خبرگزاری کار ایران

اداره کل انتقال خون استان کردستان تاکید کرد:

مردم به فراخوان های اهدای خون افراد غیرمسئول درفضای مجازی توجه نکنند

asdasd
کد خبر : ۴۳۳۰۴۱

اداره کل انتقال خون استان کردستان فرآیند آموزش، جذب و نگه داری اهداکنندگان خون را تشریح و در خصوص نحوه فراخوان اهداکنندگان توضیحات تفصیلی را ارائه کرد .

به گزارش ایلنا، اداره کل انتقال خون کردستان در این گزارش آورده است: وظیفه و دغدغه اصلی تمامی سازمان های تامین کننده خون و فرآورده های خونی در سطح دنیا تامین خون سالم و کافی است، ترتیب قرارگیری واژه های سالم و کافی به این صورت که در ابتدا واژه سالم عنوان می شود و سپس کافی بودن آن طرح می گردد؛ مبحثی هدفمند است و از سیاست های سازمان جهانی بهداشت و به تبع آن تشکیلات انتقال خون در کشور نشات گرفته است. حل این دغدغه تنها با آموزش، جذب و حفظ اهداکنندگان داوطلبی که با انگیزه خداپسندانه و بشردوستانه خون اهدا می کنند، امکان پذیر می شود.

برای سازمان انتقال خون ایران به روشنی ثابت شده است که مقاومت یا پندار منفی نسبت به اهدای خون در جامعه وجود ندارد و در بسیاری از موارد مردم خون اهدا نکرده اند چرا که کسی مستقیما از آنها نخواسته است و علی رغم پیشرفت های چشمگیر جهان امروز هنوز اهدا کنندگان بالقوه ای وجود دارند و سازمان انتقال خون برنامه هایی را برای آموزش و جذب این افراد اجرا می کند که می توان به آموزش های مستقیم و غیر مستقیم از کانال های مختلف نظیر رسانه های جمعی، برپایی پویش های اجتماعی و یا اشاعه از طریق تبلیغات محیطی و ... اشاره کرد.

این گزارش می افزاید: البته ایران اسلامی برخود می بالد که آمار اهدای خون 27 نفر در هر 1000 نفر جمعیت را دارا است و این آمار در شرایط فعلی به خوبی پاسخگوی میزان نیاز بیماران و مراکز درمانی بوده است.

این گزارش تصریح می کند: اهداکنندگان خونی که این آمار را رقم می زدند بر سه قسم تقسیم بندی می شوند؛ نخست آن دسته از اهداکنندگان هستند که برای اولین بار قصد ورود به انتقال خون و فرآیند اهدای خون را دارند. اداره کل انتقال خون کردستان از این افراد در صورتی که شرایط اولیه و معمول اهدای خون را داشته باشند یک نمونه خون اخذ می کند و بعد از گذشت سه ماه با فراخوان و یادآوری مجدد زمان اهدای خون و تمایل شخص اهداکننده اقدام به اخذ یک واحد خونی می نماید.
دسته دوم افرادی هستند که ممکن است چندین بار خون اهدا کرده باشند اما از آخرین تاریخ اهدای خون ایشان بیش از یک سال سپری شده است، این افراد در سیستم انتقال خون اهداکنندگان با سابقه لقب می گیرند.
دسته سوم نیز اهداکنندگان مستمر خون را تشکیل می دهند که سالیانه حداقل دو بار اهدای خون را در برنامه خود گنجانده اند.

لازم به ذکر است که آقایان اهداکننده خون در هر سال حداکثر چهار بار و بانوان اهداکننده خون سالیانه تا سقف سه بار می توانند خون خود را هدیه کنند.

در این گزارش آمده است : خوشبختانه مردم شریف و نوع دوست استان کردستان توجه ویژه ای به مشارکت در امور عام المنفعه داشته و دارند و همواره و در کلیه روزهای سال بیماران نیازمند تزریق فرآورده های خونی را همراهی و اداره کل انتقال خون را در دستیابی به رسالت اصلی خویش که همانا نجات جان همنوعان با بهترین کیفیت و در سریع ترین زمان ممکن است یاری رسانده اند و این مشارکت مطلوب آمار ارزشمند تامین بیش از 63 درصد از فرآورده های خونی انتقال خون کردستان از اهداکنندگان را مستمر رقم زده است که نشان از سلامت بالای کیفیت خون های اهدایی استان دارد .

