خبرگزاری کار ایران

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان:

پزشکی قانونی در کشف جرائم نقشی تعیین‌کننده دارد

مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان گفت: گزارش کالبدشکافی پزشکی قانونی در تبیین علت اصلی مرگ و کشف جرائم نقش تعیین‌کننده دارد و حضور همزمان مرجع قضایی و پزشکی قانونی در صحنه مورد بحث کمک شایانی به بررسی صحنه جرم و کشف علت می‌کند.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایلنا در خرم آباد، حمیدرضا نظیفی در دوره آموزشی یک روزه با موضوع کالبدشکافی در پزشکی قانونی که با حضور معاونت توسعه و منابع انسانی دادگستری استان لرستان، قضات دادسرا و دادگستری و دادستان‌های استان لرستان در محل دادگستری استان لرستان برگزار شد، افزود: پزشکی قانونی در برخورد با یک جسد خواسته مقام قضایی را با کالبدشکافی انجام می‌دهد و هدف کالبدشکافی در پزشکی قانونی تعیین علت و چگونگی مرگ برای گزارش به مقامات دادگستری است به همین دلیل لازم است نتیجه کالبدشکافی واضح و کامل و گویا باشد و پزشکی که این عمل را انجام می‌دهد فقط باید حقیقت آنچه را که می‌بیند و درک می‌کند؛ گزارش نماید.

وی با بیان اینکه صحنه جرم سرچشمه حقایق و اطلاعات مربوط به جرم مجرمین است، افزود: صحنه جرم در واقع ابتدای جاده‌ای است که مجرم در انتهای آن مخفی شده است و لذا حضور پزشک قانونی در صحنه جرم و مطالعه و جمع‌آوری نمونه‌ها می‌تواند راهگشای کشف جرم باشد و به کرات اتفاق افتاده که با حضور کار‌شناس زبده و متخصص پزشکی قانونی در صحنه‌ جرم و بررسی دقیق و کار‌شناسی صحنه‌ جرم نه تنها در کشف جرم تسریع شده بلکه با دقت و ظرافت خاصی جرم واقع شده کشف شده است.

نظیفی با اشاره به اهمیت حضور پزشکی قانونی در صحنه جرم بیان داشت: متاسفانه به دلیل کمبود نیروی انسانی امکان حضور همیشگی پزشک قانونی در صحنه‌های جرم ممکن نیست و در ‌‌نهایت می‌توان گفت که موضوع بررسی صحنه جرم اساسی‌ترین پایه برای تشکیل پرونده‌های مهم است و اطلاعاتی که در صحنه جرم ثبت می‌شود پزشکی قانونی را در تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از کالبدشکافی یاری می‌کند.

وی با بیان اینکه اولین و مهم‌ترین کار پزشکی قانونی بررسی علت فوت است، افزود: در فرآیند ارجاع جسد به پزشکی قانونی وظایف پزشکی قانونی در تالار تشریح شامل ارائه تخمین و حدود زمان مرگ، تعیین علت مرگ و کمک به تعیین هویت جسد و پاسخ به سوالات مطرح شده از طرف مراجع قضایی در گزارش تشریح پزشک قانونی است.

نظیفی با توجه به اهداف آموزشی دوره به تبیین نکات کلیدی و کار‌شناسی در خصوص روند کالبد گشایی اجساد ارجاع شده به پزشکی قانونی پرداخت و افزود: پزشکی قانونی در انجام کالبدگشایی و ارسال گزارشات به مراجع محترم قضایی، بر ضرورت و اهمیت انجام دقیق و حرفه‌ای کالبدگشایی تاکید دارد و در ‌‌نهایت پس از انجام بررسی‌های کار‌شناسی، گزارش کالبدگشایی پزشکی قانونی می‌تواند علت دقیق مرگ را تبیین و مشخص کند.

عضو شورای قضایی استان لرستان با بیان اینکه در بررسی جسد وعلت مرگ (مرگ‌های طبیعی، مرگ‌های غیرطبیعی، مر گ‌های ترکیبی) و تجزیه و تحلیل تغییرات پس از مرگ عوامل بیرونی زیادی دخیل هستند، اضافه کرد: کالبدگشایی سازمان پزشکی قانونی برای تبیین و مشخص نمودن علت فوت با روش‌های متفاوتی مانند معاینه ظاهری، نمونه برداری و استفاده از آزمایش‌های آسیب‌شناسی و سم‌شناسی، کالبد شکافی و انجام تست DNA و... نهایتا با جمع بندی نتایج به تعیین علت دقیق مرگ و پاسخ به سوالات مطروحه توسط مرجع قضایی می‌پردازد.

دکتر نظیفی با تأکید بر اینکه اندیشمندان زیادی در حوزه کالبد گشایی مطالعاتی داشته‌اند و متحمل سختی‌هایی شده‌اند، خاطر نشان کرد: در بررسی و معاینه جسد عوامل بیرونی زیادی جسد را تحت تاثیر قرار می‌دهند که سبب احتمال خطا و نقض قوانین مدون شده اندیشمندان این حوزه را در پی دارد، لذا کارشناسی‌های پزشکی قانونی باید متکی بر شواهد، دلایل و مستندات کافی باشد که این موضوع در بررسی صحنه جرم و اظهارنظر در مورد پرونده‌ مورد بحث از اهمیت بیشتری برخورداراست و در اظهارنظر‌ها باید بسیار دقیق بوده و این عوامل را نیز مورد توجه قرار داد.

