خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان:

در اصلاحیه قانون کار به امنیت شغلی توجه شود/ سهم‌مان را به وزارت بهداشت نمی‌دهیم تا طلب صدقه کنیم

asdasd
کد خبر : ۴۳۰۴۲۸

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان گفت: وزارت بهداشت می‌خواهد از ته‌مانده سازمان تأمین اجتماعی که 45 میلیون نفر را تحت پوشش خود دارد بردارد و کسری بودجه طرح تحول نظام سلامتش را جبران کند. این کار باعث می‌شود که همان بلایی که سر صندوق فولاد آمد سر تأمین اجتماعی هم بیاید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، اصغر برشان در جمع خبرنگاران به مناسبت روز تصویب قانون کار گفت: قانون کار در سال 1369 در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد که یکی از پر فراز و نشیب ترین قوانین جمهوری اسلامی ایران بود و با استفتائاتی که از حضرت امام شد به نتیجه رسید و در آن از احکام ثانویه استفاده شده است.

وی با اشاره به موادی که در این قانون آورده شده همچون جامعیت، حداقل دستمزد، ایمنی و بهداشت کارگران، افزود: متأسفانه به محض تصویب این قانون، عده‌ای ناآگاهانه و عده‌ای به صورت عامدانه زمزمه مخالفت با قانون کار را آغاز کردند و همین باعث شده تا این قانون از سال 1369 با فراز و نشیب‌هایی رو به رو باشد.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان ادامه داد: برخی استفاده از ماده 191 و ماده مربوط کارگاه‌های زیر 10 نفر و کارگرانی که در مناطق آزاد تجاری فعالیت دارند را نامناسب می‌دانند و آن را برای اشتغال مضر دانسته‌اند و از این رو به قانون کار هجمه وارد کرده‌اند. در حالی که با توجه به کنکاش و جستجویی که ما داشتیم در نرخ اشتغال تغییر ایجاد نکرده است، می‌توانید به مناطق تجاری آزاد که از قانون کار مستثنا هستند، سر بزنید تا این امر را مورد توجه قرار دهید.

برشان با اشاره به اصلاحیه‌ای که برای قانون کار تنظیم شده است، تصریح کرد: دولت و مجلس شورای اسلامی هرکدام لوایحی را برای قانون کار تنظیم کرده‌اند. ما به عنوان تشکل کارگری با هیچ اصلاحیه‌ای مخالف نبوده و نیستیم اما آنچه ارائه می‌شود باید کارشناسی شده باشد.

وی افزود: آنچه به مجلس ارائه شد خوشبختانه در کمیسیون اجتماعی رد شد و به سه‌جانبه گرایی که در آن حق کارگر، کارفرما و دولت به اندازه مناسب توجه شود، تأکید شد؛ بنابراین از وزارت کار مصرانه می‌خواهیم که اگر قرار است اصلاحیه‌ای بر این قانون زده شود، امنیت شغلی را در خصوص مشاغل مستمر و امنیت خانواده‌ها در مورد تأمین اجتماعی در نظر بگیرد.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با اشاره به مواردی همچون بیمه تأمین اجتماعی، اخراج بدون دلیل و تفکیک بین مشاغل مستمر و غیرمستمر در قانون کار، تصریح کرد: متأسفانه در اصلاحیه‌ای که آمده بود به هیچ‌کدام از این موارد توجه نشده بود یا تأثیرگذاری آنها را کم‌رنگ‌تر کرده بود؛ بنابراین امیدواریم دولت تدبیر و امید با ارتقای فرهنگ کار بتواند اصلاحیه بهتری به مجلس ارائه کند.

آب و تأمین اجتماعی دو بحران بزرگ کشور

برشان با تأکید بر اینکه آب و صندوق‌های تأمین اجتماعی دو بحران بزرگ کشور هستند، اظهار کرد: صندوق‌های تأمین اجتماعی برای کارگران مشکل‌ساز شده است. به سرنوشت صندوق فولاد و فرهنگیان نگاه کنید که با چه مشکلاتی رو به رو هستند و اگر دولت برای آنها بودجه‌ای تصویب نمی‌کرد اکنون نمی‌توانستند تعهدات خود را بدهند و اگر در آینده نیز دوباره بودجه‌ای گذاشته نشود، به بن‌بست می‌خورند. حال به جای اینکه بیایند و تدبیری برای تأمین اجتماعی بیندیشند، جاده صاف کن وزارت بهداشت شده‌اند.

