خبرگزاری کار ایران

پژوهشگر تعزیه در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

سوگواره‌های تعزیه تا به امروز یک خروجی علمی و پژوهشی نداشته‌اند

کارگردان، مستندساز و پژوهشگر تعزیه‌ضمن انتقاد از روند سطحی سوگواره های تعزیه اظهار داشت: روند نزولی محتوای سوگواره‌ها به گونه‌ای بوده که تا امروز شاهد یک خروجی علمی و پژوهشی پیرامون تعزیه از سوگواره ها نبوده ایم.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا، سیدابوالحسن‌عمرانی‌کارگردان،مستندساز و پژوهشگر تعزیه با اشاره به ضرورت معرفی زوایای متنوع تعزیه به عنوان قدیمی‌ترین هنر نمایشی دینی ایران، گفت: بر اساس فصل‌بندی محتویات و مطالب دانشنامه جامع تعزیه فارس، از یک سال گذشته تاکنون نزدیک به نیمی از مطالب این اثر پژوهشی تهیه و نگارش شده است.

نویسنده دانشنامه تعزیه فارس از پیشرفت نگارش این اثر مکتوب پژوهشی خبرداد و گفت: براساس زمان‌بندی، پس از دوسال، نگارش این اثر به پایان رسیده و در دسترس علاقمندان به هنر آیینی تعزیه قرار خواهد گرفت.

نویسنده دانشنامه تعزیه فارس اضافه کرد: باتوجه به اینکه امیدی به حمایت و همکاری متولیان امر نسبت به تأمین اعتبار طرح های پژوهشی وجود نداشت، تأخیر در انجام این کار فرصت سوزی به شمار می‌رفت لذا با مجموعه‌ای آشنا با تعزیه و رسانه در قالب یک تشکل فرهنگی مردم نهاد، طراحی و نگارش دانشنامه تعزیه فارس آغاز شده و استمرار یافته است.

عمرانی همچنین ضمن انتقاد از روند سطحی سوگواره‌های تعزیه گفت: پس از گذشت نزدیک به دو دهه از برگزاری سوگواره های تعزیه در کشور، متأسفانه سوگواره کشوری تعزیه مشتمل بر اجرای چند مجلس تعزیه از چند گروه تعزیه‌خوان در برخی از شهرها بوده که برخی از آنها حاوی ایرادات اساسی در پردازش موضوعات تاریخی و ادبی نیز هستند و روند نزولی محتوای سوگواره ها به گونه‌ای بوده که تا امروز شاهد یک خروجی علمی و پژوهشی پیرامون تعزیه از سوگواره ها نبوده ایم.

گفتنی است از این نویسنده و پژوهشگر رسانه تاکنون آثار مکتوب متعددی پیرامون تعزیه چاپ و منتشر شده و نیز فیلم‌های‌مستند تلویزیونی تعزیه به زبان‌های فارسی و انگلیسی تولید و  از شبکه‌های مختلف پخش شده است.

کد خبر : ۴۳۴۷۵۳