خبرگزاری کار ایران

با تاکید بر صرفه جویی در مصرف گاز مطرح شد:

هشدار مدیرکل بحران قزوین نسبت به خطر گاز گرفتگی شهروندان

‌مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به خطرات گازگرفتگی شهروندان هشدار داد و بر لزوم رعایت صرفه‌جویی در مصرف گاز تأکید کرد.

‌به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین، رضا گروسی مدیرکل مدیریت بحران استان با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به خطرات گازگرفتگی شهروندان هشدار داد و بر لزوم رعایت صرفه‌جویی در مصرف گاز تأکید کرد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: با شروع فصل سرما، تعداد حوادثی که مرتبط با استفاده از وسایل گرمایشی در اماکن مختلف است، افزایش می‌یابد. این‌گونه حوادث همه‌ساله به‌خصوص در فصل سرما جان تعدادی از شهروندان را می‌گیرد و خسارت‌هایی به اموال آنان وارد می‌کند.
 
وی در ادامه با اشاره به عوامل مؤثر در وقوع حادثه گازگرفتگی اظهارکرده است: غیراستاندارد بودن برخی وسایل گرمایشی و تجهیزات مرتبط با این وسایل، رعایت نکردن مسائل ایمنی در ساختمان‌ها، نقص در دودکش‌ها و... که بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین علت بروز گازگرفتگی نقص در سیستم دودکش است.
 
مدیرکل مدیریت بحران استان اضافه کرد: نکته دیگر این‌که این دودکش‌ها باید حتماً دارای شیب مثبت باشد، یعنی جهت دودکش روبه بالا باشد نه به سمت پائین. بارها مشاهده‌شده است که خروجی دودکش دیوار را در سطح پایین ساخته‌اند، به این خاطر لوله بخاری را به‌اجبار روبه پایین کشیده و سپس به دودکش دیوار متصل کرده‌اند که بسیار خطرناک است.
 
گروسی با بیان اینکه به‌هیچ‌وجه نباید از لوله‌ی آکاردئونی به‌عنوان لوله بخاری استفاده کرد، خاطرنشان کرده است: مورد دیگر این‌که دودکش‌های داخل دیوار باید از جنس مصالح ساختمانی مقاوم بوده و کاملاً مستقل باشد و به‌صورت مشترک و انشعابی کار نشده باشد. دلیل برخی از حوادث گازگرفتگی در سال‌های اخیر همین انشعابات مشترک دودکش‌ها بود که بین واحدهای مختلف یک ساختمان وجود داشت.
 
وی آورده است: وجود کلاهک H بر روی لوله باعث می‌شود که از سقوط اشیا به داخل دودکش و مسدود شدن مسیر خروج گازها جلوگیری شده و در شرایط وزش باد و باوجود هوای پرفشار نیز خروج محصولات احتراق و گازهای منو‌کسید کربن به بیرون از ساختمان به‌راحتی صورت پذیرد. این کلاهک باید مستحکم و مقاوم باشد و لازم است که هرچند وقت یک‌بار با بازدیدهای دوره‌ای از سلامت آن مطمئن شویم.
 
مدیرکل مدیریت بحران استان اضافه کرده است: تجهیزات غیراستاندارد و وسایل گرمایشی غیراستاندارد هم می‌تواند منجر به بروز حوادث گازگرفتگی شود، گرچه فراوانی‌شان کم است، ولی یکی از عوامل مرگبار در این‌گونه حوادث است، به‌خصوص در محیط‌های کارگری به دلیل استفاده از وسایل گرمازایی مانند اجاق‌گاز و .... برای تأمین گرمای محیط زندگی این افراد، حوادث گازگرفتگی رخ‌داده که متأسفانه تاکنون منجر به فوت تعدادی از این کارگران نیز شده است.
 
وی ادامه داده است: یکی دیگر از عوامل وقوع حوادث گازگرفتگی روشن کردن خودرو در گاراژ و پارکینگ منازل است. بعضی راننده‌ها صبح هنگام برای اینکه موتور خودرو را گرم کنند این وسیله را در فضای بسته مثل پارکینگ ساختمان‌ها روشن می‌کنند و به مدت طولانی در این حالت باقی می‌گذارند که انتشار دود خودرو در فضای ساختمان و خانه سبب بروز گازگرفتگی و حتی مرگ افراد می‌شود.
 
گروسی یادآور شده است: باید دریچه‌ی تبادل هوا در فضای خانه داشته باشید. دودکش‌ها را خیلی دقیق بازدید و کنترل کنید. از وسایل گازسوز غیراستاندارد استفاده نکنید. قرار دادن آبگرمکن دیواری گازی هم در فضای بسته، فوق‌العاده خطرناک است به این دلیل به‌هیچ‌عنوان نباید این وسیله حرارتی در داخل حمام گذاشته شود.
 
مدیرکل مدیریت بحران استان اظهار کرده است: با توجه به این‌که زمستان سردی را در پیش رو داریم از شهروندان درخواست می‌کنم که به نکات ایمنی ذکرشده، دقت کنند و آن را جدی بگیرند، چون بروز این وقایع، مصیبت‌بار بوده و غیرقابل‌جبران است.
 
‌مدیرکل مدیریت بحران استان از مردم استان تقاضا کرده است نسبت به صرفه‌جویی در مصرف گاز اقدام کنند تا شاهد کاهش افت فشار گاز در برخی مناطق و همچنین قطعی گاز در مناطقی دیگر از کشور نباشیم.
 

کد خبر : ۴۳۲۸۵۶