وی افزود: وزارت بهداشت می‌خواهد از این ته‌مانده‌ای که 45 میلیون نفر را تحت پوشش خود دارد بردارد و کسری بودجه طرح تحول نظام سلامتش را جبران کند. این کار باعث می‌شود که همان بلایی که سر صندوق فولاد آمد سر تأمین اجتماعی هم بیاید؛ اما تفاوتش این است که بیش از نیمی از جمعیت ایران با تأمین اجتماعی درگیر هستند.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان تصریح کرد: در زمانی سیستمی در تأمین اجتماعی حکمفرما بود که بر اساس آن تأمین اجتماعی حقش را می‌داد و در ازای آن از وزارت بهداشت مواردی را برای درمان و بهداشت اعضای خود می‌گرفت. پس از مدتی به این نتیجه رسیدند که تأمین اجتماعی خودش راسا وارد شود و به جای پرداخت این میزان، خودش به توسعه مراکزش اقدام کند؛ اما همان زمان به ما شبیخون زدند و یک بیمارستان در کاشان و یکی در مبارکه را که تعهداتشان ایجاد شده بود را به مرحله اجرا نرساندند.

برشان اضافه کرد: منابع سازمان تأمین اجتماعی برای درمان است و مطابق شرع کسی حق ندارد آن را برداشت کند. در هیچ کجای دنیا روالی که می‌خواهند اجرا کنند و این ادغام‌ها مطرح نیست. ما خودمان مجری هستیم و در این زمینه کارکردیم و تخصص داریم و می‌دانیم چه کنیم، نیازی نیست که بخواهیم سهممان را به وزارت بهداشت بدهیم و از آنها طلب صدقه کنیم.

طرح تحول نظام سلامت بیشترین هزینه را به بیمه وارد کرده است

وی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت بیشترین هزینه را به بیمه وارد کرده است، اظهار کرد: خوشبختانه جامعه کارگری هوشیار بوده و به نمایندگان مردم ثابت کرده که این کار درست نیست. این لایحه ابتدا در کمیسیون بهداشت مجلس رأی آورد ولی بعد در کمیسیون اجتماعی رد شد و پس از آن کمیسیون تلفیق آن را رد کرد؛ اما هنوز در صحن علنی مجلس بررسی نشده است، بنابراین از نمایندگان مردم می‌خواهیم که اجازه ندهند دو ستون اصلی یعنی جامعه کارگری و منابع سازمان تأمین اجتماعی از دست برود.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با تقدیر از یکپارچگی جامعه کارگری در اثبات حق خود به رایزنی‌هایی که با نمایندگان مجلس شورای اسلامی کرده‌اند، افزود: حق نیروی کار در عدم اختصاص بودجه کافی دارد خدشه‌دار می‌شود، در حالی که هزینه به سازمان تأمین اجتماعی واردشده است اما جامعه تأمین اجتماعی از آن بهره‌ای نبرده است.

سوء مدیریت بلای تأمین اجتماعی شد

وی افزود: آنچه به باعث شده تا تأمین اجتماعی به این روز بیفتد، سوء مدیریت در دولت قبل بود. وقتی کسی همچون سعید مرتضوی با آن همه مشکل رئیس سازمان شد و افرادی آمدند که بیشتر از یک سال در آن سازمان نماندند، مشخص است که تأمین اجتماعی لطمات بسیاری می‌بیند. در هشت‌ساله دولت آقای احمدی‌نژاد، هشت مدیر برای تأمین اجتماعی آمدند.

برشان اضافه کرد: خوشبختانه دولت فعلی افرادی در تأمین اجتماعی جای داده که از جنس آن هستند و خوشبختانه قدم‌های خوبی برداشته شده است. البته انتقاداتی هم نسبت به عملکردها داریم.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با بیان اینکه بزرگترین بدهکار به سازمان تأمین اجتماعی دولت است، خاطرنشان کرد: اگر دولت برای این بدهی تدبیری نیندیشد کار به بحران می‌رسد. خوشبختانه در کمیسیون تلفیق مصوب شد که دولت در برنامه ششم توسعه بدهی‌های خودش به سازمان تأمین اجتماعی را بدهد. اگر این بدهی به تمام صندوق‌ها پرداخت شود دیگر نمی‌بینیم که بازنشستگان برای گرفتن حقوق حقه خودشان طلبکار شوند.