در این گزارش نحوه فراخوان اهداکنندگان خون نیز تشریح شده است : درگاه ارتباط مستقیم اداره کل انتقال خون کردستان با اهداکنندگان خون به منظور دعوت ایشان جهت اهدای خون ویا یادآوری موعد اهدای خون از طریق سامانه پیام کوتاه و ارتباط مستقیم تلفنی است.همچنین در مواردی که نیاز به حضور اهداکننده جهت اخذ نمونه مجدد برای انجام تست های آزمایشگاهی باشد نیز پزشک مسئول و یا کارشناسان ذیصلاح با فرد اهداکننده تماس تلفی برقرار خواهند نمود و بنابراین تاکید می کنیم که اداره کل انتقال خون استانکردستان به جز این دو درگاه ارتباطی هیچ راه مستقیم دیگری را جهت فراخوان اهداکنندگان مورد استفاده قرار نمی دهد.

لازم به ذکر است که اهداکنندگان خون نیز از طریق مراجعه حضوری و یا تماس تلفنی با شماره تماسهای سازمان می توانند حسب قوانین از اطلاعات آموزشی و اطلاع رسانی تکمیلی بهره مند گردند و انتقال خون تاکید می نماید که ارائه جواب آزمایشات و یا هرگونه اطلاعات دموگرافیک اهداکنندگان خون از طریق تلفن نیز میسر نخواهد بود و این اطلاعات تنها به شخص اهداکننده خون و پس از رویت کارت ملی و یا کارت شناسایی معتبر عکس دار قابل ارائه است .

در ادامه این گزارش در خصوص نحوه پاسخگویی انتقال خون به مراکز درمانی و ارسال فرآورده های مشتق از خون به بیمارستان ها چنین آمده است : انتقال خون کردستان حسب درخواست مکتوب مراکز درمانی و با رعایت قوانین مشخص و زنجیره دمایی خون را به نمایندگان بخش حمل و نقل مراکز درمانی که هویت ایشان برای انتقال خون شناخته شده است و آموزش های لازم را نیز دریافت کرده اند تحویل خواهد داد، نحوه درخواست خون به دو نوع عادی و اورژانسی تقسیم بندی می گردد که فرآیند ارسال این دو و مستندات لازم آن تفاوت هایی را دارا است تا در نوع اورژانسی فرآورده خونی در کمترین زمان ممکن به بانک خون آزمایشگاه بیمارستان ارسال گردد، همچنین لازم به ذکر است که تمامی مراکز درمانی همواره از حیث تعداد فرآورده های موجود در یخچال های نگه داری بیمارستان پایش می گردند و سعی می گردد تا به جهت پاسخگویی هرچه بهتر به موارد اورژانسی میزان قابل قبول و مطلوبی از ذخایر در تمامی مراکز برای مواجهه با شرایط اورژانسی و بحرانی موجود باشد .

در ادامه این جوابیه به فراخوان هایی که در فضای مجازی منتشر می گردد اشاره شده است و  توضیحات ذیل ارائه شده است: انتقال خون کردستان گاهاً با پیامک هایی در فضاهای غیر رسمی و مجازی مواجه می گردد برای مثال در پیامکی که در روزهای اخیر به کرات در نرم افزار های جوامع مجازی درج گردیده است عنوان شده که مریضی در یکی از مراکز درمانی بستری است و نیاز مبرم به پلاکت از یک نوع گروه خونی خاص دارد و با ادبیاتی هیجانی و به دور از واقعیت های پزشکی درخواست گردیده که افراد زیادی جهت اهدای خون مراجعه نمایند.

لازم به ذکر است که این فراخوان مربوط به چندین ماه گذشته است و در شرایط فعلی هیچ بیماری با این شرایط در مرکز درمانی نامبرده شده وجود ندارد.انتقال خون کردستان حتی در صورتیکه که مریض نیازمند تزریق فرآورده خونی در مراکز درمانی حاضر باشند از تمامی همنوعان به ویژه همراهان بیماران و خانواده های گرامی ایشان خواهشمند است که به هیچ عنوان در فضای مجازی به صورت خودسرانه به دلایل زیر اقدام به فراخوان اهدای خون و با نیت کمک به بیمار نکنند :