وی پزشکی قانونی را بازوی توانمند قوه قضاییه در بررسی حوادث پزشکی و اجساد دانست و افزود: سازمان پزشکی قانونی کشور یک سازمان تخصصی است که نقش تعیین‌ کننده‌ای در صدور احکام مربوط به پرونده‌های قضایی دارد و با ارائه نظرات کار‌شناسی به مراجع ذی‌صلاح در امور پزشکی قانونی، دستگاه قضایی را در مسیر عدالت خواهی و عدالت‌یابی همراهی می‌کند.

دکتر نظیفی تاکید کرد: طبق بررسی‌های انجام شده بیش از ۹۸ درصد از نظرات کار‌شناسی پزشکی قانونی عیناً مورد پذیرش و بهره برداری مراجع قضایی قرار می‌گیرد و در بیش از یک چهارم پرونده‌هایی که در مراجع قضایی تشکیل می‌شوند، اعلام نظر پزشکی قانونی لازم است.

مدیر کل پزشکی قانونی لرستان با بیان اینکه پـزشـکـی قـانـونـی و زیـرشـاخـه‌هـای تـخصصی و فوق‌تخصصی آن همچون سایر رشته‌های پزشکی در دهه‌های اخیر دچار تحولات عظیمی ‌شده است و هر روز بعد تازه‌تری می‌یابد، تصریح کرد: ‌امروزه با وجود ابعاد پیچیده جرم و جنایت و با توسعه روش‌های کشف جرم، بدون بهره‌برداری از منابع علمی ‌جدید پزشکی قانونی و تکنولوژی‌های نوین، همچنین استفاده از نیروهای متبحر و متخصص، اعلام نظر کار‌شناسی پزشکی قانونی برای کشف حقیقت کاری بسیار دشوار و اغلب غیرممکن است و آنچه برای پزشکی قانونی ضرورت دارد، دانش به‌هنگام و به روز، استفاده از ابزارمدرن برای تشخیص و سازوکار متناسب به منظور انجام وظیفه در پزشکی قانونی است.

وی بـهــره‌مـنــدی از امـکـانـات و تـجـهـیـزات آزمـایـشـگـاهی پزشکی قانونی را در تشخیص صحیح و به موقع موارد مورد رسیدگی ضروری دانست، افزود: آنچه در پزشکی قانونی حرف اول را می‌زند، مسائل آزمایشگاهی است. در مواقعی که قاضی نیازمند اطلاع از زمان وقوع حادثه و فعل و انفعالات قبل و بعد از فوت است، نقش این تجهیزات بیش از پیش اهمیت می‌یابد.

وی بر ضرورت افزایش تبادلات فکری میان پزشکی قانونی و قضات تاکید کرد و افزود: یک مسئله مهم این است که باید یک قاضی مبانی موارد پزشکی و یک پزشک قانونی پایه‌های قضایی را بداند تا ارتباط بهتری میان این دو نهاد برقرار شود، گاهی برای قاضی از یک نظر اطمینان حاصل نمی‌شود و از منابع مختلف یک علم، آن را حاصل می‌کند. البته یک کار‌شناس پزشکی قانونی هم باید نظر خود را برای قاضی شفاف بیان کند و لذا ارتباط، تعاملات وهمکاری‌ها میان دو رشته پزشکی قانونی و قضا می‌بایست بیشتر شود تا مشکلات پیش‌رو برطرف و به حداقل برسد.

وی با تبیین نقش پزشکی قانونی در روند رسیدگی به جرایم ارتکابی ضرب و جرح و قتل گفت: هنگامی‌که فرد مجروح به قاضی مراجعه می‌کند، ممکن است آثارجراحات بهبود یافته و یا بخیه شده باشد، بنابراین، تشخیص این‌که چه نوع جراحت واقع شده، به عهده پزشکی قانونی است و اگراشتباهی رخ دهد چه بسا میلیون‌ها تومان دیه جابه‌جا شود و در جرایم قتل، تشخیص علت مرگ یا در مواردی که ممکن است مرگ طبیعی، قتل جلوه داده شود یا عکس قضیه اتفاق بیفتد، پزشکی قانونی برای روشن شدن حقیقت به کمک قاضی می‌آید تا حقیقت آشکار شود و حقی از کسی ضایع نگردد. ‌

دکتر نظیفی با بیان اینکه تنوع آسیب‌ها و صدمات، تعدد ارجاعات، سئوالات و استعلام‌های گوناگون مراجع رسمی‌ و قضایی از پزشکان قانونی، پیچیدگی جرایم، انواع گوناگون بیماری‌ها و آسیب‌های جسمی، روحی و روانی و... براساس نظرات کار‌شناسان این عرصه مورد بحث است، افزود: حساسیت و اهمیت صدور آرا و احکام قضایی و اصل حیاتی و مهم احقاق حق و اجرای عدالت می‌طلبد که پزشکی قانونی همواره به بهترین دانش‌ها و تجهیزات روز مجهز شده و از بهترین نیروهای انسانی بهره‌ گیرد. ‌

مدیر کل پزشکی قانونی استان لرستان بیان داشت: از آنجا که برخی فوت‌ها نیاز به بررسی بیشتر و رمز گشایی پرونده برای احقاق حق و تعیین علت فوت دارد پزشکی قانونی باید در ‌‌نهایت دقت و ظرافت کار خود را انجام دهد و پاسخگوی مرجع قضایی باشد و در بیشتر پرونده‌ها نظرات پزشکی قانونی در انشای رای مقامات قضایی تاثیر مستقیم و به سزایی دارد.

کد خبر : ۴۳۳۱۴۸