرسشگری حق جامعه است ولی نباید این را با توهین و افترا اشتباه گرفت. اینکه با کسی با شعار "مرگ بر" برخورد کنیم چه سودی دارد؟ باید همه بیاموزیم که طبق قانون اساسی، نقد و سوال  بلامانع است و همه هم در برابر قانون پاسخگو هستند. شما هزار بار به کسی آرزوی مرگ کنید، ولی وقتی مردم و دانشجویان عکس اش را می بینند، برایش دست می زنند نشان می دهد که این چهره ها هنوز محبوب مردم و دانشجویان هستند.

وی با انتقاد از سخنان جناحی یکی از مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز گفت: "بسیج متعلق به همه ملت ایران است.

وی افزود: " باید بدانیم ماندن در قدرت افتخاری ندارد و سعی نکنیم برای حکومت کردن هر چیزی را زیر پای بگذاریم."

عضو حزب اتحاد ملت در ادامه با اشاره به اصل ۱۵ قانون اساسی و موضوع تحصیل زبان و ادبیات اقوام ایرانی در کنار زبان فارسی گفت: اصل  قانون اساسی واقعیتی است که باید اجرا شود. فارسی، زبان رسمی و ارتباطی ماست ولی دلیلی بر فضیلت و برتری این زبان نیست. هز زبانی که فراخی یابد رشد می کند و هر زبانی که با محدودیت مواجه شود، دچار نقصان می شود. به دکتر آشتیانی، وزیر جدید آموزش و پرورش پیشنهاد می کنم با ایجاد یک معاونت و یا مشاور برای استان هایی که زبان های محلی خود را دارند، نسبت به بررسی و رفع مشکلات دانش آموزان دو زبانه اقدام کنند. افت تحصیلی، آفت های روحی و روانی، بالا بودن میل به ترک تحصیل خود را به خوبی نشان می دهد. ایجاد این معاونت یا مشاور اقوام می تواند بخشی از این مشکلات را شناسایی و مرتفع کند. همچنین پیشنهاد می کنم اگر محدودیت اجرایی برای اجرای این اصل قانون اساسی وجود دارد، آموزش زبان های اقوام در چند شهر اصلی آغاز شود و سپس به مرور گسترش یابد."

کیانوش راد در پایان با تشکر از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز، دانشجویان و مسئولین این دانشگاه، تبریز را مهد آزادیخواهی، ملی گرایی و ایران خواهی دانست و گفت تلاش های مردم این خطه در مسیر آزادی خواهی و پیشرفت کشور هیچگاه از یادها فراموش نخواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز