خبرگزاری کار ایران

استاندار ایلام خبر داد:

ساماندهی خدمات مورد نیاز زائران در مرز و شهر مهران

استاندار ایلام از ساماندهی خدمات مورد نیاز زائران در مرز و شهر مهران خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری ایلام، محمدرضا مروارید روز جمعه اظهار کرد: هم اکنون مشکلی از بابت پذیرایی، اسکان و تامین اتوبوس برای انتقال زائران در پایانه مرزی و شهر مهران و مسیرهای خروجی این شهرستان وجود ندارد و خدمات مورد نیاز سازماندهی شده است.

وی افزود: سازماندهی خوبی از سوی هشت کمیته زیر مجموعه ستاد اربعین استان ایلام برای تسریع و تسهیل در ارائه خدمات مورد نیاز زائران باز گشته از عتبات عالیات در شهرستان مهران انجام شده است.

استاندار ایلام گفت: از نظر امکانات برای اسکان و پذیرایی از زائران چه آنهایی که از عتبات عالیات باز خواهند گشت و چه آنهایی که همچنان در مهران منتظر باز شدن مرز و خروج از کشور هستند، در این شهرستان مرزی نداریم.

مروارید با بیان اینکه بدلیل به بسته شدن مرز از سوی طرف عراق، امکان خروج زائران برای شرکت در آیین اربعین در کشور عراق وجود ندارد، گفت: از مردم می‌خواهیم به این مرز مراجعه نکنند و در صورت تمایل برای خروج از کشور به دیگر مرزها بروند.

رئیس ستاد اربعین استان ایلام یادآور شد: از روز گذشته و بدنبال بسته شدن مرز مهران با تصمیم مقامات عراقی، نیروی انتظامی از طریق بلندگوهای سیار از زائران حاضر در این مرز می خواهد که پایانه را ترک و به شهرهای خود بازگردند ولی متاسفانه مردم کمتر به توصیه‌های پلیس توجه می‌کنند لذا همچنان شاهد حضور جمع زیادی از زائران در مرز و راه‌های منتهی به پایانه مهران هستیم.

وی اضافه کرد: برای بازگشت زائران از عتبات عالیات نیز تدابیر مناسب اتخاذ شده تا مردم به سهولت از مهران خارج شوند که برای این منظور اتوبوس‌هایی در پایانه برکت جهت انتقال زائران به شهرهای مبدا پیش بینی شده است.

استاندار ایلام افزود: حدود 50 درصد زائرانی که از مرز مهران خارج شدند با وسایل نقلیه شخصی آمده‌اند که این افراد پس از ورود به کشور با کمترین معطلی از مهران خارج می‌شوند و برای آن دسته از زائران فاقد وسیله نقلیه نیز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اتوبوس پیش بینی کرده است.

وی اظهار کرد: سپاه و ارتش به سازمان راهداری قول داده اند با توجه به وضعیت مطلوب لجستیکی خود، تعدادی اتوبوس برای جابجایی و انتقال زائران از مهران به این منطقه اعزام کنند که در این صورت مشکل خاصی هم برای جابجایی زائران نخواهیم داشت.

مروارید از نیاز به چهار هزار دستگاه اتوبوس برای انتقال روزانه زائران ورودی به کشور در روزهای آینده خبر داد و گفت: اگر سپاه و ارتش همکاری کنند با کمترین مشکل زائران به شهرهای خود باز خواهند گشت البته سازمان راهداری نیز اعزام تعداد زیادی اتوبوس به این مرز را در دستور کار دارد که از هم اکنون تعدادی در پایانه برکت حضور دارند.

به گفته وی، از نظر اسکان، پذیرایی، آب و مواد غذایی برای تامین نیازهای اولیه زائران مشکلی نداریم بطوری که شب گذشته اکثر زائرانی که در شهر و پایانه مرزی مهران بودند از سوی موکب ها، ایستگاه‌های صلواتی و دستگاه های خدمات رسان دولتی با مشارکت مردم پذیرایی شدند.

وی یادآور شد: حتی آن دسته از زائرانی که در بیابان‌های مسیر مهران - دهلران نیز حضور داشتند با کمک مردم و دستگاه‌های خدمات رسان سازماندهی شده و آب و مواد غذایی در اختیارشان قرار گرفت.

استاندار ایلام تاکید کرد: در مسیرهای خروجی از شهر مهران نیز با استقرار تانکرهایی آب مورد نیاز در اختیار زائران قرار می گیرد ضمن اینکه موکب‌های مستقر در مسیر نیز با مشارکت مردم از زائران پذیرایی می‌کنند.

مروارید ضمن توصیه به مردم برای خروج از پایانه مرزی و شهر مهران و اینکه این افراد زیارت عتبات عالیات را به موقع دیگری موکول کنند، از افرادی که قصد عزیمت به کربلای معلی دارند خواست به مرزهای شلمچه و چذابه مواجعه کنند چون مرز مهران از سوی طرف عراقی بسته است و فقط برای ورود زائران به کشور باز است.

براساس اعلام مسئولان ستاد اربعین استان ایلام تا روز گذشته بیش از یک میلیون زائر از مرز بین‌المللی مهران وارد کشور عراق شدند و فرآیند بازگشت زائران نیز آغاز شده و تاکنون بیش از 200 هزار زائر وارد کشور شده‌اند.

مرز مهران در 95 کیلومتری جنوب غربی ایلام بدلیل کوتاهی مسیر و نزدیکی به شهرهای مذهبی عراق و امنیت مطلوب، مهمترین کانون تردد زائران به عتبات عالیات محسوب می شود.

کد خبر : ۴۳۰۱۶۷