خبرگزاری کار ایران

صادقی در کنگره خانه کارگر لارستان تاکید کرد:

بخش تعاون باید تقویت شود/ اقتصاد "مردم محور" بهترین الگوی اقتصادی کشور

معاون دبیرکل خانه کارگر کشور در کنگره لارستان ضمن بیان اشکالات و انتقادات از شیوه اجرای خصوصی سازی در دولت ها گفت: بخش تعاون باید تقویت شود و دولت باید اقتصاد کشور را به دست بگیرد و مشارکت مردم را به شکل جمعی و تعاونی اجرایی کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از لارستان، دومین کنگره خانه کارگر شهرستان های لارستان، خنج و گراش با حضور حسن صادقی معاون امور استان ها و شهرستانهای خانه کارگر و جمعی از تشکل های صنفی کارگری در تالار وحدت شهر لار برگزار شد.

معاون دبیرکل خانه کارگر کشور که در دومین کنگره لارستان سخن می گفت،  با اشاره به سفر اخیر خود به کشورهای لبنان و سوریه، گفت: امروز در تصور عمومی جامعه،  سوریه و لبنان را یک کشور جنگ زده تلقی می کنند اما در آنجا کارگر، مهندس، کارمند و همه وظیفه خود را انجام می دهند و ما مردمی را دیدیم که واقعاً با عشق و علاقه در حال کار کردن هستند.

این فعال کارگری اضافه کرد: نظام سیاسی سوریه از نظم خاصی برخوردار است و علاقه خاصی به مردم ایران و مخصوصاً رهبر معظم انقلاب دارند.

صادقی در ادامه از عضویت ۱۲ هزار نفری کارگران جنوب فارس در خانه کارگر خبر داد و بیان کرد: خانه کارگر بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عضو دارد که این رقم باعث شده تا نگاه دولتمردان به اقشار کارگری متفاوت از سایر اقشار جامعه باشد.

معاون امور استان ها و شهرستان های خانه کارگر ادامه داد: خانه کارگر با راه اندازی مجتمع های رفاهی در استان های مختلف، دانشگاه اسلامی کار و دانشگاه علمی کاربردی خانه کارگر و مراکز آموزش های کوتاه مدت خانه کارگر جهت آموزش کارگران و خانواده های آنان، تأسیس دارالقرآن در سراسر کشور و… توانسته است امکانات نسبی را از طریق دریافت حق عضویت کارگران فراهم کند.

معاون دبیرکل خانه کارگر در بخشی از سخنان خود با اعلام مخالفت کارگران با طرح ادغام درمان سازمان تامین اجتماعی در بیمه سلامت و همچنین لایحه اصلاح قانون کار اظهار کرد: منابع درمان سازمان تامین اجتماعی متعلق به کارگران است و هیچ کسی حق ندارد آنها را از کارگران بگیرد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح خصوصی سازی در کشور ایران با اشکالات زیادی همراه بوده است، بیان کرد: اقتصاد ایران دولت سالار است و این امر باعث شده که هرگز نتوان فرمان آن را به دست بخش خصوصی داد و اقتصادی که متکی بر دولت است را نمی توان به راحتی به خصوصی سازی تبدیل کرد زیرا با خصوصی سازی اقتصاد ایران دچار مشکلات عدیده ای خواهد شد.

صادقی با تأکید بر اینکه بهترین الگوی اقتصادی کشور اقتصاد مردم محور است، گفت: الگوی اقتصاد مردم محور می‌تواند بهترین الگو باشد چراکه قشر کم درآمد جامعه نیز در آن سهم دارند و این الگو که مبتنی بر حضور کم درآمدها است، می‌تواند مشکلات موجود در بخش اقتصاد را رفع کند.

وی با تاکید براینکه بخش تعاون باید تقویت شود، گفت: دولت باید اقتصاد کشور را به دست بگیرد و مشارکت مردم را به شکل جمعی و تعاونی اجرایی سازد.

قائم مقام دبیر جامعه کارگری کشور تصریح کرد: اگر تمام منبع مالی کشور را به شکل تسهیلات در اختیار بخش خصوصی قرار دهند بازهم این بخش خصوصی برای حفظ منافع خود سرمایه‌گذاری را در خارج از کشور ادامه می‌دهد.

صادقی با انتقاد از شیوه خصوصی‌سازی در کشور گفت: با خصوصی سازی مشکل نداریم بلکه با شیوه اجرای آن مشکل داریم؛ تاریخ اقتصاد کشور ثابت کرده که نمی‌توانیم فرمان اقتصاد تولید محور کاربر کشور را به دست خصوصی بسپاریم.

وی ادامه داد: دغدغه اصلی مخالفان خصوصی سازی خدمات عمومی است که با ادامه این روند طبیعی است که در آینده نزدیک سودجویی صاحبان سرمایه، منافع جمعی ملت را زیر پا خواهد گذاشت.

صادقی ضمن تقدیر از مشارکت خیرین لارستانی در عمران و آبادانی این منطقه، بیان کرد: خیرین لارستانی که از همین کارگران هستند با کار و تلاش در کشورهای خارج، سرمایه های خود را دوباره به شهرشان باز می گردانند و باعث خیر و برکت در شهر خود می شوند که این حرکت باید در کشور نهادینه شود.

در ادامه جلیل حسنی نقش خانه کارگر را در توسعه اقتصادی و اجتماعی شهرستان بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: ان شاالله با پیگیری های معاون دبیرکل خانه کارگر کشور پروژه مجتمع ورزشی کارگران لارستان در آینده نزدیک به بهره برداری برسد.

در پایان منیره پیشداد و آقایان بیگلری، زین العابدین ثمری، خسرو جمالیان، ناصر پیراسته و علیزاده از کاندیداهای این دوره کنگره خانه کارگر در لارستان بودند که هرکدام ضمن معرفی خود روزمه کاری و فعالیت شان را ارائه کردند.

پس از آن با رأی شفاهی حاضرین، آقایان کوهگرد از خنج، روحی از لامرد، سعیدی از اِوز و خانم ها جهاندیده و مسافری از لار به عنوان هیات رئیسه سِنی انتخاب شدند و بر اجرای انتخابات نظارت داشتند.

پس از شمارش آراء کتبی حاضرین، ماه منیر پیشداد از لارستان از مجموع ۱۸۷ رأی با کسب ۱۶۷ رآی به عنوان نفر اصلی و زین العابدین ثمری به عنوان عضو علی البدل انتخاب و معرفی شدند.

کد خبر : ۴۳۶۰۸۶