همسان‌سازی اجرا شود

برشان با تأکید بر اجرای طرح همسان‌سازی گفت: حداقل‌های نیاز جامعه کارگری نیز در بسیاری از مواقع رعایت نمی‌شود و در رسته‌های گوناگون با مشکلات مختلفی رو به رو هستند. به عنوان نمونه یکی از مطالباتی که به جد دنبال آن بودیم، بحث بیمه کارگران ساختمانی است. کارگرانی که بیشترین میزان فوتی و نقص عضو را دارند. این بیمه تنظیم شد اما در برابر بار مالی آن انبه سازان مقاومت کردند و برخی نمایندگان نیز با آن مخالفت کردند؛ اما در هر صورت بیمه کارگران ساختمانی را باید دولت حمایت کند چراکه از هزینه‌های درمانی خودش در آینده می‌کاهد.

ستاد تسهیل به کندی عمل می‌کند

وی با بیان اینکه بدترین نوع تورم آن است که همراه با رکود باشد، افزود: کارگرانی را در سطح استان داریم که پنج ماه است حقوق نگرفته‌اند. از سوی دیگر تورم استان دو درصد بالاتر از سطح کشور است. بسیاری از واحدهای صنعتی استان تعطیل، نیمه تعطیل و در حال کار کردن با کمتر ظرفیت خود هستند. این مسائل در سطح کشور مطرح شد و بسته‌های حمایتی آمدند و ستاد تسهیل شروع به کار کرد.

 دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با بیان اینکه در بحث واردات و صادرات قدم‌های مثبتی برداشته شده است، اضافه کرد: اما ستاد تسهیل به کندی عمل می‌کند. 1900 نفر در سال جاری معرفی شدند اما عده کمی از آنها قادر به گرفتن وام شدند.

واحدها در خصوصی‌سازی به دست اهلش نیفتاد

برشان افزود: یکی دیگر از مشکلات کشور خصوصی‌سازی است که کار به دست اهلش نیفتاده است. اول اینکه در بسیاری از جاها خصوصی‌سازی انجام نشده است بلکه واحد صنعتی از نهادی به نهاد دیگر واگذار شده است و دوم اینکه در بسیاری از مواقع فردی که به آن کارخانه را واگذار کرده‌اند اصلاً آورده‌ای نداشته است و گذاشته و رفته است.

وضع اسف‌بار کاشی نیلو

وی ادامه داد: مستنداتی دارم که کاشی نیلو را با عدد ناچیزی از تأمین اجتماعی خریداری کردند. این فرد تعهد اولیه خودش را که 13 میلیارد تومان بوده با فروش دفاتر کاشی نیلو داده است. تعهد دوم را با ندادن پول آب و برق و حقوق کارگران داده است. ماه‌هاست که چندین کارگر را معطل گذاشته و کارخانه‌ای که صاحب‌نام بوده را از بین برده است.

با تعطیلی پلی اکریل فرصت شغلی از دو هزار کارگر گرفته شده

 دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان گفت: نمونه دیگر شرکت پلی اکریل است که فرصت شغلی دو هزار کارگر را گرفت و تغییر مدیریت‌های پی‌درپی با مشکل مواجه شد و پنج ماه است که تعطیل شده است. بالاخره دولت برای این کارخانه هیئت اجرایی اولیه گذاشت و 40 میلیارد تومان هم مقرر شده تا اقدامات لازم برای آن انجام شود.

برشان با تأکید بر اینکه خروج از رکود به جز سرمایه‌گذاری خارجی و رفع مانع برای سرمایه‌گذاری داخلی فراهم نخواهد شد، گفت: باید با حفظ قوانین جمهوری اسلامی راه را برای سرمایه‌گذاری باز کنیم تا شاهد اشتغال بیشتر در جامعه باشیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های خانه کارگر تصریح کرد: 303 هزار نفر عضو خانه کارگر هستند و 13 هزار نفر از ابتدای سال به آن اضافه شده‌اند. با 560 موسسه حقیقی و حقوقی در ارتباط هستیم و برای پاسخگویی به اعضا دفتر مشاوره راه انداخته‌ایم. نزدیک به هزار واحد اقامتی نیز در سراسر کشور داریم که خطه شمال و مشهد مقدس در اولویت‌های سیاحتی و زیارتی قرار دارد. در اصفهان نیز می‌خواهیم 70 واحد به آن اضافه کنیم که سفت‌کاری آنها تمام شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز