خبرگزاری کار ایران

جانشین رئیس سکوی فاز ۱ پارس‌جنوبی خبرداد:

تولید روزانه 420 میلیون مترمکعب گاز تا پایان سال در پارس‌جنوبی

جانشین رئیس عملیات و تولید سکوی فاز 1 پارس جنوبی گفت: تعمیرات اساسی سکوی17گازی پارس جنوبی با موفقیت به اتمام رسید و این سکوها برای تولید روزانه 420 میلیون مترمکعب گاز غنی تا پایان سال آماده شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس جنوبی، بهمن طاهرپور افزود: انجام تعمیرات اساسی سکوها از نظر حجم، وسعت منطقه عملیاتی و شرایط بدجوی بی سابقه و بدون هیچ حادثه‌ای و با رعایت استانداردهای ایمنی به پایان رسیده است.

وی با بیان اینکه در این عملیات 73 هزار و 752 نفر ساعت کار بدون حادثه به ثبت رسید، ادامه داد: سکوی اس پی کیو 1 با 31 هزار و 628 نفر ساعت و سکوی اس پی دی 12 بی با 1708 نفر ساعت بیشترین و کم ترین میزان نفر ساعت تعمیراتی را به خود اختصاص دادند.

طاهر پور بیان کرد: در مجموع چهار هزار و 100 آیتم تعمیراتی در بازه زمانی 125 روز با همت کارکنان سکوها انجام شد.

جانشین رئیس عملیات و تولید سکوی فاز 1 گارس جنوبی گفت: با توجه به ماهیت سکوهای پارس جنوبی که بصورت ان ان ام (بدون نفر) طراحی شده و فاقد فضای کارگاهی و تعمیراتی است، تمامی پشتیبانی های صورت گرفته از سوی معاونت عملیات و پشتیبانی و سکوی فاز 1 بوده است.

وی درباره میزان برداشت گاز از 17 سکوی یادشده اظهار کرد: مطابق با برنامه‌ریزی صورت گرفته، مدیریت تولید و عملیات نفت و گاز پارس مکلف به تولید روزانه حدود 420 میلیون متر مکعب گاز غنی از این سکوها در شش ماه دوم سال است که به این میزان، تولید حدود 14 میلیون متر مکعب گاز غنی از سکوی سرچاهی اس پی دی 2 به سمت پالایشگاه فاز 19 را نیز باید اضافه کرد.

بر اساس برنامه امسال قرار است بخش دیگری از سکوهای در دست راه اندازی نیز به مجموعه سکوهای تولیدی پارس جنوبی افزوده شده و ظرفیت برداشت گاز از این میدان افزایش یابد.

شتاب در توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی در سه سال اخیر سبب شده است تا علاوه بر بهره‌برداری کامل از دو فاز ١٢ و 15و16بخش عمده‌ای از سکوهای دریایی شامل فازهای 17و18 و 19 و20 و21امسال به بهره‌برداری برسد.

در سه سال اخیر تاکنون بیش از 200 میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی افزوده شده است و پیش بینی می‌شود امسال با بهره‌برداری از پنج سکوی فازهای17و18، 19 و20و 21 تا اوایل سال آینده 100 میلیون متر مکعب گاز به تولید کنونی افزوده شود و ظرفیت برداشت از این میدان به 530 میلیون متر مکعب در روز برسد.

کد خبر : ۴۳۱۱۸۶