خبرگزاری کار ایران

استاندار کرمان تاکید کرد:

شناسایی، ثبت و ضبط و بهره برداری صحیح از املاک و دارایی های وقفی در کرمان

استانداری کرمان با تاکید بر شناسایی، ثبت و ضبط و بهره برداری صحیح از املاک و دارایی های وقفی در استان، گفت: نیت واقفین باید به گونه‌ای تنظیم شود که متولیان برای ارزش افزوده آن بتوانند اقدام کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، علیرضا رزم حسینی اظهار داشت: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در دولت تدبیر و امید با نگاه نو همراهی خوبی در توسعه اقتصادی و آبادانی استان داشته است.

وی ضمن قدردانی از خدمات همکاران این اداره کل، یادآورشد: بازسازی و مرمت بناهای موقوفه با هزینه بخش غیردولتی، حرکت جدید مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان و مجموعه همکارانشان بود که در استان با جدیت آغاز شد.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه در بازسازی و مرمت ابنیه تاریخی موقوفه استان دولت زیرساخت‌ها را فراهم می کند، خاطرنشان کرد: علارغم همراهی و حمایت دولت، نهایتا اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در جهت اعتلای این حرکت گام برداشت.

رزم حسینی از بازسازی و مرمت بیش از 10 اثر وقفی در استان خبر داد و گفت: فرهنگ وقف در ایران پیشینه‌ای چند هزار ساله دارد و با ورود اسلام نیز این حرکت انگیزه الهی پیدا کرد و گسترش آن در عصر اسلامی بیشتر شد.

وی وجود بیش از 6 هزار و 855 بنای موقوفه در استان کرمان را نشان از ارتقا فرهنگ وقف دانست و افزود: این فرهنگ باید با جدیت تقویت شود و در این راستا می‌توان اقدامات موثری جهت کاهش اختلافات طبقاتی برداشت.

استاندار کرمان با تاکید بر شناسایی، ثبت و ضبط و بهره‌برداری صحیح از املاک و دارایی‌های وقفی در استان، یادآور شد: نیت واقفین باید به گونه‌ای تنظیم شود که متولیان برای ارزش افزوده آن بتوانند اقدام کنند و این حرکت مستلزم اطلاع رسانی صحیح مسئولان را می‌طلبد.

رزم حسینی ضمن قدردانی از ورود اداره کل اوقاف و امور خیریه در طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان، خاطرنشان کرد: بنیه قوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان می‌تواند در جهت تقویت طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به برتری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در کشور طی 3 سال متوالی، گفت: در خصوص بحث استخدامی و امکانات خودرویی آمادگی مساعدت و همراهی از سوی استانداری کرمان وجود دارد.

 اخذ 3 هزار و 440 جلد سند در حوزه تثبیت مالکیت وقف در استان کرمان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان در ادامه این بازدید ضمن قدردانی از توجه استاندار کرمان به بحث وقف، افزود: اگر همه مسئولان و استانداران کشور همچون رزم حسینی استاندار کرمان به حوزه وقف توجه کرده و پیگیری می‌کردند، بسیاری از کارها به خوبی صورت می‌گرفت و نتیجه آن متوجه مردم استان می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد قاسمی‌زاده از حضور 6 هزار و 855 موقوفه و 68 هزار و 641 رقبه در استان خبرداد و یادآورشد: براساس آمار سامانه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، 3 هزار و 183 موقوفه جنبه مسجد دارد و بیش از 540 موقوفه نیز غیرمتصرفی هستند.

وی با اشاره به اینکه سهم اداره کل اوقاف و امور خیریه استان از موقوفات متصرفی استان حدود 6 هزار و 239 موقوفه است که غالب آن فاقد درآمد هستند، خاطرنشان کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تقریبا از هزار و پانصد موقوفه متصرفی استان درآمد دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با اشاره به تنظیم سند اجاره از سوی این اداره کل با افراد متصاحب موقوفات استان، گفت: یک هزار و 400 هکتار باغ وقفی در استان وجود دارد که اقدامات موثری درخصوص بسترسازی‌ها برای عملکرد و تولید خوب باغات به عمل آمده است.

حجت الاسلام و المسلمین قاسمی زاده با اشاره به اینکه 3 هزار و 440 جلد سند در حوزه تثبیت مالکیت وقف طی 10 سال گذشته در استان کرمان اخذ شده است که برخی از این اسناد حداقل 10 هزار رقبه را پوشش می‌دهد، افزود: برخی موقوفات ضایع شده بود که با افزایش سهام وقف، این کار جبران شده و طی چند سال اخیر 823 هکتار به مجموعه موقوفات کرمان افزوده شده است.

وی با تاکید براینکه سهم وقف به صورت مشاع مسائلی را به وجود می‌آورد، خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر یکی از کارهای مهم، افراز وقف بوده و طی شش ماهه اخیر 7 هزار و 120 مترمربع سهم وقف افراز شده و طی 10 سال گذشته 377 هکتار افراز صورت گرفته که رقم قابل توجهی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان از آموزش 12 هزار نفر در طرح تربیت حافظان قرآن کریم خبر داد و یادآورشد: این کار جزو وظایف این اداره کل نیست و بنا به فرمان مقام معظم رهبری این اقدام در سازمان اوقاف در حال اجراست.

کد خبر : ۴۳۲۹۱۷