خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

کشف داروی درمان بیماری پوستی پسوریازیس در کشور

پژوهشگر و محقق کشورمان با همکاری تیم متخصصان پزشکی و داروسازی موفق به کشف و ساخت دارویی جدید برای درمان بیماری پوستی پسوریازیس شد.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از شیراز، مریم نیکزاد کاشف کرم درمانی پسوس رام که برای انجام کارهای تحقیقاتی و بررسی گیاهان دارویی به استان فارس سفر کرده بود، افزود: شرکت مام دارو اقدام به تولید کرم پسوس رام بدون مشابه یا جایگزین داخلی و خارجی کرده است و در حال حاضر پسوریازیس که گفته میشود ، درمان قطعی  ندارد اما بوسیله کرم تولید شده  درمان میشود

وی ادامه داد: فاز اول و دوم این تحقیق با موفقیت کامل انجام شده و چندین بار هم تکرار شده است. در این تحقیق می توان داروی جدید را به عنوان درمان موثر و بی عارضه در بیماران تحت بررسی تایید کرد.

نیکزاد با بیان اینکه این داروی گیاهی با یک  فرآیند پیچیده روی مواد گیاهی به دست آمده و به تولید انبوه رسیده است، اظهار کرد: در مقایسه با پمادهای کورتونی و یا سیکلوسپورین و متوترکسات و رتینوییدها و آنتی بیوتیک‌ها که از عوارض زیادی نظیر تاکی فی کسی، آتروفی و شکنندگی پوست، تبدیل شدن پسوریازیس و آکنه به انواع شدیدتر، مسمومیت‌های کبدی و کلیوی برخوردارند، داروی جدید چنین عوارضی نداشته است.

این پژوهشگر و مخترع بیان کرد: پسوریازیس و آکنه بیماری‌های ژنتیکی و لاعلاجی نیستند و داروی جدید با توجه به گیاهان تشکیل دهنده خواص باکتریوسید، ضد قارچی، کراتولیتیک و مهم تر از همه ضد التهابی را داراست و می‌تواند اثرات شفابخشی بر روی هر دوی آنها داشته باشد.

سرپرست تیم تحقیق گفت: در پایان دوره تحقیق در مصرف کنندگان داروی جدید، عود واضح بر مبنای تعریف قراردادی و یا تشدید از حالت اولیه و عوارض خطیر قابل بحث به وجود نیامد و رضایت مصرف کنندگان از کرم مام دارو در قیاس با پایه دارونما بسیار بالاتر بوده است.

وی اضافه کرد: این دارو در مقایسه با داروهای مشابه خللی در سلول های سالم ایجاد نمی کند و نقش اثر بخشی در درمان دارد که حاکی از قابلیت های جامعه پزشکی و محققین کشور است.

نیکزاد خاطر نشان کرد: با توجه به استقبال گسترده کشورهای پیشرفته از این دستاورد؛ همت و تلاش مسئولان، لازمه تسریع توزیع دارو و استفاده فراگیر بیماران نیازمند است. شرکت مام دارو با تولید داروی گیاهی کرم پسوس رام جهت درمان بیماری پسوریازیس در پارک علم و فناوری البرز پذیرش شده است.

وی با بیان اینکه شرکت مام دارو دارای مجوزهای لازم است، افزود: این شرکت با داشتن چندین ثبت اختراع و پروانه ساخت فرایند تولید خود را آغاز و دنبال نموده است

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده از تنوع گیاهان دارویی در استان‌های کشور  از جمله استان پهناور فارس با رویکرد دانش بنیان می تواند مزیت های فراوانی در بر داشته باشد که خوشبختانه مسئولان ذیربط علی رغم پاره ای از موانع در این راستا اهتمام لازم را دارند.

وی در پایان گفت: کرم گیاهی شرکت مام دارو، درمانی کارآمد، بی بازگشت و بسیار موثر در درمان درماتوزهای شایع جامعه نظیر پسوریازیس و آکنه وولگاریس است که می تواند در رفع مشکلات بیماران اثر بخش باشد.

کد خبر : ۴۳۴۸۰۶