  1. انتقال خون کردستان و مراکز درمانی که بیمار را تحت پوشش قرار داده اند تنها مرجع ذیصلاحی هستند که می توانند در خصوص روند درمان فرد اعلام نظر کنند، بنابر این اعلام هرگونه نظر و یا فراخوان جهت تامین واحد خونی نه تنها کمکی به بیمار نخواهد کرد بلکه با تشویش اذهان عمومی فضایی هیجانی و به دور از واقعیت را ایجاد خواهد نمود که روند درمان و امداد رسانی به بیمار را با اختلال جدی مواجه خواهد ساخت، انتقال خون کردستان از نگرانی مریض و دغدغه درمان ایشان مبتنی بر تزریق خونی که پزشک اجازه تزریق آن را صادر نموده باشد و شخصا برگه درخواست فرآورده خونی را امضا ومهر زده باشد آگاه است و هوشیارانه در تمامی ساعات شبانه روز آماده پاسخگویی به مراکز درمانی است و همراه بیماران خواهد بود .
  2. فرایند آماده سازی فرآورده خونی به این شکل نیست که اهداکننده در هر ساعت شبانه روز مراجعه کند و سریعا خون اهدایی از سازمان خارج گردد و به بیمار تزریق شود ، اهدای خون نیازمند زمانی استاندارد است تا فرآورده های خونی از آن تفکیک شود و نتایج آزمایشات بیماری های ویروسی مشخص گردد و حسب درخواست پزشک فرآورده ترخیص و به مرکز درمانی ارسال شود، قاعدتا در بیمارستان ها نیز تستهای سازگاری قبل از تزریق خون انجام خواهد شد و سپس فرآورده خونی به مریض تزریق می گردد و بدیهی است که فرآیند تزریق خون نیز زمانی چند ساعته را شامل می شود، بنابر این حتی در صورتی که افراد پس از دیدن این فراخوان ها به انتقال خون مراجعه نمایند عملا هیچگونه اثر بخشی ایجاد نخواهد شد و موجبات قبول زحمت برای ایشان را به همراه خواهد داشت و این درحالی است که سازمان انتقال خون صرفا اهداکنندگانی را خارج ازنوبت و در شرایط بحرانی پذیرش می نمایند که بر اساس چارچوب های کاری ، خود فراخوان نموده باشد .
  3. گاه نیاز بیمار به فرآورده های خونی تنها یک یا دو واحد است و این نیاز به صورت معمول پاسخ داده می شود، حال در این میان افرادی احساس نگرانی می نمایند وپیامک هایی را به صورت انبوه منتشر می سازند که به دور از منطق و عقلانیت است که برای تامین یک واحد خونی که انتقال خون بدون چون و چرا و به صورت رایگان آن را تامین نموده است در حد چند هزار نفر را که هیچکدام از ایشان نخواهند توانست کمک کننده باشند را مطلع سازیم، بدیهی است این اقدام در صورتی که با هدف تشویش و شایعه پراکنی باشد قابلیت رصد و پیگیری را خواهد داشت و در صورتیکه ثابت گردد مبلغ پیام صرفا با تصور کمک به همنوع اقدام به این عمل کرده است متذکر خواهیم شد که این نحوه عملکرد بر خلاف قوانین و رسالت سازمان انتقال خون است و عملا سودمند نیز نخواهد بود .
  4. حفاظت و صیانت از اطلاعات اهداکنندگان خون یکی از تاکیدات سازمان انتقال خون است بنابر این اداره کل انتقال خون کردستان صراحتا اعلام می دارد که هیچ فرد یاگروهی به جز مسئولین ذیصلاح سازمان انتقال خون اجازه ورود به فرآیندهای تخصصی اهدای خون را اعم از پیش ثبت نام و اخذ هرگونه اطلاعات از اهداکنندگان شامل مشخصات و شماره تماس و سایر اطلاعات شخصی را نخواهند داشت، لازم به ذکر است سازمان های مردم نهاد قانونی که دارای شماره ثبت و تاییدیه از مراجع قانونی باشند و همچنین اساسنامه ایشان به تایید سازمان انتقال خون رسیده باشند نیز صرفا در حوزه فعالیت های آموزشی، ترویجی، فرهنگی و تبلیغاتی مجوز فعالیت خواهند داشت و به هیچ وجه اجازه اخذ اطلاعات شخصی به هیچ فرد، گروه، تشکیل و یا نهادی در هر قالبی به جز سازمان انتقال خون داده نشده است و این اداره کل حسب تعهد نسبت به صیانت از حقوق اهداکننگان خون اعلام می دارد که در صورت مشاهده مجدد موارد اینچنین برخوردهای قانونی را اعمال خواهد داشت.

در پایان لازم به ذکر است انتقال خون کردستان جامعه 30 هزار نفری اهداکنندگان خون را اصلی ترین و ارزشمند ترین سرمایه سازمان تلقی می کند و متعهد می شود در راستای نجات جان همنوعان از هیچ کوشش و اهتمامی فروگذار نخواهد کرد، وظیفه تامین سلامت خون و فرآورده های خونی مبحثی بسیار حساس و تخصصی است و از این رو تلاش برای رعایت کلیه استانداردهای تدوین شده امری بدیهی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز